משפט, צדק וזיקנה | ישראל דורון

209 . כשהחוק פוגש נהגים זקנים בין מדיניות ביניים גילית ובין מדיניות ביניים לא–גילית הוא שבראשונה משמש הגיל הכרונולוגי אמת מידה לדרישות רישוי ואילו בשנייה אין שימוש כזה בגיל הכרונולוגי. בפועל, הרבגוניות בהסדרי הביניים כה גדולה עד שמעבר לטיפולוגיות הכלליות שתוארו לעיל קשה מאוד "לנבא" מראש את דפוס המודל החוקי שמדינה ם (קורלציה) מובהק בין שיעור הזקנים או אופי המדינה ָ תא ִ תאמץ, שכן אין מ (מפותחת או מתפתחת), למשל, ובין המודל הרגולטיבי שאותה מדינה מאמצת. החוק והנהיגה בגיל מבוגר בישראל לאחר שהצגנו את מורכבות ההסדרה החוקית של נהיגת זקנים ברחבי העולם, נבחן את ההסדרה החוקית של הנושא בישראל. המסגרת הסטטוטורית להסדרת רישוי הנהיגה במדינת ישראל היא פקודת התעבורה והתקנות שמכוחה. הפקודה עצמה אינה עוסקת בגילו של אדם בכל הנוגע לזכותו לקבל רישיון נהיגה ולהחזיק בו. עם זאת, תקנות התעבורה יש נגיעה ישירה בנושא. התקנה הרלוונטית היא נהגים המופנים על ידי רשות הרישוי מפאת גיל, — תקנה 691 לתקנות התעבורה במצבים כדלקמן: לעניין מוקד הגיל בהקשר של חידוש רישיון נהיגה החל מיום 6002/10/10, רישיון הנהיגה תקף ל–01 שנים וחידושו הוא חובה על כל נהג (במקום 5 שנים במצב שקדם לכך), זאת למעט במקרים שבהם בעלי רישיונות הנהיגה האלה צריכים לחדש את רישיון הנהיגה בכל שנתיים: נהגים חדשים מחזיקי רישיונות נהיגה לרכב ציבורי, רכב משא כבד, רכב כיבוי אש, שגילם 05 ומעלה ומורה נהיגה מוסמך אמבולנס, רכב להסעת ילדים שגילם מעל 56 שנה בעלי רישיונות נהיגה מכל סוג, לעניין מוקד הבדיקות רפואיות נהגים מבוגרים (כמפורט לעיל) חייבים להמציא בכל שנתיים טופס בדיקה רפואית, חתום על ידי רופא המעיד על מצב בריאותו של מחזיק רישיון הנהיגה. טופס זה כולל גם בדיקת ראייה החתומה על ידי אופטומטריסט או רופא עיניים. לעניין מוקד חובת הדיווח סעיף 21ב לפקודת התעבורה קובע את חובת הדיווח על מחלות מסוימות של נוהגי רכב על ידי הרופא המטפל. בשולי הדברים נעיר כי בעבר נבדקה הוראה לתיקון,

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==