פעילות פנאי ותעסוקה לזקנים | יובל נוה, מרגריטה רחנאייב
77 מדריך והנחיות תעסוקה קווים מנחים לפעילות פרטנית מודרכת 1 1 . על הפעילות להיות מותאמת לרמת יכולת ההשתתפות של המטופל, כך שמצד אחד תאפשר הצלחה, ומצד שני, תאתגר את המטופל להמשיך בפעילות בהתאם ליכולתו. 2 2 . יש לוודא שאין במשחקים או באביזרים המשמשים לפעילות חלקים קטנים או חדים העלולים לסכן ולפגוע במטופל או במי שיושב לידו. 3 3 . יש לוודא שכל חלקיו של המשחק קיימים בשלמותם. 4 4 . על המדריכה לתכנן את הזמן במשך הפעילות כך שתאפשר עבודה מודרכת, מצד אחד, והשתהות ממושכת יותר בקרב מטופלים הזקוקים ליתר תשומת לב, מצד שני. 5 5 . ניתן לחלק תפקידים למטופלים בעלי יכולת גבוהה יותר, כך שיעזרו למטופלים חלשים יותר. 6 6 . במשחקי קופסה המיועדים לילדים ואשר על גבם מצויין טווח הגילאים להם המשחק מיועד, יש להסתיר בצורה מכובדת את סימון טווח הגילאים כך שלא יפגע ברגשות המטופל המבוגר. ניתן אף להוסיף תווית המעודדת חשיבה ושימוש מוטורי לגיל המבוגר. לדוגמה: "שיפור מיומנויות חשיבה", "שיפור הזיכרון", "שיפור מוטוריקה עדינה" וכדומה. 7 7 . משחקים יכולים להיות כאלה אשר נרכשו מראש או כאלה אשר הוכנו על ידי מדריכת התעסוקה. ניתן להוריד מהאינטרנט דפי עבודה, להשתמש בחוברות עבודה וכן הלאה. הטבלה הבאה מסייעת בהבנת הקשיים בהם עלול להיתקל מטופל בעת התמודדות עם משחק או ציור, בהתאם למקור הליקוי בו הוא לוקה: ליקוי הנובע מ- מיספרה ימנית במוח ֶ ה מיספרה שמאלית במוח ֶ ה דמנציה התייחסות לשלם וחלקיו (גשטלט) יש ההתייחסות לגירויים הקטנים - ללא התייחסות לצורה הגדולה יותר. יש תפיסה של הרעיון הכללי; תיתכן סימטריות. יש צמצום, נוקשות חשיבתית. השמטות קיימת השמטה של חלקים שלמים. קיימת השמטה של פרטים קטנים. השמטות של חלקים גדולים וקטנים. ציור ישנה אינטגרציה לא טובה בין חלקי הציור. יש ציור כללי של קווי מתאר כיחידה אחת. ישנה חלוקה של הציור לחלקים קטנים יותר. דעיכה הדרגתית. קשב יכול לאפיין הזנחת צד למרחב השמאלי. קשב ירוד ירידה בקשב, קושי בקשב מפוצל, קושי להתעלם מגירויים מסיחי דעת ולא רלוונטיים. שפה שפה שמורה. תיתכן אפזיה לסוגיה. אפזיה פרוגרסיבית. בעת פעילות פרטנית מודרכת עולה הצורך לתווך ולסייע למטופלים בהתאם לרמת ההשתפות שלהם. על המדריכה
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==