פעילות פנאי ותעסוקה לזקנים | יובל נוה, מרגריטה רחנאייב
64 מדריך והנחיות תעסוקה צפייה הזמינו את המשתתפים לצפות ביצירות האמנות. יש להקפיד שסידור הישיבה יאפשר לכל המשתתפים מבט טוב על כל היצירות. מומלץ לשבת בחצי עיגול ולאפשר צפייה ביצירות תוך כדי התכנסות והתמקמות חברי הקבוצה במקומותיהם. • יש להסביר לקבוצה שבחלקו הראשון של המפגש עליהם להתבונן ביצירות, וכי הוקצה לכך בכוונה זמן לשם הסתכלות והבחנה בפרטים שביצירה. זאת, בכדי לאפשר העלאת רעיונות לגבי מה שאנו רואים, בהשוואה למה שאנחנו חושבים שאנו יודעים. • יש להגדיר זמן מוגדר לכל התבוננות. לדוגמה: "בואו נסתכל על התמונה הזאת למשך דקה". • אין להאיץ במשתתפים. יש לאפשר להם להבחין בפרטים בקצב שלהם ולחוות את אותם רגשות שמעוררת התמונה. • יש לשמור על לכידות הקבוצה במהלך הפעילות. תיאור בשלב תיאור היצירות, ניתן לתאר בפשטות מה רואים או לאפשר לכל אחד מהמשתתפים להציג את מה שהוא רואה. זאת, במטרה לעודד השתתפות רחבה של כל הנוכחים. • יש לשאול שאלות בעלות תיאור ממוקד: "מה אתה רואה בתמונה?", "באילו מילים תשתמשו כדי לתאר את התמונה?", או "האם הדמות בתוך הבית או מחוצה לו?". • אם המשתתפים מתקשים לפתח שיחה - השתמשו בשאלות מנחות. • אם מישהו מהמשתתפים מעלה הערה לגבי היצירה, ניתן לשאול את חברי הקבוצה "מה ביצירה מעורר הערה זאת?", כדי למקד אותם בנושא הנבחר. • יש לסכם את כל ההערות שעלו ולהשלים פרטים מסוימים אשר הוחמצו על ידי המשתתפים. לאחר שהמשתתפים השלימו את תיאור היצירה, ניתן לעבור לשלב הבא - הוא שלב ההבנה ופיענוח מעשה היצירה. הבנה ופיענוח היצירה הבנה ופיענוח של יצירות אמנות יכולים להיות מגוונים מבחינות רבות. לכן, יש לעודד זאת ולהשתעשע עם הרעיונות. יש לזכור שהפיענוח על ידי המשתתפים הוא אשר יוביל בסופו של דבר לשיתוף ולדיון. • יש לשאול שאלות מגוונות: ‐‐ "איזו כותרת תרצו לתת ליצירה זו?" ‐‐ "האם תרצו לבקר במקום הזה?"; "מדוע כן ומדוע לא?" ‐‐ "על מה הדמות הזאת חושבת?" ‐‐ "האם הייתם רוצים להכיר את הדמות הזאת?" ‐‐ המשיכו בשאלות "כן ו"לא", "למה?" ו"למה לא?" ‐‐ יש לעודד חקירה • ניתן לאזן אתהשאלותבאמצעותהוספתמידעהיסטורי עלהתקופההרלוונטית- בהתאםלתגובותשעולותמהקבוצה. • יש לדון על מאפייני היצירה: תוכן, חומר, צבע, קומפוזיציה, רגשות ותכנים פסיכולוגיים - בהתאם ליכולת הקבוצה. • יש לאפשר לדיון לסטות מהנושא, אך יש להקפיד לחזור על התכנים שנאמרים ולסכם. • יש לקשר בין רעיונות, לעודד השוואות ולחבר בין רעיונות שונים שעולים בקבוצה.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==