משפט, צדק וזיקנה | ישראל דורון

פרק ראשון . 52 את צעדיהם הכלכליים בעצמם ואלה שאינם מסוגלים להבין את מצבם הבריאותי או לקבל החלטות רציונליות בקשר לגופם ולרכושם. כל התיאורים החברתיים האלה מעוגנים לא רק בתפיסות עולם אישיות או באמונות גילניות, אלא גם בחוקים ובעולם המשפט. בהקשר זה החוק איננו משמש רק בתפקיד הסביל של עיצוב התפאורה, אלא הוא שחקן פעיל המעצב את הציפיות ואת ההתנהגות .) Cherlin, 1978 החברתית ( לאן ממשיכים מכאן? הסרטים שהוצגו לעיל שונים זה מזה מבחינת הנושאים, ההקשרים והשחקנים, אך אפשר לזהות ביניהם כמה קווים של דמיון. בכולם הגיבורים הראשיים הם אנשים זקנים. כל הסרטים מצטיינים בכך שהם נמנעים מתיאור חד–ממדי, סטראוטיפי שלילי, של הזיקנה. אלה סרטים טובים דווקא משום שהם מתארים בצורה מהימנה את המורכבות והאנושיות של הזיקנה, ללא דעות קדומות או דימויים שליליים. הסרטים האלה מתארים סיטואציות חברתיות ודילמות רלוונטיות לזקנים רבים ברחבי העולם: היכולת לנהוג, הצורך לטפל בבני משפחה זקנים וחולים, היחסים עם הילדים והנכדים והרצון לשמר אוטונומיה גם במצבים של חולשה. הנושא של פרק זה הוא קו דמיון נוסף על קווי הדמיון שהוזכרו: קו הדמיון המשפטי. בכל הסרטים שתוארו, העלילה לא עסקה במישרין בסוגיה משפטית. העלילה לא התרחשה בבתי משפט ולא מול חבר מושבעים. הבעיות החוקיות כמעט לא עלו על פני השטח. אפילו עורכי דין אין בסרטים האלה. שתיקת המשפט היא שתיקה "רועמת", בהתחשב במקומו המרכזי של ההליך המשפטי בסרטים אמריקניים המתארים דילמות אתיות או חוקיות. בניגוד — פרק זה חושף את העובדה שלמשפט יש תפקיד מרכזי מאחורי הקלעים מוחלט לשתיקת המשפט על פני העלילה. למעשה, כל אחד מהסרטים מתרחש על רקע של מורכבות חוקית דינמית ומרתקת. דווקא הקושי המשפטי שבבסיסה של עלילת הסרט הוא המקנה לה את עוצמתה או מאפשר את התרחשותה. דווקא מכלול ההסדרים החוקיים, המאפשרים או מונעים נהיגה בגיל זיקנה, הוא המחייב את מיס דייזי להפסיק לנהוג; ללא מסגרת חוקית המכבדת אוטונומיה, היה אלווין סטרייט נתון זה מכבר במסגרת מוסדית רפואית ולא על מכסחת דשא ממונעת, בדרך לראות את אחיו, והיעדרם של החוקים הוא המעצים את המתח בטיפול הלא–פורמלי שג'ון מעניק לאייריס. בין החשיבות של תפקיד המשפט מאחורי הקלעים, — הניגוד המתואר לעיל

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==