"הארגון - המגזין החברתי של ישראל" | 55 | אפריל 2020, ניסן תש"פ

ד"ר סא"ל (מיל') אורלי תורן - מתמחה בשילוב של אנשים ומשפחות עם לקויות למידה וקשב במערכות החינוך ובצה"ל. שנה כיועצת 25 אורלי תורן שרתה ארגונית בכירה במערך מדעי ההתנהגות של צה"ל, מטפלת משפחתית וזוגית ובעלת דוקטורט בחינוך מיוחד מאוניברסיטת תל-אביב, העוסק בהסתגלות של חיילים עם לשרות הצבאי. אם לנער עם צרכים ADHD לקויות למידה ו- מיוחדים. Orlytoren73@gmail.com | 0 52-9456004 | אורלי תורן רלוונטיות אתם יכולים להשיג ממורים/מדריכים ואילו יכולות שלכם כדאי שתדגישו כבר בשלבי המיון הראשוניים. "אל תשאירו את עצמכם התגייסו על קולב בבית": עם כל הכישורים שלכם ולא עם הלקות בלבד – ספורט, הדרכה, מנהיגות, יוזמה, יצירתיות. ישנן יכולות שבביה"ס לא תמיד מוערכות ובצבא יכולות להיות בעלות ערך רב ולהוות עוצמה ייחודית שלכם. הדגישו חוזקות אלה כבר בשלב הריאיון האישי. "שרות עם משמעות" – המשמעות נותנת כוחות להתמודד עם אתגרים שונים בהם תיתקלו בתהליך ההסתגלות לשרות הצבאי – מצאו מהי משמעות השרות הצבאי עבורכם. המשמעות יכולה לבוא מתוך התפקיד – העניין שבו, האתגר שהוא מייצר עבורכם וההשפעה; חיילים רבים מצאו משמעות כתוצאה מתרומה שהייתה לשרות הצבאי להתפתחותם הרגשית, החברתית והתפקודית : יכולת להתמודד עצמאית עם מצבים שונים, ביטחון עצמי, אמונה ביכולות האישיות, עמידה מול קהל, אחריות במימוש משימות. ולסיום, מסרים אופטימיים מגובים מחקרית לתקופת השרות המאתגרת.... לארוז בקיטבג – עבור הצבא כנקודת מפנה חיילים רבים עם לקויות, הצבא הוא הזדמנות לפתח דף חדש עם אנשים שלא מכירים אותם, עם מערכת ששמה דגש לא רק על הישגים לימודיים. זאת, לאחר היסטוריה של קשיים במערכת החינוך. " הצבא ביגר אותי. עיצב אותי. שינוי מסגרת – דף חדש. אם הייתי עם אותם אנשים, אותה מסגרת הייתי מפחדת להתחיל שינוי. הכול חדש – יותר קל כשלא מכירים מלפני זה " (מ. חיילת עם לקויות למידה ) ADHD ו – רמת החוסן הרגשי של מרבית החי י לים עולה – במהלך השרות הצבאי החוסן היא מתנה שתשמש אתכם במהלך התמודדויות מאתגרות נוספות בחיים. להיות תרומה משמעותית להתפתחותם הרגשית , החברתית והתפקודית של החיילים עם לקויות : – יכולת להתמודד בגרות עצמאית עם סיטואציות שונות. יכולות חברתיות ורשת - הרחבת מעגל חברתית החברים ושיפור המיומנויות החברתיות. - רמת חוסן גבוהה חוסן יותר. התפתחות אישית רגשית - ביטחון עצמי, אמונה ביכולות האישיות, יכולת לעמוד מול קהל. - אחריות במימוש משימות המחויבות למטרה והאחריות האישית לביצוע המשימות. - יכולות יכולות ניהוליות ארגון, תכנון, צמצום דחיינות ולמידה אפקטיבית. בלא מעט מקרים, חווית השרות הצבאי בפועל שונה מהאופן בו היא נתפסת על ידי מתגייסים עם לקויות והוריהם טרום הגיוס. " דמיינתי מערכת יותר נוקשה. כשהתגייסתי רק אמרתי איך יעברו שנתיים במקום הזה. עם הזמן קלטתי שעוד שניה משתחררת ואיך אני יכולה אני חיבת ADHD לעזוב. עם מסגרת כי בלי אני מתחרפנת. הצבא נתן לי את המסגרת. אני מאד מחפשת משהו כזה באזרחות. שיש לי דברים קבועים שאני צריכה לעשות, מחויבויות, שעות קבועות, אנשים שסומכים עליך. בלי זה יכולתי למרוח את הדברים. לא להתקדם עם זה לשום מקום. כשיש אנשים שסומכים עליך אתה לא יכול " (נ', חיילת עם לקויות ללמידה ) ADHD ו - המלצות יישומיות למתגייסים מיוחדים התייחסו למסלול הצבאי כאל "רי צה למרחקים - אנרגיה רבה ארוכים" מושקעת בתהליך ההכנה של המלש"בים לקראת מבחני המיון הראשוניים – מפגשים בבתי הספר, אפליקציות להכנה למבחני המי ו ן, התלבטויות – לדווח/לא לדווח על הלקות, איזה תפקיד כדאי לבקש. לצד זאת, יש לזכור כי השרות הצבאי הינו "ריצה למרחקים ארוכים" – חשוב להיערך, ככל האפשר, הן כהורים והן כמלש"בים לאתגרים הצפויים לאורך כל מסלול השרות. – היו "צעד לפני...." ממליצה גם להורים וגם למלש"בים להיות "צעד לפני......". להיערך מנטאלית ככל האפשר ולהעשיר את ארגז הכלים האישי של ילדינו ושלנו כהורים להתמודד עוד בטרם הגיוס לשרות הצבאי ולא כאשר מתחילים לצוץ קשיים בהסתגלות. – אספו ידע הוא כח כמה שיותר מידע. המידע יסייע לכם הן בהפחתת החששות וה ן בבח י רה מושכלת ואקטיבית יותר של תפקידכם בצבא. אל תשאירו את שיבוצכם ליד הגורל. קראו ברשתות החברתיות, שוחחו עם אנשים רלוונטיים, דייקו לעצמכם מה יעניין אתכם בשרות הצבאי, אילו המלצות 2020 אפריל | ניסן תש״ף 75

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==