משפט, צדק וזיקנה | ישראל דורון
פרק חמישי . 138 שום מסגרת פורמלית או סטטוטורית המחייבת או ממסדת תכניות תעסוקתיות להתמודדות עם היעדר הידע והמודעות לזכויות החוקיות בתחום זה. יוזמות של ארגוני עובדים וארגוני מעבידים לא ברמת — כאשר בוחנים את התמיכה התעסוקתית בטיפול לא–פורמלי בזקנים החקיקה הראשית אלא ברמה של הסכמי עבודה קיבוציים או אפילו הסכמי עבודה מתגלה תמונה קודרת. בהקשרים אחרים של יחסי טיפול ממושכים — אישיים בתוך המשפחה, כגון טיפול בילדים קטנים, יש בישראל הכרה, בהסכמים קיבוציים הכרה המתבטאת בהענקת זכויות נוספות לנושאים — מסוימים, בנטל הכרוך בכך בעול הטיפול. ואולם להכרה בטיפול ארוך–טווח בזקנים אין כל ביטוי במערך ההסכמים הקיבוציים בישראל. נראה שבקרב המעסיקים הפרטיים בישראל ובמסגרת מדיניות התעסוקה בשוק הפרטי בכלל עדיין אין מודעות מספקת לצורך לפתח תכניות פרטיות או יוזמות פרטיות להקלת הקונפליקט שנתונים בו עובדים המטפלים בהוריהם הזקנים. תמונה זו איננה ייחודית לישראל. על פי ממצאי מחקר מראשית שנות ה–09, פחות מ–%01 מהמעסיקים הפרטיים בארצות הברית החלו ללמוד את הבעיות הכרוכות בטיפול ארוך–טווח בבני משפחה זקנים המוטל על העובדים בחברות; שיעור קטן מזה בקרב המעסיקים הפרטיים פיתחו ). מחקר Seccombe, 1992 מדיניות תעסוקה ספציפית להתמודדות עם הסוגיה ( שנערך בקנדה מלמד כי למרות העלייה במודעות לצורך במדיניות שתאפשר שעות עבודה גמישות וחופשות לצורך טיפול בבני משפחה, רוב הפתרונות עדיין Stone, מבוססים על הסדרים אישיים לא–פורמליים בין העובד ובין המעביד ( ). בתחום זה יש כר נרחב לפעילות וליוזמה: מעסיקים יכולים ליצור 1994 בעבור העובדים מערך של תמיכה, חינוך ומידע הנוגע לתפקידם בטיפול הלא– פורמלי. מעבידים (בעיקר במקומות עבודה גדולים) יכולים להציג חבילת הטבות גמישה, שהעובדים יוכלו לבחור מתוכה את ההטבות המתאימות להם, בהן גם כאלה הקשורות לטיפול בבני משפחה זקנים. המעבידים יכולים להציע גם יתר גמישות בשעות העבודה וביציאה לחופשות ולפתח גישה "ידידותית" לעובדים ). מחקרים family-friendly policies שיש להם מחויבויות טיפול משפחתיות ( מראים שמדיניות גמישה, המבטאת גישה חיובית למחויבות של עובדים לטיפול ארוך–טווח בבני משפחה, אכן מקילה במקצת את נטל הטיפול על העובדים ). אין לנו אלא להצטרף Starrels, Ingersoll-Dayton, Neal & Yamada, 1995 ( ליצור וליזום מדיניות חדשה בתחום — אל המלומדים שיצאו בקריאה למעסיקים זה (בן ישראל, 8991).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==