"הארגון - המגזין החברתי של ישראל" | 58 | דצמבר 2020, כסלו תשפ"א

לנהל את המגיפה בצורה שמאזנת הצורך למנוע את ה ת פ ש ט ו ת שגורמת לקריסה ש ל מ ע ר כ ו ת הבר י א ו ת מ ו ל הצרכים האחרים הלא פחות חשובים של המגיפה. זה כ"כ מורכב ומאתגר. ועם זאת – אנו נכשלנו בהרבה דברים בגדול. הניהול בארץ של המגיפה בחלקים נרחבים שלו הוא פוליטי, לעיתים חסר מעוף, חסר היגיון, וללא משילות. הטיפול הדיפרנציאלי במגיפה על פי ערים ושכונות (מתווה הרמזור) הופעל מאוחר מידי, שבועות אחרי שהוצע המתווה ע"י פרופ' גמזו. אי הרצון לפגוע לכאורה במגזר זה או אחר וזה בנוסף להעדר יכולת לאכוף את הכלל של חוסר התקהלות (בהלוויות המוניות, חתונות המוניות, מסיבות) - עומד בעוכרינו עד היום. אנו כאוכלוסייה משלמים מחיר יקר על התנהגות לא תקינה בפומבי של קהלים שאין אכיפה אמיתית לרסנו. ש"ח לחתונה 5000 קנס של זה כמעט דמי כיס. אם היו סוגרים את העסק, או מטילים קנס על בעל המקום ומקיים האירוע בסכום כפול בעשר – אז אולי אנשים היו חושבים פעמיים, וכנ"ל לגבי אירועים המוניים אחרים. לעומתם אירועים אחרים שניתן לפקח עליהם במתווה ברור ומושכל, עם הפרדה בין אנשים, ללא שירה-ריקוד- תזוזה מהכיסא השמור וכו' – לא מתקיימים ואני כמובן מדברת על אירועי התרבות שבתוך היציאה מסגר מוקמו בין האחרונים להיפתח. חוסר היגיון מוחלט. גם המתווה המוצע עתה של בדיקות מהירות לתושבים המעוניינים להיכנס לאתרים כמו קניונים, אולמות, חדרי כושר וכו לא מקבל תנופה. כפי שהערתי קודם לכן, מתווה שלא רק ייצר מומנטום בפתיחה בטוחה של אתרים שמספקים תעסוקה ופרנסה לאוכלוסיות נרחבות (מסחר, תרבות, ספורט וכו') ורווחה לאוכלוסייה הבריאה, אלא גם יאפשר לנטר תחלואה בצורה טובה יותר. כל האספקטים של מתווה זה (שמאפשר לכל מי שיש לו בדיקה להיכנס שעות מאז 72 - לכל אתר ב הבדיקה) שהוגש ע"י פרופ' גמזו וצוותו למשרד הבריאות צריך שיקודם בזריזות כדי לאפשר חיים מלאים יותר עם הקורונה. מכיוון שהקורונה כאן לעוד תקופה לא ברורה למרות ההבטחה של החיסונים, מוטב שנשקיע מהר ביוזמה זו שתאפשר חיים בצד הקורונה עם בטיחות ראויה. כיצד לדעתך נוהל מערך החינוך בכל הקשור להחזרת התלמידים לבתי הספר בצל משבר הקורונה? החינוך הוא עוד נושא שלא נוהל. ה י לד י ם שלנ ו הם בין הנפגעים העי קרי ים של המגפה, ולא רק עקב העובדה שהם יישאו בהשלכות הכלכליות עוד שנים רבות. בעוד שבתי החולים וקופות החולים התארגנו בזמן קצר ומצאו דרכים יצירתיות לנהל את המערכה הרפואית המאתגרת, ועמדו ועומדים בדרישות המשרד תוך בניית תשתיות חדשות ועדכון המשאבים, נדמה כי משרד החינוך לא יצא מגדרו להתאים את עצמו למגיפה בכל החודשים הארוכים וחופשת הקיץ. ההוראה חשובה, אולם המחיר הוא כבד מנשוא וחורג מעבר לחוסר התקדמות בחומר הלימודי. בדידות, אלימות, תסכול, כאבי ראש וסחרחורות, שימוש בסמים, ניסיונות אובדניים ועוד - המחיר הוא כבד ואותו כבר משלם הנוער שהיה ובחלקו אף עדיין סגור בבית חודשים. משרד החינוך לא השכיל למצוא פתרונות חלופיים, יצירתיים, ולדרוש משאבים כדי לאפשר אותם, פתרונות שעם תום המגיפה היו מהווים בסיס למערכת חינוך טובה יותר, עם רווחה ושדרוג כפי שנדרש באלף הנוכחי. זו החמצה ענקית עבור מערכת כ"כ חשובה – החינוך. ולכן לעניות דעתי, מתווה של עיר ירוקה, "אדם ירוק", עזרה לראשי המועצות שם "הקורונה הביאה את מקצוע ההרדמה לקדמת הבמה. מקצוע שמציל חיים, שמאפשר לכל אדם לעבור ניתוח בבטיחות למרות מחלות" מטות עם שני בניה 2020 דצמבר | כסלו תשפ״א 27

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==