"הארגון - המגזין החברתי של ישראל" | 60 | יולי 2021, אב תשפ"א
הרבה סטיגמה חברתית, סטיגמה אישית." א ז ב מ ה מ ת ב ט א הייחוד שלכם כמכללה ב"אחווה"? ק י י מ י ם המ ו ן מיכל: חסמים ואנחנו לקחנו 2013 את זה כיעד, בשנת הקמנו פרויקט ייחודי שפונה לאנשים עם מוגבלות נפשית ששואפים להשכלה גבוהה ויש להם איך אומרים פוטנציאל, אבל כרגע הם לא מסוגלים לקפוץ ל"מים העמוקים" ולהתחיל תואר, בעיקר בגלל חששות פחדים ואילוצים, ובאמת הם זקוקים לשלב הזה שבו הם יצברו ביטחון, גם יבררו עם עצמם אם זה מתאים להם, וזה מה שאנחנו הענקנו להם: גשר להשכלה גבוהה. זה היה ייחודי מאד. 2013 – ב שנים אנחנו זכינו 3 לפני במכרז של הג'וינט, ובזכות המכרז הזה הרחבנו את הפרויקט לא רק לאוכלוסייה של בריאות הנפש. אבל אני חושבת שהניסיון שצברנו, ההצלחות שצברנו, המודל שפיתחנו מאד עזר, וזה אפשר לנו להתרחב לכלל המוגבלויות. הפרויקט שלנו היום נקרא "להיות סטודנט" אנחנו באמת מקווים שנצליח להטמיע אותו באמצעות גופי הביטוח הלאומי, הרווחה, כי הג'וינט בעצם מימן רק את הפרויקט. התקציב של המכרז נגמר, אנחנו נמשיך להפעיל אותו עם או בלי תמיכה של רשויות. אנחנו עובדים עכשיו על מודל הטמעה כלכלית, שנקבל, שהרווחה תכיר. המודל הזה הוא יוצא דופן שבעצם הבין שלא מספיק לחכות שהסטודנטים עם המוגבלות ירשמו לתואר ואז לתת להם תנאים נגישים, אנחנו צריכים מראש להנגיש להם אפילו את הדלת, את השביל, את הכניסה. את מדברת על נגישות פיזית של המקום, שזה ממש חשוב... לא רק נגישות מיכל: פיזית. זה החלק הברור מאליו, זה החלק שהכי קל ליישם, זה החלק שהוודאות בו היא מאד גבוהה, ההנחיות מאד ברורות, למרות שיש כאלה שעולה להם כסף והם לא מיישמים. אבל אני מדברת על שירות נגיש, על כוח אדם, על הנדסת חומרי למידה, על הדרכות למרצים, איך אתה מלמד בכיתה שיש לך עיוור, ואחד חירש. אני מדברת על קורס שבו לומדים סטודנטים מן המניין לפסיכולוגיה או סטודנטים מן המניין לחינוך ויחד איתם לומדים אנשים עם מוגבלות שהם לא סטודנטים אבל הם לומדים את אותו קורס, ופועלים ביחד בגובה העיניים ופתאום תחשוב שסטודנט לעתיד, פסיכולוג לעתיד, או מורה לעתיד, יושב בכיתה עם אדם מבוגר, עם יכולות גבוהות, אבל עם מוגבלות לא פשוטה ועובד יחד איתו. המפגש הזה מייצר שיח מאד מאוד עוצמתי של מה זה באמת נגישות. ההשפעה לחוויה המקצועית של המורה לעתיד ממקום מאד פטרוני – אה אני מורה לחינוך מיוחד – אני יודע מה הילדים צריכים – ופתאום אתה רואה את אותו ילד שאתה פוגש בעבודה המעשית אבל היום הוא כבר בן שלושים, והוא מספר על החוויות שלו כילד במערכת החינוך המיוחד. תחשוב איזה שינוי תפיסתי זה עושה לאנשי המקצוע לעתיד כשהם מבינים שהם צריכים לייצר שיח משתף עם הלקוחות שלהם לעתיד. זה יוצר שינוי. עשינו מחקר - שילוב אנשים עם מוגבלות באקדמיה בסביבה נורמטיבית. אנחנו משלבים אותם בסביבה אקדמית, הם משולבים בקורסים אקדמאים. נכון שיש להם ליווי, סטודנט שחונך אותם ומרפאה בעיסוק שמלו וה אותם ויש פסיכולוגית, קבלת הוקרה ממשטרת קריית מלאכי עם נציגי התקווה הישראלית בבית הנשיא אנחנו רואים שאפשר להגיע לשיתוק מוחלט דרך המערכת הפוליטית. ואם מסתכלים על הדרך שעשיתי, הדרך של לבנות ארגוני חברה אזרחית היא נכונה יותר 2021 יולי | אב תשפ״א 29
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==