"הארגון - המגזין החברתי של ישראל" | 54 | דצמבר 2019, כסלו תש"פ

לחסדי הגורל הטוב. להתפלל לנס שלא יפגע בנו או לידנו. במסגרת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קיימת חובה על משרד הביטחון לרשום תקנות המחייבות היערכות אשר במסגרתה הם מחויבים לדעת על מקום הימצאותנו, לדאוג לפנותנו במקרה הצורך, לדאוג שנשהה במקומות נגישים וכמובן לדאוג לטיפול רפואי וציוד מתאים ככל שנדרש לכך. וטרם 2006 החובה הזו קיימת מאז התרחשה. נראה לכם הגיוני? עמותת נגישות ישראל עתרה לבג"צ על מנת לחייב את משרד הביטחון לעשות את הנדרש ממנו לביטחונם של אזרחים עם מוגבלות. אז בפעם הבאה שמחממים פה את המדינה בואו נבדוק האם מקבלי ההחלטות לא מפקירים אותנו. מדינת ישראל חייבת להבין שיש לה חובות לשמור על ביטחוננו. ביטחון כלל אזרחי המדינה ובכלל זה גם ביטחונם של אנשים עם מוגבלות! תחבורה ציבורית בשבת מיזם הפעלת תחבורה ציבורית בשבת יצא לדרך. מיזם שהתקבל באהדה רבה, אבל כמה לא מפתיע ומאוד מאכזב מבחינתנו – המיזם הזה אינו נגיש! פעלנו רבות בנושא לפני יציאתו לדרך: במכתבים, טלפונים, פגישות ועוד, והתקדמנו עד כדי קבלת הבטחות מינימאליות ובלתי מהרכבים יהיו 30% - מספקות. הבטיחו ש נגישים ושיהיה מוקד טלפוני להזמנה של הסעה נגישה לפי בקשה. בשורה התחתונה, עכשיו הם עוברים לאוטובוסים (כמובן לא נגישים) ואף אחד לא יודע על מוקד טלפוני אליו ניתן להתקשר ולהזמין. זה פשוט כואב .נכון ל- רמת המודעות, ההבנה והמחויבות 2019 לשוויון ולנגישות מלאה אמורה הייתה . איפה המנהיגות? 100% - להיות ב איפה מקבלי ההחלטות? איפה הציבור החברתי? גם אנשים עם מוגבלות וקשישים הם חלק מהחברה ומגיע להם הסדרי נגישות 30% - ושוויון. מדובר בציבור המונה כ מהאוכלוסייה. מהאוטובוסים 100% למה בלונדון והמוניות נגישות? כך גם בניו יורק, אמסטרדם, גרמניה ומקומות רבים אחרים ששם כבר יש מחויבות מלאה ?יאמרו לכם שנוסעים עם מוגבלות לא מגיעים. זה אמנם נכון. אבל הסיבה לכך היא פשוטה: האם מישהו היה יוצא מביתו לנסות את מזלו להשתמש בתחבורה ציבורית אם הוא בחוסר וודאות מוחלט אם יוכל בכלל לעלות על המיניבוס או אוטובוס, או שהוא יאלץ לחכות שעתיים, שלוש? או אולי שלא יוכל לחזור? ואיך בכלל כיסא גלגלים ירד את המדרכה כדי לעלות על המעלון האחורי של המיניבוס? ואיך קשיש יעלה את המדרגות התלולות באוטובוס, ואיך עיוור בכלל יאתר היכן האוטובוס, לאן הוא נוסע ומתי לרדת? חייבים להדגיש ולזכור דבר בסיסי ביותר: בנגישות אין חצי עבודה - חייבים נגישות מלאה על מנת לאפשר לאנשים עם מוגבלות להשתמש בשרות. יצוין יום המודעות 3/12- ב ה ש נ ת י ל א נ ש י ם עם מוגבלות, לצד הרבה הישגים בשנים האחרונות, דווקא נושא זה לקראת יום המודעות מהווה תעודת עניות לישראל ואזרחיה בכלל ובפרט לאלה עם מוגבלות. עזרו לנו בדרישה הסבירה, החברתית והמתבקשת לוודא שגם התחבורה הציבורית בשבת תהיה נגישה. אפשר אחרת...אפשר לעשות את הדבר הנכון. חניות נכים בנושא זה אנחנו מרבים לדבר, והגיע הזמן שתתכנס לה כנסת חדשה ואמיצה. כנסת שתהיה מוכנה לפתוח נושא זה ולהסכים להגדיר שרק מי שבאמת יש לו בעיית ניידות יזכה לתו חנייה לנכה, ושתהיה הפרדה בין סוגי החניות של אלה שצריכים חניה רחבה למעלון ואלה שמספיק להם חניות קטנות, ושהקנס משום שלצערנו קנס ₪ 2,000 יגדל ל אינו מרתיע. במקביל יש ₪ 1,000 בסך צורך לפתח תו חנייה חכם אלקטרוני שלא יאפשר לבני משפחה שאינם זכאים לעשות שימוש בתו הנכה סתם לעצמם תוך פגיעה באחרים. ולקבוע איפה מסמנים חניות נכים ברחובות הערים. הגיע זמן לרביזיה בנושא. מצפים לוועדת כלכלה אמיצה בכנסת ישראל, שתעשה סוף סוף סדר בנושא כאוב זה. מעורבות, תעסוקה, נגישות, מצבי חירום, חניית ביניים... ישראל פרץ (מימין) ויובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל 2019 דצמבר | כסלו תש״ף 74

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==