משפט, צדק וזיקנה | ישראל דורון
פרק ראשון . 44 הפנייה אל עולם המשפט, בניסיון להתמודד עם התופעה הקשה, הייתה אך טבעית, וכן הציפייה שמערך המשפט הפלילי והמשפט האזרחי יגוננו על האזרחים מפני פגיעה, ניצול והתעמרות. ואולם, כבנושאים אחרים, מתברר כי המציאות החוקית איננה כה פשוטה, והמאבק החוקי בתופעה חברתית זו מורכב. שיטות החל בתיקון החוק — משפט שונות ניסו להתמודד עם התופעה בדרכים שונות הפלילי והוספת עבירות חדשות, החמרת הענישה וניסיון להרתיע באמצעות אך המציאות לא תמיד קיבלה — עונשים חריפים, וכלה בכלים דוגמת חובת דיווח את כוונת החוק. תכניות חוקיות מורכבות ומקוריות יותר, כגון תכניות של חינוך חוקי לזכויות, הגברת המודעות לא רק בקרב זקנים אלא בקרב בני משפחותיהם, אנשי מקצוע ואפילו מוסדות פיננסיים, כל אלה הצטרפו לעתים לפעילות החוקית .) Doron, Alon & Nissim, 2005; Slater,1995 הענפה ( ברור כי תופעת הניצול הכלכלי של הזקנים מתאפשרת, בין היתר, בגלל האופן ועל כך אפשר ללמוד בהרחבה בפרק הרביעי בספר זה. — שבו מעוצבים החוקים כישלון החקיקה ומערך האכיפה, או כישלון זיהוי המסגרות הסטטוטוריות הראויות והיעילות, הם המאפשרים את לתופעה החברתית הזאת להוסיף ולהתקיים. גם בסרט "להעיר את נד" אפשר לראות את הקלות שבה ניתן, בדרך חוקית, לפתוח ללא רשותו — חשבון בנק על שם אדם שכבר אינו בחיים או לזכות בשמו בכסף או הסכמתו. מבחינה זו, עולם המשפט שמאחורי הקלעים הוא חלק אינטגרלי מהמציאות של התעמרות כלכלית בזקנים, ואולי הוא אף תורם לקיומה. "האגם המוזהב": היחסים המשפטיים בין סבים לנכדים Ethel: They are a middle aged couple, just like us. Norman: If they are just like us, they are not middle aged. – Of course they are. – Middle aged means the middle, Ethel. Middle of life. People don’t live to be 150. – Well, we’re at the far edge of middle age, that’s all. – We’re not, you know. We’re not middle aged. You’re old and I’m ancient. הפתיחה של הסרט "האגם המוזהב" נטולת מילים; הסרט נפתח בתמונה פנורמית טבע — מרהיבה של אגם שמימיו מוזהבים. הסביבה שעלילת הסרט מתרחשת בה היא ניגוד מובהק לאופיו הנרגן של גיבור הסרט, — רגוע ושליו, אגם יפהפה
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==