"הארגון - המגזין החברתי של ישראל" | 54 | דצמבר 2019, כסלו תש"פ
הקרובים וזה יהיה על בסיס יומי. השלב הראשון הוא לקבל אישורים גורפים להפעלת רחפנים בכל ארה"ב להתחיל בטיסות בודדות כל יום והמטרה של כולם שזה יתרחב. אף אחד לא מבטיח שזה יקרה אבל אנחנו עובדים על זה שכך זה יהיה. זה נשמע מאוד מעניין אבל מה זה אמור לתת לנו? המטרה היא בעצם להעביר משלוחים לבתים פרטיים שיש להם חצר אחורית. כיום אף אחד לא עושה שירות שליחים אנושיים לשם, לאותם בתים פרטיים ולכן, עבורם זה הפתרון האידיאלי. השותף שלנו באיסלנד למשל מזמין דרכנו ומקבל דרכנו באמצעות רחפן רק מזון ואח"כ גם מוצרים אחרים. זה יכול להגיע גם לישראל? זה בעייתי להפעיל רחפנים בישראל מאחר שיש הרבה בניינים והרבה פחות בתים צמודי קרקע כך שהכדאיות הכלכלית להפעלת הרחפנים, מעבר למתן האישורים, אינה משתלמת. כרגע אנחנו מתרכזים בארה"ב. בעוד כמה שבועות התכנון שזה יתחיל לפעול שם באופן מסודר. אני מניח שנעשה אירוע מיוחד לרגל ההפעלה של התוכנית הזאת. יש חשש לעיכובים, שינויים בתכנית? כל הזמן יש שינויים. חלק מהפיילוט עם רשות התעופה בארה"ב נעשית יחד איתנו - אנו עוזרים לפתור את הרגולציה. המטרה בסופו של דבר שקו השילוח הזה יהיה הרבה יותר זול מהאפשרויות האחרות. כך ישתלם למסעדנים להשתמש בשירותים שלנו באמצעות רחפנים. אני נוסע הרבה פעמים לארה"ב. השנה כבר הייתי חמש פעמים. כחלק מהרצון להבטיח שהכול יסתדר. תיהיה 2020 אז מה, שנת שנת הרחפנים? כחלק מהעבודה אנחנו כשנת 2020 מגדירים את שנת תחילת הרחפנים המעופפים. יש כמה סטארטאפים בנושא, גם אמזון עושה את זה והם יחד איתנו באותו פיילוט ובאותו שלב שלנו, גם אובר פועלים בתחום, כך שפחות או יותר אנחנו עובדים לפי התוכנית ומקווים כפי שאמרתי ששנת אכן תאפשר לנו את 2020 הפעלת הרחפנים בארה"ב. ואחר כך השמיים כבר לא יהיו הגבול... - שנת הרחפנים..." 2020 . עוד תנחת על הירח 2 "בראשית 2018 ראיון אופטימי עם בש במגזין הארגון דצמבר "זה בעייתי להפעיל רחפנים בישראל מאחר שיש הרבה בניינים ופחות בתים צמודי קרקע. כך שהכדאיות הכלכלית להפעלת הרחפנים מעבר לקבלת האישורים, אינה משתלמת בארץ" ) עבר תאונתסקי קשהבצרפת 37( לפני שנהיריבבש ממנהיצאכשהואמשותקמתחתלחזהומטה. מאז הוא מרותקעל כיסאגלגלים, אבל לאנותן למוגבלותהזו להשתלטעל סדר יומו הרגיל. יריבמשחזר אתאותםהרגעים שלאחר התאונה: "הדאגההגדולהשלי הייתההאםימצאו אותי בכלל והאםהפציעההזאתהיאזמניתאו קבועה" אתהטיפול הראשוני הואקיבל בצרפת, כאשר ביומיים הראשוניםהיהמורדםומונשם. אח"כ שבהאליו הכרתו והמשיך בטיפול בצרפתבמשך שבועימים. לאחריהםהוא טסארצהלהמשך טיפול שיקומי בתל השומר ושםנשאר למעלהמחמישהחודשים. בזמן הזההואקיבל החלטה: "יהיהמהשיהיהאני ממשיך לחיותלמרותמצבי. הדבר הראשון שהיהלי בראשהוארקעל איך לחזור לעיסוקיי ולדבריםשאני כל כך אוהב" הואפעיל בשני תחומים עיקריים: האחד, פיתוחרחפניםשעשוייםלחולל מהפכהשל ממשבכל נושאהשליחויות, והשני, פיתוחחלליתישראלית שתנחתעל הירח. פרויקטיםמטורפים? זהלאדבר שירתיע אתיריבבשמלהגשים. יריב בש, מייסד- משותף ומנכ"ל פלייטרקס ) Flytrex ( מסביראת חשיבותו של הרחפן בימינו: "עולם השליחויותהוא מורכב. השליחים הםעצלניםלעתים, השליחויות נעשות בשעות שיא, בצהריים ובערב. עלות השכר לשליחים גבוהה. שליחויותמתאימות לרובוטים. רחפנים הם הפתרון האידיאלי לתחום, הם לאמתלונניםוהםמהירים", אומריריבבש, מייסד-משותף ) Flytrex ומנכ"לפלייטרקס( "הרחפן הואשליחאידיאלי – אינו עצל, לא מתלונן ולא מתעייף". המערכת שפיתחה פלייטרקס, שהוקמהבשנת , כוללתרכיב תקשורת 2013 המותקן על גבי הרחפנים, המחבראותו לרשתסלולרית, ומאפשר לקבל מידע בזמן אמת על מיקומו של כל רחפן, מהירותו, גובההטיסה ומדדיםנוספים. "שטח כמו תל אביב או מנהטן ניתן לכסותבמלואו על ידי שתי תחנותעגינהבלבד שמשמשותכתחנותהיציאה של הרחפנים", מסביר יריב בש, שהואאחד המייסדים לפני כשנה, בעקבות תאונת סקי, הפך ) למשותק ברגליו, אבל 37( יריב בש הדבר לא 'שיתק' את מיזמיו: "גם מכיסא גלגלים ניתן לרחף להגשמת חלומות..." ישראל פרץ והמובילים גם של מיזם לשיגור והנחתה SpaceIL של החללית הישראלית הראשונה על הירח. (ראה ידיעה במסגרת) "הלקוח הפוטנציאלי של פלייטרקס לאיהיההצרכן הביתי אלא חברותלוגיסטיקה, חברות משלוחים, קמעונאיםגדולים, וגופים גדולים כדוגמתם", מסכםבש. לדברי בש, "יש כאן פוטנציאל אמיתי לעזור גם לאנשיםהנמצאיםבאזורים קשיםיותר עלפני הגלובוס. רחפנים יכולים לשמש צי לוגיסטי שיכול להוביל משלוחיםלאזוריםמוכי אסון או לאזורים קשים אחרים. עזרהיכולהלהיותמונגשת במשאיות, אך במקומות שחוו טראומה ניתן לפרוס במהירות צי של רחפנים שיכול לתת מענה ראשוני עד להגעתם של כוחות סיועמתוגברים. הרחפן הוא החלופההמיטביתלמכוניות ולאופנועים. הרחפן חוצה אתהעיר במהירותשל עד קמ"שמצדלצדבארבע 60 קמ"ש 25 דקות, לעומת שעושהכלי רכב". ילדים 2 יריב נשוי פלוס קטנים. אלה מכירים אותו על כיסא גלגלים. למזלו, אישתו רופאה והיא הבינה מיד אתמשמעותהפציעה הקשה. ממנהזכהלתמיכה ועזרה. "אבל לה זה ודאי לא היה פשוט, היא הייתה צריכה לטפל גם בי וגם בילדיםהקטנים" מספריריב. למשימתהתמיכהנרתמו גם חבריו. במיוחד בכל הקשור לתמיכה מורלית. אבל כפי שיריבמגדירזאת: "בסופו של דבר ההתמודדותהיאשלך באופן אישי ושל המשפחה במיוחד בכל הקשור להתאמת הדירה לצרכים, לשםכך גםעברנו להתגורר בתל אביב בדירהמותאמת למצבהחדש". יריב בשהואאדםשמחפש אתגרים. אתגריםהמגיעים עד לנחיתהעל הירח. לשם כך הצטרף בזמנו לפרויקט שמטרתו, בעוד מספר שנים, להביאלכך שרחפנים יגיעו אליך הביתה "תאונותקורות. אבלישחשיבות לחזורלשגרה. גם כשהייתי בשיקום הביאו לי למיטה לפטופוהמשכתי לעבוד, כי זה השיקוםהכי טוב! הזמן שהפסדתי זוהי המכההכי גדולהעבורי!" אי אפשר שלאלהידבק מהאופטימיותשבו ומהתקוותשהוא מפזרלחלל: "חייבים להיותאופטימיים, כדי לחלוםולהגיע לירח". הואמקווה שימצאו פתרון כדי שיחזורללכת. "הרחפן הואשליח אידיאלי – אינו עצל, לאמתלונן ולא מתעייףוהואהחלופה המיטביתלמכוניות ולאופנועים" יריב בש. חולםבגדול. 2018 דצמבר | כסלו תשע״ט 2018 דצמבר | כסלו תשע״ט 64 65 ישראל היא המדינה השביעית בעולם שהגיעה לירח, גם אם לא בנחיתה רכה כפי שתוכנן (שהרי אז היינו המדינה הרביעית, אחרי בריה"מ, ארה"ב וסין). החללית הפרטית הלא ממשלתית הראשונה בעולם ששוגרה לירח הספיקה לשלוח שתי תמונות, אך דקות אחדות לפני הנחיתה, בגובה של פחות מעשרה קילומטרים, חל שיבוש במערכותיה. התקלה הקריטית ביותר היתה שמנועה הראשי הפסיק לפעול והחללית החלה בצניחה חופשית אל הירח. לאחר מכן המנוע נדלק מחדש אך זה ככל הנראה היה מאוחר מדי לבלום את נפילתה ולייצבה לצורך נחיתה רכה. התקשורת עמה אבדה לחלוטין וראשי המשימה בחדר הבקרה שבתעשייה אווירית, יהוד, הכריזו על התרסקותה. מתחקיר ראשוני עולה כי חלה תקלה באחת משתי היחידות שמודדות את תאוצת החללית. התקלה הזו ככל הנראה הובילה לאתחול מחשב החללית, שאחראי על שלבי הנחיתה האוטונומית. מהנקודה הזו החללית יצאה משליטה כשהיא נופלת אל פני הירח במהירות של מאות קמ"ש. - החללית בראשית 11.9.19 התרסקה אך רשמה ההישג היסטורי ותקדים עולמי 2019 דצמבר | כסלו תש״ף 62
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==