משפט, צדק וזיקנה | ישראל דורון

פרק שלישי . 78 הרפואה, שביכולתו להעריך ולבחון בצורה מקצועית את הנימוקים הרפואיים; מנהל מעון, שיכול להציג את זווית הראייה של המוסד, נציג של דיירי המעון, שיכול לייצג את הזקנים, דיירי — ולבסוף בית האבות, ואת זכויותיהם. לכאורה, צוות רב–תחומי כזה, העושה את מלאכתו נאמנה ומקפיד על כללי הצדק הטבעי, עשוי לשפר את מצבם של הזקנים ולקדם את זכויותיהם. מובן שההצלחה בפועל של מנגנון כזה תלויה בעוד עניינים: חיוני שוועדת ערר כזאת אכן תמונה; חשוב שהזקנים יהיו ערים לזכותם להגיש ערר לוועדה; צריך שיהיה מי שייצג את הזקנים לפני הוועדה ויהיה להם לפה. 6. התקנות החדשות, כמו הישנות, קובעות כי משהתקבל זקן לבית אבות, יהיו שלושת החודשים הראשונים תקופת ניסיון (שאפשר להאריכה בשלושה חודשים). בנושא זה נעשה שינוי, קטן אך חשוב, בנוגע להחלטה שלא לקבל זקן לבית האבות בתקופה זו. על פי התקנה הישנה [53(ב)], ההחלטה שלא לקבל את הזקן הייתה בידי "מנהל המעון". על פי התקנה החדשה [23(ב)], ועדת הקבלה (המורכבת מצוות רב– מקצועי) היא המקבלת את ההחלטה בנדון. 7. תיקון אחר, קטן אך חשוב, בתוספת הראשונה החדשה, הוא הדרישה שאורך כל אחד מהקירות בחדרי המגורים לא יפחת מ–05.2 מ'. חשיבותו של התיקון בכך שאינו מאפשר ליצור חדרים צרים וארוכים (לדוגמה, חדר שרוחבו 05.1 מ' ואורכו 03.5 מ'), ובלעדיו היה אפשר לעמוד בתקן המינימום מבחינת השטח גם ביצירת חדרים שאינם ראויים למגורים מכל בחינה אחרת. 8. במסגרת השינוי העקרוני באופן הסיווג של בתי האבות, התוספת הראשונה בתקנות החדשות העלתה את רף המינימום בכמה עניינים הקשורים למבנה בית האבות. בכל הנוגע לבתי אבות קטנים, בשלוש נוספו דרישות — 7-31, 41-03 ו–13-05 דיירים זקנים — תת–הקבוצות לייעוד שטחים לפונקציות שהתקנות הישנות לא חייבו. נוספה דרישה לייעד שטחים (במידות מינימום המפורטות בתוספת) לאולם כניסה, לחדר מזכירות וארגון, לחדר שירותים לעובדים, לחדר רופא/אחות, לחדר המתנה לרופא, לחדר לגנרטור ועוד. בכל הנוגע לבתי אבות 101-002 ו–102 ויותר דיירים — גדולים, בעיקר בשתי תת–הקבוצות התקנות החדשות הגדילו את שטחי המינימום הנדרשים — זקנים מ–21 — לפונקציות שונות. הוכפל שטח המינימום לחדר רופא/אחות

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==