פעילות פנאי ותעסוקה לזקנים | יובל נוה, מרגריטה רחנאייב

73 מדריך והנחיות תעסוקה הפעלת מטפלים ניתן להיעזר במטפלים במחלקת האשפוז בשני מישורים עיקריים: הראשון, מטפלים יכולים לעזור ולסייע בארגון והכנת הקבוצות עבור מדריכת התעסוקה. במישור השני, ניתן להיעזר במטפלים בפעילות פרטנית בסיסית בשעות שאין מדריכת תעסוקה במחלקה. פעילות זו יכולה לכלול חלוקת ערכות משחקים, עבודות יד, והבאת המטופל לעבודה מול מחשב. פעילויות אלה יכולות להיות מוכוונות על ידי מדריכת התעסוקה, המגדירה מראש איזו פעילות מתאימה לכל מטופל. קיימת חשיבות בקבלת הסכמתם של האח או האחות האחראים במחלקה לביצוע הפעילות, וכן בגיוסם של המטופלים בהסכמה ומתוך הבנה שהם זקוקים לזמן מוגדר וברור לפעילות, ובכך למנוע עומס יתר עליהם. הפעלת מתנדבים ניתן לגייס מתנדבים למסגרות אשפוז מתוך מגוון של אוכלוסיות בקרב הציבור הרחב. מסגרות שונות כגון בתי ספר, נותני מלגות לסטודנטים ומפעלים שונים מעודדים כיום התנדבות בקהילה. כמו כן, ניתן לגייס מתנדבים מקרב בני משפחות המטופלים, ומקרב פנסיונרים ובעלי מגבלות המחפשים למלא את זמנם הפנוי בתרומה לקהילה ובקבלת מתאר את הסיבות השונות אשר מעודדות התנדבות. ביניהן: עניין, סיפוק, http://www.ivolunteer.org.il משוב. אתר צמיחה אישית ו/או מקצועית, קידום רעיון ערכי בו מאמינים, יוקרה, השתייכות או הרחבת מעגל חברתי. המוסד יכול לצאת נשכר אף הוא מפעילותם של מתנדבים, בכך שבאפשרותו של המתנדב לתת יחס אישי לכל מטופל ללא מגבלת זמן, ביכולתו לתרום מידע אישי נרחב, ובעיקר מתוספת כוח האדם היכול לעזור ולהוריד את נטל עומס העבודה מהצוות הקיים. קליטתו של מתנדב במוסד שקולה לקליטת עובד חדש. במסגרת זו, יש לבדוק מה מניע את המתנדב, מהי ההיסטוריה העיסוקית שלו (במידה שקיימת), מהם הרקע שלו והידע שהוא מביא עמו, וכיצד המשתתפים והמוסד יכולים לצאת נשכרים כתוצאה מפעילותו. יש לברר באיזו תדירות ובאילו שעות הוא יכול להגיע, כך שנוכחותו תהיה יעילה. חשוב שהמתנדב יערוך סיור במסגרת המוסד ויקבל הדרכה על אופי האוכלוסייה עמה הוא עתיד לעבוד (סיבות אשפוז, גיל המשתתפים), על האחראים עליו כמתנדב, על הגורמים אליהם עליו לפנות בבקשות ובקבלת סיוע, על הגדרת תפקידיו, על קבלת הדרכה מהצוות הרב-מקצועי בנושא התמודדות עם האוכלוסייה ובמידת הצורך גם בנושא ניידות ומעברים, על תקשורת עם משתתפים ועם הצוות, וכן על יכולותיהם הקוגנטיביות, המוטוריות והרגשיות של המשתתפים. כמו כן, במסגרות רפואיות בהן קיימים חיידקים עמידים במחלקה - חובה ליידע את המתנדב ולתת הדרכה הולמת בנושא. קליטת מתנדב במוסד חייבת להתבצע על ידי משאבי אנוש, על פי נוהלי המוסד ובהתאם לצורך של המנהל להכיר את המתנדב. כל מתנדב יקבל חלוק ותג מתנדב. המתנדב אינו בא להחליף את מדריכת התעסוקה, אלא לסייע לה. במסגרת זו, ניתן להטיל עליו מגוון תפקידים בתיאום עם המדריכה: • לשוחח באופן אישי עם מטופלים - ובכך להוות להם חבר ובן-לוויה. • לתת הרצאה למטופלים על נושא מסוים בו יש לו ידע נרחב. • להכין קישוטים או אביזרים למחלקה. • לשחק משחקי קופסה באופן פרטני או קבוצתי. • להדריך את המטופל בשימוש במחשב לצורכי פנאי (משחק, כתיבה, וגלישה באינטרנט). • לשמש כמתורגמן לשפה שהמדריכה וצוות המחלקה אינם דוברים.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==