משפט, צדק וזיקנה | ישראל דורון
פרק שמיני . 206 ההסדרה החוקית של הזכות לנהוג בישראל החוק ונהיגה בגיל מבוגר ברחבי העולם השילוב של הזדקנות האוכלוסייה והעלייה בשיעור הנהגים הזקנים עם נתונים סותרים וטיעונים שונים הנוגעים למידת הסיכון שנהגים זקנים מציבים מוביל אותנו אל המוקד של פרק זה: בחינת התגובה של החוק בישראל לאתגר הכרוך בהסדרה החוקית של נהיגה בזיקנה. ראוי לציין כי בכל המדינות המתוקנות בעולם יש מערך הסדרה חוקי הקובע את התנאים לקבלת רישיון נהיגה ברכב פרטי. במדינת ישראל, לדוגמה, יש דרישות מינימום לשם קבלת רישיון לנהוג במכונית פרטית: בדיקות רפואיות, מבחן עיוני ("תאוריה") ומבחן נהיגה מעשי. בכמה מדינות יש דרישה לבצע בדיקות דומות גם לפני חידוש רישיון הנהיגה. ההנחה המקובלת במדינות מסוימות היא שיש הצדקה לבדיקות מיוחדות בקרב נהגים צעירים ובקרב נהגים זקנים, והשאלה השנויה .) Edwards et al., 2008 במחלוקת היא באיזה אופן לערוך אותן ( כאשר מנסים לצייר את המתרחש בעולם בתחום זה, מגלים שהרגולציה החוקית של נהיגה בזיקנה ברחבי העולם מאופיינת ברבגוניות ושונות. נמחיש מצב דברים זה בטבלה שלפנינו (כמובן, זה רק חלק מתמונה רחבה הרבה יותר): ההסדרה החוקית של נהיגה בזיקנה במדינות שונות בעולם ארץ מדיניות נפרדת לזקנים גיל יישום תדירות חידוש הרישיון (בשנים) שיטת ההערכה זהות האדם הקובע כשירות רפואית לנהוג 1 דובאי לא — — — — 2 יפן כן 70 בכל 3 או 5 שנים; דרישה ללמוד בקורס נהיגה מונעת בדיקה של כישורי הנהיגה בתום הקורס — 3 ספרד כן 45 — גיל 54-07 בכל 5 שנים; אחרי גיל 07 בכל שנה או — שנתיים בדיקה רפואית מרכז רפואי פרטי 4 ברזיל כן 65 בכל 3 שנים בדיקה רפואית כל רופא
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==