משפט, צדק וזיקנה | ישראל דורון

פרק שביעי . 188 1. הרמה הראשונה: השוואה בין מטרות החוק ובין המציאות כאשר משווים בין מטרותיו המקוריות של החוק ובין מצבו היום, עולה בבירור שהחוק נכשל בהגשמת מטרותיו. 1.1. כישלון החוק בהקמת הגופים לקידום מעמד הזקנים בישראל כפי שתואר לעיל, מטרתו הראשונה של החוק הייתה ליצור גוף מתווך בין ציבור יועץ, למעט פרק — ולא היה — הזקנים לבין ראש הממשלה והממשלה. בפועל אין זמן קצר. להבדיל מקבוצות כגון נשים, ערבים ואפילו קבוצות של "אנשים עם לזקנים אין כתובת ייחודית, עצמאית, המתווכת ביניהם לבין ראש — מוגבלות" הממשלה והרשות המבצעת. בנושא זה נכשל החוק כישלון חרוץ. אי אפשר שלא להשוות בין הכישלון באי מינויו של היועץ לענייני אזרחים ותיקים לבין הצלחת מינויה של היועצת לקידום מעמד האישה, שהייתה המודל לחיקוי. בשנת 8991 שודרג מעמדה של היועצת לקידום מעמד האישה, עת הוקמה הרשות לקידום מעמד האישה; הקמת רשות זו עיגנה באופן סטטוטורי, במסגרת משרד ראש הממשלה, רשות עצמאית וייחודית הפועלת במגוון של תחומים לקידום מעמד בשנת 0002 נחקק חוק הרשויות המקומיות (יועצת לענייני — האישה. יתרה מזאת מעמד האישה), התש"ס-0002, אשר חייב את כל הרשויות המקומיות בישראל למנות יועצות לענייני מעמד האישה. החזון המקורי של ח"כ נאווה ארד אכן אך בתחום הנשים ולא בתחום הזקנים. — התגשם עוד כישלון קשור לפעילות המועצה הציבורית לענייני אזרחים ותיקים. גם — גוף זה לא היה קיים רוב השנים. בשנים המעטות שבהן הייתה המועצה קיימת פעילותה לא הורגשה. גם היום, אף שפורמלית המועצה קיימת, היא אינה מתכנסת והיא אינה פעילה. החזון החקיקתי, שראה במועצה גוף פעיל, יוזם, זרז להנעת חזון זה נכשל לחלוטין. — שינוי חברתי במעמד הזקנים את הכישלון בתחום הזה אפשר לתלות בסיבות פוליטיות, חברתיות, כלכליות ופרסונליות. ואולם נדמה שאחת הסיבות המרכזיות לכישלון הייתה ההחלטה לסטות מהקו המקורי של החוק ולהעביר את הסמכויות ממשרד ראש הממשלה למשרד העבודה והרווחה. כפי שתואר בדיון לעיל, העברת הסמכויות ממשרד הראש הממשלה למשרד הרווחה עיקרה למעשה את מוקד הכוח הפוליטי ואת העצמאות של תפקיד היועץ לענייני אזרחים ותיקים; העברת הסמכויות גרמה לכך שמבחינה מעשית התפקיד לעולם לא יצליח להגשים את הציפיות, שכן לשר ולמשרד הממונים על היועץ אין כל עניין בהצלחתו.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==