פעילות פנאי ותעסוקה לזקנים | יובל נוה, מרגריטה רחנאייב
85 מדריך והנחיות תעסוקה תפקודים גופניים נדרשים: תפקודים מנטליים כלליים: • תפקודי הכרה: רמת עוררות והכרה. • תפקודי אנרגיה ודחף: מוטיבציה ודחף - בכדי לשחק במשחק נדרשים התעניינות ושיתוף פעולה. תפקודים מנטליים ספציפיים: • תפקודי קשב: נדרשת יכולת לשמור על קשב, ולשים לב לשתי התכונות שעל גבי הכרטיס ולנקודות הציון שעל פני לוח המשחק. • תפקודי חשיבה: יכולת מיון (קטגוריזציה). • תפקודים קוגניטיביים גבוהים: הגעה להחלטה לגבי מיקום הכרטיס במשבצת, הסקת מסקנות לוגיות ואיתור טעויות. • זיכרון: לזכור את חוקי המשחק; את הכרטיס שיש בידו בעת חיפוש התכונות על פני הלוח. • תפקודים מנטליים של השפה: הבנת הוראות בעל-פה או בהדגמה; וכן היכולת להביע את עצמו במהלך המשחק. • תפקודים ריגשיים: התנהגות רגשית התואמת את המצב. למשל: התפרצויות בכי, חוסר שקט, התנהגות מנומסת ומתאימה. • תפקודי זמן ותפיסה עצמית: מציאת פתרון בזמן הולם, תוך מודעות למימד הזמן. תפקודי חושים: • ראייה ותפקודים נלווים: ‐‐ ראייה- שדה ראייה, חדות ראייה ומיקוד ראייה. • תפקודי שמיעה ותפקודים וסטיבולרים: ‐‐ שמיעת ההוראות וההסברים. ‐‐ יכולת שמירה על שיווי משקל בעת הישיבה. ‐‐ יכולת ויסות תנועת הגפיים העליונות. • תפקודי חושים נוספים: ‐‐ תחושת מגע: לחוש את אחיזת הכרטיס ביד בעת אחיזתו. ‐‐ תחושת תנועה: לחוש את תנועת מפרקי הזרוע, היד והאצבעות - במטרה להניח את הכרטיס במקום המתאים, במשבצת הרלוונטית. תפקודים נוירו-מוסקולריים: • תפקודי מפרקים ועצמות: ‐‐ ) של הגפה העליונה. אחיזת Within functional range( תנועת מפרקים: נדרשים טווחים במסגרת תפקודית (אגודל לטרלי עם אצבע 2) בזמן שהוא תופס את הכרטיס. LATERAL PINCH ‐‐ יציבות מפרקים: יכולת לשמור על יציבות בזמן הישיבה. • תפקודי שרירים: ‐‐ כוח שרירים: נדרש כוח שריר בכדי להרים את הכרטיס ולהניחו במשבצת. • תפקודי תנועה: ‐‐ שליטה בתנועה רצונית: תיאום עין-יד. סיכוני בטיחות: • כיסאות יציבים - על מנת לאפשר ישיבה יציבה ולמנוע נפילה. • רצפה נקייה ויבשה - לא מחליקה וללא מכשולים.דוגמאות
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==