משפט, צדק וזיקנה | ישראל דורון

פרק חמישי . 128 עבודתם ו–%84 החסירו ימי עבודה. %62 מהמטפלים שלא עבדו בעת המחקר ציינו כי נאלצו להפסיק לעבוד או לוותר על חיפוש עבודה בגלל הצורך לטפל בהורה (בנטור ואח', 8991). אפשר לסכם בשלב זה ולומר כי נטל הטיפול הלא–פורמלי גובה מחיר לא מבוטל מאותם עובדים הבוחרים לטפל בבני משפחתם המזדקנים. רבים מהמטפלים האלה נאלצים לספוג הפסדים והוצאות כלכליות, לשנות הרגלי עבודה ולאלתר כדי ליישב את הקונפליקט בין המחויבויות המוסריות והחברתיות. — פתרונות חלק שלישי: משפט העבודה והטיפול הממושך בזקנים מדיניות התמיכה מדינות שונות בעולם, וישראל בתוכן, הגיעו זה מכבר להכרת המציאות שתוארה לעיל, הן בהקשר של הזדקנות החברה והן בהקשר של חשיבות הטיפול הלא– פורמלי במכלול התמיכה החברתית באוכלוסייה הזקנה. בעשורים האחרונים התפתחה מודעות גם למחיר שעובדים משלמים בשל הטיפול בבני משפחתם הזקנים ולחשיבות התמיכה האקטיבית בהם על ידי המדינה. הכרה זו תורגמה לחקיקת חוקים ולעיצוב מדיניות התומכת בבני המשפחה המטפלים. אפשר לשרטט בקווים כלליים את דרכי הפעולה באמצעות הבחנה בין ארבעה תחומי תמיכה: א. תמ י כה תעס ו קתית . תמיכה תעסוקתית מתבטאת במדיניות המאפשרת לבני משפחה המעניקים לזקנים טיפול לא–פורמלי ממושך ליישב או לצמצם את הקונפליקט בין המחויבות שלהם למקום העבודה ובין המחויבות לטיפול הלא–פורמלי. מדיניות כזאת מתבטאת, למשל, באפשרות לקבל חופשת מחלה ארוכה או לשנות את צורת העבודה ולהתאימה לדרישות הטיפול הלא–פורמלי. ב. תמ י כה כלכל ית . תמיכה כלכלית מתבטאת בסיוע כספי לבני המשפחה המעניקים טיפול לא–פורמלי, כדי לפצותם על ההוצאות וההפסדים הכלכליים הנגרמים להם עקב הטיפול. התמיכה הכלכלית תשלום כספי או תמורה — יכולה להיות "תמיכה כלכלית ישירה" כלכלית אחרת המשמשת פיצוי או תשלום עבור הטיפול שניתן — ), או שזו יכולה להיות "תמיכה כלכלית עקיפה" 1993 ,Gerald ( הטבה או הקלה כלכלית עקיפה בצורה של הקלות במס, הנחות בקבלת שירותים, זיכויים, ניכויים ועוד.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==