"הארגון - המגזין החברתי של ישראל" | 50 | דצמבר 2018,כסלו תשע"ט
אחרי חודשים של התעלמות טוטלית, הגיעו מים עד נפש! ניתן לומר בצורה משרד התחבורה נרדם : חד משמעית בשמירה בכל הקשור לשימוש באופניים חשמליים הגורמים להרג של עשרות בני אדם ורק בגלל שאף אחד לא נתן את הדעת למבול האופניים שמתרבים בכמויות אסטרונומיות על הכבישים, על המדרכות ובשבילים המוגדרים לאופניים. אדוני שר התחבורה, ישראל כץ, יש לציין שאתה שר ביצועיסט ובולדוזר, מגיע לך המון קרדיט ומגיעות לך מילים חמות על פועלך הרב אותו אנו מרגישים כול יום באוויר, בים, ביבשה וברכבות. : יותר ויותר אך אדוני השר, יש נושא כאוב ומסוכן שלא טיפלת בו והוא האופניים חשמליים. בנושא זה קולך לא נישמע. אתה לא פועל ולא עוצר את המכה הנוראית הזאת שהורסת מאות משפחות. זה לא יאמן מה עובר הנהג הישראלי בשנים האחרונות בכבישי ישראל. איך יכול להיות שבכביש סואן של מכוניות נוסעים אופניים חשמליים, סקייט בורד רגיל וחשמלי, קולנועיות של אנשים מבוגרים, א ו ב ר - ב ו ר ד , קורקי נט ועוד כמה כלי נסיעה שנוצרים כול יום בעולם? מה קרה לישראל? מה קרה להורים שנוהגים בחוסר אחריות כלפי ילדיהם וקונים להם כלי רכב הטסים בכבישים מסוכנים? מה קרה למנהיגי המדינה שככה נותנים יד להרג ולפציעתם של אלפי ילדים, נערים ובוגרים? למה אתם יושבים בשקט, למה אתם לא הופכים עולמות כדי לעצור את ההרג? קומו תעשו מעשה, אסור לכם לישון אפילו רגע אחד יותר, די למחדל הנוראי הזה! זעקת המשפחות השכולות ומשפחות הפצועים זועקת לשמים. הציבור דורש מכם לעשות מעשה באופן מיידי. אל תישנו! התחילו לחייב ברישוי, בקסדות, ברכיבה בנתיבים ייעודיים, בתאוריה, ובמידת הצורך אף להפעיל ענישה מתאימה. די להרג המיותר! חוק שוויון לאנשים עם מוגבלות זה אחד החוקים וההישגים החברתיים החשובים שמדינת ישראל חוקקה. עשור מלא בישיבות, לעתים אף סוערות במיוחד בכנסת. במהלך שנים אלה עבדנו ביחד עם חברי הכנסת על החוק החשוב ביותר לאנשים עם מוגבלות, בסיומו יכול כול אדם עם מוגבלות להסתובב ללא מפריע ברחובות, להחנות את הרכב בחניה מסודרת, להשתלב בתעסוקה, ללמוד בכול מקום ככול האדם. אין זה . היום רוב 2001 ו 1999 הימים של שנות האתרים נגישים ונושאים שילוט כחוק. הציבור מכיר ומודע יותר ויותר לעולמם של האנשים עם מוגבלות. יותר ויותר נכים נראים ברחובות, באוטובוסים במרכזי קניות ובכלל. החומות שעמדו בפנינו, קרסו. אמנם מצפה לנו עוד עבודה רבה אך אנחנו בכיוון הנכון. לצערנו, 'בתי החרושת' של הנכים אינם מפסיקים ליצר נכים. אך למזלנו, בזכות הקידמה, הנכים החדשים משתלבים בעולם בצורה שונה לחלוטין מהצורה שבה אנו, נכי הפוליו, צה"ל, תאונות דרכים ועבודה השתלבנו בעבר. היום, הכול פתוח נגיש ונוח הרבה יותר. אבל אחד הדברים שגורמים לנו צער בארגון נכי ישראל זה מומחי הנגישות שמצאו מקור פרנסה במחירים לא מוצדקים בכלל ומפעילים יד קשה מול העסקים. לא יתכן שיעכבו את הרישיון לעסק שעשה הכול ושילם כסף רב עבור נגישות המקום על פי חוק בגלל ליקוי קטן כמו ריהוט בודד שצריך להגיע או שנה לא היה כלום 70 . ידית במתקן ובכלל ובטח לא היו מומחי ומהנדסי נגישות, עכשיו כאשר חוקקנו את חוק השוויון מומחי הנגישות פוגעים בשמנו הטוב ויוצרים כעס גדול של המגזר העסקי על ציבור הנכים. אין שבוע שבעלי העסקים לא פונים אלינו כדי שנעזור להם. מומחי ומהנדסי נגישות, אנא מכם, תעשו את עבודתכם נאמנה ובמסירות, והחשוב מכל, תפנו לבעלי העסקים בצורה נעימה וכזאת שקוראת לשיתוף פעולה. תעשו זאת גם במחירים שפויים, ואם חסר משהו קטן ובעל עסק מתחייב לטפל בזה בתוך חודש חודשים, אל תוציאו עליו את כול הרוע. זאת לא הייתה כוונתנו. לא קל להיות בעל עסק במדינה וצריך לעשות הכול ברוח טובה, בסבלנות ובסובלנות. אל תשכחו דבר מאוד חשוב: חברות עסקיות בכלל ובעלי עסקים בפרט תרמו ותורמים המון לארגונים ועמותות, ובזכותם מתאפשרות הפעולות הברוכות והחשובות שעמותות עושות. חשוב לכולנו לבנות ביחד חברה טובה וסבלנית למען הגשמת חלומם של מיליון אנשים עם מוגבלות הרוצים לחיות במדינה באידיליה, בתרבות ובשיתוף פעולה עם כולם. מאת: נירית הראל מאת: מני ברק סכנת חיים = אופניים חשמליים נגישות זה חשוב, אבל עם רגישות! צריכים לפעול בכל הכוח כדי למגר את התופעה המדאיגה הזו ג'ורג' קסיס נוסע באופן קבוע ברכבת ומכיר את כל מנהלי התחנות. כעיוור שנעזר במקל נחייה הוא צריך להודיע מראש על הגעתו ואז מוצמד אליו דייל מסייע מטעם הרכבת. כמו בכל פעם, זה גם מה שקרה בנסיעה הזו. "עליתי לרכבת עם הדייל, הכול היה בסדר", שחזר ג'ורג'. "הוא עשה לי תיאום לתחנת ההגנה בתל אביב. עכשיו אני אומר לדייל 'אל תשכח אותי למה אני בן אדם עיוור'". לדבריו, הדייל השיב לו "ג'ורג' אל תפחד, על האחריות שלי", ואז העלה אותו על הרכבת שכעבור כמה רגעים החלה בנסיעה. ג'ורג' המשיך בנסיעה לכיוון לוד כשהוא בקרון הנכים. כעבור כמה דקות הרכבת הגיעה לתחנה בלוד, אך הדייל לא הגיע לפגוש אותו ברציף. "אין דייל, אז אני מחליט לרדת כי הרכבת רוצה לנסוע", סיפר ג'ורג'. אלא שאז, למרבה הצער, ג'ורג' החליק במדרגות. "החלקתי מדרגה ראשונה, מדרגה שנייה. בשלישית נפלתי למטה בין הרכבת לבין הרציף", תיאר ג'ורג' את נפילתו למסילה. "שם התחלתי להילחם על החיים שלי". בשלב זה עדיין לא היה אף איש צוות בתחנה. יתרה מכך, אף איש בטיחות לא הבחין בכך שג'ורג' שוכב צמוד לפסים ושהרכבת עומדת להמשיך בנסיעה. ג'ורג', מבחינתו, נותר חסר אונים. "צעקתי חבל על הזמן ואף אחד לא עונה. אף אחד לא בא", הוא סיפר ותיאר את הרגעים הדרמטיים על מסילת הרכבת. "התחלתי להיצמד לקיר. לברוח מהמוות. כמעט הצלחתי לברוח אבל הרגל שלי לא הצליחה. הרכבת התחילה לנוסע ואני צועק וצועק ואין אף אחד". כף רגלו השמאלית של ג'ורג' נתקעה במסילה והרכבת מחצה אותה. הוא נותר שם על הפסים צמוד לדופן, מחכה לנס. "זה היה פחד מוות", שחזר ג'ורג'. "'אני לא רוצה למות', ככה אמרתי. נלחמתי. התחלית לצעוק. הפחד שלי היה שעוד רכבת תבוא ותגמור עליי". בשלב זה אחת הנוסעות ברציף שומעת את צעקותיו של ג'ורג' וקוראת לאנשי הרכבת. רק אז ג'ורג' חולץ מהמסילה, כשכף רגלו מרוסקת לחלוטין. בימים שלאחר מכן הרופאים עשו מאמצים להציל את מה שנשאר ממנה. "בינתיים הרגל שלי, מה אני אגיד. אני מקווה שאני אחזור ללכת. אני מקווה", אמר ג'ורג' והוסיף בכאב: "זה גם פגע לי בנשמה" הוא קרא לרכבת ישראל לפעול שמקרים כאלה לא יישנו בעתיד. "הדייל חייב לבוא מהר. כל עוד אני חי, אלחם על זה שאף עיוור לא ייפגע". מרכבת ישראל נמסר: "רכבת ישראל לוקחת אחריות לאירוע, מתייחסת אליו בתשומת לב רבה, ורואה חשיבות גדולה מאד בבדיקתו לעומק. עם השלמת עבודתה של ועדת הבדיקה, נסיק את המסקנות הנדרשות וניישם את הלקחים הדרושים. כולנו תקווה להחלמתו המהירה של הנוסע". נוסע עיוור לא קיבל ליווי, נפל מהרכבת ונדרס נוסעעיוור לאקיבל ליווי, נפל למסילה ונדרסעל ידי הרכבתשממנה ירד. "אףאחד לאענה ולא בא, התחלתי לצעוק", סיפר הנוסעשניצל בנס. תגובת הרכבת: "לוקחים אחריות על האירוע" פורסם בחדשות מאקו ידוע ששלמה (מומו) נקוה יו"ר ארגון נכי ישראל אינו מאבד רגע כדי לסייע לנכי ישראל ולקדם את זכויותיהם מול כל גורם שיכול לעזור. כאן הוא נראה משוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרכו לישיבת ממשלה בעניינים הקשורים לאנשים עם מוגבלות. בעקבות כך נענה ראש הממשלה להעניק ראיון למגזין שלנו והוא יתפרסם בגיליון הבא. בדרך לממשלה, נתניהו משוחח עם מומו... 2018 דצמבר | כסלו תשע״ט 2018 דצמבר | כסלו תשע״ט 14 15
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==