"הארגון - המגזין החברתי של ישראל" | 59 | אפריל 2021, ניסן תשפ"א

עם מוגבלות, אמורים לקבל מהביטוח הלאומי בסעיף של קצבת הניידות. ידוע לנו כי יש להם חשש שהקצבה תרד. אבל זה ממש לא קשור אלינו. נקודה מאוד חשובה. אתה מוכן להרחיב? בהחלט. ברשותך אסביר: קצבת הניידות עצמה נקבעת בהתאם לגודל המנוע לרכב. ככל שהמנוע גדול יותר הקצבה גדולה יותר ואנו בוועדה לא מסתכלים על גודל המנוע, אלא אך ורק על מוגבלות הנהג והקושי הוא שלו. מוגבל יכול להיכנס לרכב אבל יש לו קושי בכניסה והיציאה לרכב. אבל בגלל שהרכבים המתקדמים של היום המנועים קטנים יותר בהשוואה לגודל הרכב, אז החשש הוא שהקצבאות הגבוהות של היום לא מתאימות לגודל הרכב אלא כפי שציינתי, לגודל המנוע ואז יכול להיות מצב שהמוגבל יפגע בגובה הקצבה. אני מבין ממך שלמכון בעצם אי ן לו מעמד בעניין.... בדיוק. ממש כך. יתר על כן, לנו אין בכלל אינטרס בעניין. אנחנו רק קובעים את אפשרויות ההגבלה של הנהג המוגבל. חשוב לי להדגיש, אנו מכבדים כל אדם באשר הוא ולא משנה מה היא המגבלה שלו. אנחנו דואגים לעזור ולהתאים את האיבזור עבורו וממליצים על הרכב בצורה מקצועית ביותר ללא יוצא מן הכלל. יש לנו מחלקה שנותנת שירות לנכים ולמרות שהיא קטנה יחסית היא זוכה לתשומת לב מרבית למרות שליבת המכון מתמקדת בבדיקות לכלל הנהגים. כ ל ו מ ר, את ה א ו מ ר שהחששות שמשמיעים הנהגים הנכים כלפיכם לא מוצדקים... נכון מאוד! אין סיבה לחשוש מלהגיע לוועדה. המטרה שלנו היא להתאים למוגבל את הרכב בצורה המיטבית בהתאם למגבלותיו. בכל מקרה, תמיד יש אפשרות לערער על ההחלטה והיא תטופל בהתאם. אני חייב לציין שאנו מקבלים משוב חיובי מהביטוח לאומי והוא בהחלט מעודד ומחמיא. כיצד בעצם מתבצע מבחן הנהיגה לנכה אצלכם? אני שמח להציג בפניך את המכשיר האינדיקטור שהוא מכשיר שבעצם מאפשר לרופא לבחון את יישום הנהג עם מוגבלות. וזה תומך בעצם בהחלטה של הרופא לגבי יכולת הנהג עם מוגבלות לגבי יכולותיו לנהוג והתאמת האביזרים עבורו למען שיפור הנהיגה שלו. האינדיקטור נותן אינדיקציה לגבי מגבלות הנהיגה בעניין המכני והרגשי. וזה מתאים ומותאם רק למוגבלים. על ידי כך האבחנה יכולה להיות הרבה יותר נכונה ומדויקת, עבור הנהגים עם מוגבלות. תאר את מערכת יחסי הגומלין ביניכם לביטוח "מטרתנו להתאים לאדם עם מוגבלות את הרכב ולאבזרו בצורה מיטבית בהתאם למגבלותיו" "הממוצע השנתי של הנבדקים עם בעלי מוגבלויות לשנה. יש מצב שבריאותו של הנכה 10,000 הוא כ נפגעת ולכן חשוב לבדוק את מצבו. לעיתים אנו נאלצים להפסיק את נהיגתו." "מבחינתי כולנו מוגבלים, אבל לא אצל כולם רואים את זה. אנחנו רואים את המוגבל כמו כל אחד. יותר מכך, אנו רואים אותו כאחד שיש לו יתרונות יותר מאשר חסרונות." המכון הרפואי לבטיחות בדרכים - מרב"ד המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) הוא "הרופא המוסמך" לערוך בדיקות רפואיות עבור רשות הרישוי. סמכות זו היא על-פי צו שר הבריאות ג'). 193-195( ) ומכוח תקנות התעבורה 1980( השירותים הניתנים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים * בדיקות כשירות רפואית לנהיגה * ועדה להתאמת רכב לאנשים עם מוגבלות * ועדת ערר להחלטות המכון המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) מקבל דיווח ממקורות מוסמכים על האנשים שצריכים לעבור בדיקות כשירות והוא זה שמזמן אותם לבדיקת כשירות רפואית. ואלה האנשים המזומנים על ידי המרב"ד לבדיקות: *מבקשי רישיון נהיגה לרכב ציבורי ומשא כבד. מופנים על-ידי משרד הרישוי. עברייני תנועה מועדים ולאחר תום שלילה. מופנים על-ידי משרד הרישוי. *נהגים שמשטרת ישראל דווחה על מעורבותם בתאונות דרכים. *נהגים שבית המשפט דיווח עליהם. *נכי משרד ביטחון *נהגים המופנים על-ידי המוסד לביטוח לאומי (אנשים עם מוגבלות) *משתמשי או מורשעי סמים או אלכוהול, המופנים על-ידי משרד הרישוי, משטרת ישראל וסמכות רישוי צה"ל. ב' לפקודת התעבורה – חובת דיווח 12 *נהגים המדווחים מכוח סעיף רופאים. *מבקשי או מחזיקי רישיון נהיגה עם בעיות בריאותיות. מופנים על-ידי משרד הרישוי. לתקנות 196 *נהגים המופנים על-ידי רשות הרישוי מפאת גיל (תקנה התעבורה). *נבדקים המחויבים בבדיקת ביקורת מטעם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד) וועדת ערר. 2021 אפריל | ניסן תשפ״א 90

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==