משפט, צדק וזיקנה | ישראל דורון
37 . המפגשים הבלתי נראים בין המשפט לזיקנה Beaulieu & המודעות לקיומו של תחום זה רק בשנות ה–09 (דורון, 5991; ). להתפתחות מאוחרת זו סיבות רבות, ויש להן היבטים מקצועיים, Spencer, 2000 ציבוריים ופרטיים. בדרך כלל, אפשר להבחין בשני תהליכים שהביאו בסופו של דבר להתפתחות תחום המשפט והזיקנה. האחד, שכבר תואר, הוא השינוי הדרמטי בהרכב החברה האנושית מבחינת היקף האוכלוסייה הזקנה ושיעורה, שינוי שהתחולל בעיקר במאה השנים האחרונות. כאמור, שינוי זה הביא עמו תמורות חברתיות ניכרות .) Eekelaar & Pearl, 1989; Kinsella & Taeuber, 1993 (ברנע וחביב, 2991; מעצבי המדיניות החברתית, בהתמודדם עם הצרכים החברתיים החדשים, השתמשו באופן טבעי גם בכלי המשפט. התהליך השני הוא התעוררות של הכרה, משפטית ומקצועית, בכך שמנגנוני המשפט הכלליים, שהיו מיועדים לכלל האוכלוסייה או לקבוצות חלשות בחברה, אינם מספקים תשובות הולמות לצרכים הספציפיים של הזקנים. העלייה בשיעור הלקוחות הזקנים ובצרכים המשפטיים שלהם ושל בני משפחותיהם תרמה גם היא להתעוררות עניין בתחום זה בקרב עורכי הדין וארגוניהם המקצועיים. כל אלה הביאו ליצירה של כלי משפט חדשים, שתפקידם להתמודד עם הצרכים המיוחדים של האוכלוסייה הזקנה בדמותה המודרנית (דורון, .) Frolik & Barnes, 1991; Powers & Klingensmith, 1991 1002א; על החשיבות הבלתי נראית של המשפט לאחר שהנחנו את התשתית, נוכל לפנות אל הטיעון המרכזי בפרק זה: המפגשים בין הזיקנה ובין המשפט אינם נראים. אחת התופעות המרתקות, המתגלה לכל המנסה לדון במפגש בין הזיקנה ובין המשפט, היא חוסר המודעות לעצם קיומו של מפגש בין התחומים הללו או לחשיבותו. לפעמים עולה תחושה שהמשפט "נעלם" בכל הנוגע לשיח על תופעת הזיקנה. מטרתנו בספר זה היא להראות שמפגשים בין שני התחומים אכן קיימים, להציג מפגשים אלה ולנתחם. ננסה להמחיש טיעון זה דווקא מחוץ לתחום המציאות היומיומית בישראל, ולשם כך נזמין את הקוראים אל עולם הקולנוע. נכנסים למעין — באולם הקולנוע או בבית, מול מקלט הטלוויזיה — הצופים בסרט מציאות מדומה בעזרת המדיום הקולנועי. מציאות מדומה זו, גם אם היא מבוססת על סיפור אמיתי, נוצרת על ידי הבמאי בטכניקות של צילום, תפאורה, קול ועוד. הצופה בסרט מקבל עליו את המציאות שמכתיב הבמאי: הוא "נכנס" לסרט מבחינה רגשית ואף נסחף עמו, למרות הידיעה שאין זו המציאות ה"מציאותית", האמיתית.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==