פעילות פנאי ותעסוקה לזקנים | יובל נוה, מרגריטה רחנאייב
91 מדריך והנחיות תעסוקה רמת השתתפות -3 רמת השתתפות 3 רמת השתתפות 4 רמת השתתפות 5 פעולה מכוונת מטרה המב יאה לתוצר סופי (בעזרת המדריכה) פעולה מכוונת מטרה המביאה לתוצר סופי (תוך סיוע מינימלי, הכוונה והשגחה צמודה של המדריכה) פעולה מכוונת מטרה המביאה לתוצר סופי (תוך השגחה מינימלית של המדריכה) פעולה מכוונת מטרה אותה בוחר המשתתף באופן עצמאי, יוזם, מבקר ולומד מתוך ניסוי וטעייה הוראה מילולית וחזותית של המוצר המוגמר קיימת למידה מחברי הקבוצה זקוק להכוונה מילולית קלה והדגמה מילולי הדבקה של רצועות נייר אותן המשתתף גזר באמצעות מספריים לא חדים; המשתתף יכול לגלגל את הנייר על גבי עיפרון כדי ליצור סלסול ולהדביקו על גבי נייר אחר. ניתן לשלב ניירות בצבעים שונים, לגזור על פי קווי מתאר ולהדביק על גבי נייר אחר ניתן להשתמש במפיות צבעוניות או כאלה שעליהן יש הדפס של תמונה ברורה; לשלב הדבקה על חומר אחר וציפוי בדבק או לכה ניתן להוסיף טכניקה של סלסול הנייר גלגול והדבקת הנייר על אצבע ויצירת דמות עם פנים; סלסול הקצוות ליצירת שיער וכדומה. הדבקה של צורות סופיות שנוצרו מסלסול ניירות בעלי אורך ועובי שונים על גבי עיפרון והדבקתם צדות) ְ ר ִ יצירת מוביילים (מ שונים מרצועות נייר בשלל צבעים וצורות. יצירה מופשטת באופן עצמאי בעת שימוש במפיות, ניתן ליצור אפקט של הגבהה באמצעות הנחת חומר מתחת לאזור אותו רוצים להבליט. המטופל מסוגל להדביק על גבי חומר קשיח, לצבוע בצבע אחד ולכסות בלכה לאחר הייבוש (יש לבחור בצבע לכה על בסיס מים וללא ריח). בשלב זה ניתן להדביק את עיסות הנייר לצורת בלון מנופח ניתן ליצור כדים, מסכות, ראשים וכדומה, תוך הדרכה והכוונה מעשית של כל שלב ושלב על ידי המדריכה ניתן ליצור דגם באמצעות נייר כסף ולהדביק את עיסת הנייר על גבי הדגם, עד לקבלת מבנה סופי המוכן לצביעה בטכניקה זו ניתן ליצור, למשל, דוגמאות של בעלי חיים, דמויות וצמחים. ניתן לשלב מתחת לעיסה חומרים שטוחים מן הסביבה ומהטבע (כגון עלים, ענפים, צמר וכדומה) - כדי לתת טקסטורה מעניינת. יצירת צורות פשוטות כגון כדור או גליל חיבור צורות האחת לשנייה. יצירת צורה בעלת משמעות כגון כובע, דמות עם גפיים מריחה של הפלסטלינה על גבי משטח בצבע מסוים מסוגל להתאים צבעים לתהליך יש תוצר ברור המורכב ממספר שלבי ביצוע בחירת רעיון אחד לביצוע מתוך שלוש אפשרויות שונות אותן מציגה המדריכה. המדריכה מייעצת ומכוונת את המטופל ליישם את הרעיון שלו ולהגיע לתוצר. ליפוף החוט לשניים והשחלת הקצוות אל תוך הלולאה ומעבר למוט אופקי; החוטים נשארים פתוחים לאורך. המשך הליפוף ויצירת קשרים לפי דוגמה פשוטה שנותנת המדריכה. הוספת חוט בצבע נוסף ושימוש בעד שלוש טכניקות של קשירה, תוך הדגמה והכוונה. עבודה מודרכת ליצירת מוצר מוגמר במגוון של טכניקות קשירה וצבע. יצירת פונפון: ליפוף צמר עבה סביב שתי טבעות העשויות קרטון - עד לקבלת כדור עבה. בין שני הקרטונים יש חוט ארוך לקשירת החוטים המלופפים לאחר גזירת הקרטון. השחלת שתי וערב של חוט עבה בין חוטים או חריצים של קרטון או פוליגל - עד לקבלת צורת ריבועי לוח שח-מט ממולאים בניית בובה בדמות אדם. עבודה מורכבת המשלבת שתי טכניקות אריגה (כגון פונפונים ואריגה של חוטים) ליצירת מוצר סופי. לדוגמה: בובה לטלפון הנייד; יצירת שטיח על פני רשת לפי דוגמה הנתונה מראש - באמצעות מכשיר אריגת שטיחים האורג צמר או רצועות בד נמתח (סטרץ'). עבודה מודרכת ליצירת מוצר מוגמר מתוך בחירה של מגוון אפשרויות ניתנות. למשל: שטיח צמר עם ציור, יצירת בובות לטלפון הנייד, עבודה על נול; שימוש במגוון עזרים הכוללים חוטי צמר, חוטי פלסטיק, בדים, ברזל וכולי.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==