"הארגון - המגזין החברתי של ישראל" | 61 | ספטמבר 2021, תשרי תשפ"ב

חדשות משרד התחבורה הודיע חגיגית על פיילוט חדש שבמסגרתו יופעל אוטובוס 190 דו-קומתי מונגש בקו בין תחנת רכבת מרכז בתל אביב לתחנת רכבת הראשונים בראשון לציון, עולה ynet אלא שמבדיקת שמדובר בפיילוט מחורר שלא עונה על הצרכים. אלא שהאוטובוס שהגיע לא היה מונגש לאנשים עם מוגבלות וגם לא האוטובוסים שהגיעו אחריו. בקו פועל אוטובוס אחד נגיש ואין מידע לגבי יציאתו מהרציף ופעילותו בקו. אלא שמעבר להצהרות החגיגיות, במבחן המציאות – נוסעות עם מוגבלויות שניסו לעלות על האוטובוס הנגיש – לא הצליחו לקבל מידע מתי הוא מגיע ונאלצו להתייבש זמן רב במסוף. בנוסף, העלייה עם כיסא ממונע לא הייתה נגישה והפיילוט הופעל בין שתי תחנות רכבת שהנסיעה בה מונגשת לאנשים עם מוגבלות, כך שלא ברור מה מנסה משרד התחבורה לבדוק ב"פיילוט". שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן ,"20 שייסדה את "לינק אמרה: "שמחנו מאוד עם צאת הבשורה על תחילת פעילותו של קו האוטובוס המונגש הבינעירוני הראשון, וזאת בהמשך לבשורה משמחת נוספת על ההישג ' ושל 20 האדיר של 'לינק בוגרת התנועה וחברת הכנסת שירלי פינטו, על כך שנמצא סעיף תקציבי קווי 10 ייעודי להנגשת אוטובוס בינעירוניים. יחד עם זאת לצערנו, גילינו כי שלב היישום לוקה בחסר – האוטובוס המונגש יוצא רק אחת ליום, והוא מנגיש שני יעדים אשר יש להם חלופת רכבת. אנו קוראים לטפל בהנגשה באופן משמעותי יותר כך שהיעדים יונגשו באופן מלא ובאופן בו הציבור יקבל את המידע במלואו. חשוב לוודא כי הבטחות משרד התחבורה מקוימות". ממשרד התחבורה נמסר: "מי ד לאחר החגים, יופעלו לראשונה בישראל אוטובוסים בינעירוניים המותאמים במיוחד גם לכיסאות גלגלים, זאת במסגרת פיילוט נוסף שעורך משרד התחבורה במטרה ללמוד את אופן הנגשת קווים בינעירוניים נוספים. בניסוי זה יפורטו ל ו ח ו ת הזמ נ י ם של האוטובוסים המונגשים עבור ציבור הנוסעים והנוסעות". בית המשפט המחוזי בירושלים אישר תביעה ייצוגית נגד חברת דואר ישראל, בה נטען כי החברה מפרה את חובותיה שבדין להנגשת המכונות לניהול תורים לשימושם של אנשים עם מוגבלות. השופטת גי לה כנפי ־ שטייניץ קבעה כי “מדובר בסוגיה בעלת חשיבות חברתית שיש בה כדי להגשים את מטרות חוק תובענות ייצוגיות, לרבות קידום אינטרס אכיפת הדין והרתעה מפני הפרתו, ולאפשר לאוכלוסיית בעלי המוגבלויות לקבל סעד הולם ולממש את זכותם לחיים של עצמאות ושוויון. הדברים מקבלים משנה תוקף כאשר מדובר בחברה ממשלתית המספקת שירות חיוני לציבור”. התובענה הוגשה על ידי עו”ד ראם בן אור, נכה צה”ל המשותק בארבע גפיו. ביקר בן אור, המיוצג 2017־ ב על ידי עוה”ד ניצן הראל ובר נבון, בכמה מסניפי הדואר על מנת לקבל שירות, אולם כאשר ביקש לקבל, ככל לקוח אחר, תור לשירות לו נזקק באמצעות מכונה אוטומטית לניהול תורים, גילה כי אלה אינן מונגשות לצרכיו. הדואר טען כי עד למועד הגשת בקשת האישור הונגשו על ידה מכונות לניהול תורים בשיעור העולה על השיעור הנדרש בחוק. בסופו של דבר קבעה השופטת כי התובע הניח תשתית ראייתית מספקת. עוד קבעה השופטת כי אין לקבל את טענות הדואר להיעדר עילה אישית, בגלל שהתובע יכול להיעזר בשירותיו של מלווה. מהדואר נמסר: “נאמר את דברנו בבית המשפט”. אושרה ייצוגית נגד הדואר: "אבסורד ומאכזב": האוטובוס "מונגש", אבל יוצא פעם אחת ביום מכונות ניהול התורים לא מונגשות למוגבלים "באנו לחגוג את המאבק שלנו והוא הסתמן ככושל". השקת הקו המונגש. (צילום: מוטי קמחי) מנכ”ל הדואר דני גולדשטיין. השופטת קבעה שזו “סוגיה בעלת חשיבות חברתית”. (צילום: עומר מסינגר) 2021 ספטמבר | תשרי תשפ״ב 10

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==