"הארגון - המגזין החברתי של ישראל" | 64 | יולי 2022, תמוז תשפ"ב
חדשות מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק זכויות הרווחה לאנשים עם מוגבלויות. במסגרת החוק, זכויות הרווחה יוגדרו בהתאם ,) CRPD לאמנת האו"ם ( שעליה ישראל חתומה . עם 2012 החל משנת יישומו, אלפי אנשים עם מוגבלויות שמתגוררים כיום במעונות ובהוסטלים יועברו למגורים עצמאיים בדירות בקהילה, עם ליווי במסגרת תוכניות תמיכה. החוק מרחיב את מגוון האמצע י ם ש י עמדו לרשותם של הזכאים ו בנ י משפח ו תי הם , ובמסגרתו המדינה לא רק תאפשר, אלא אף תעודד את מעברם של אנשים עם מוגבלויות לחיים בקהילה. בין היתר יתאפשר לכל בעל זכאות להרכיב סל אמצעים אישי, שבמסגרתו יוקצה לו תקציב לרכישת שירותים על פי בחירתו, צרכיו והעדפותיו האישיות. בין שירותים אלה נכללים סיוע של עובד סוציאלי, רכישת עזרים טכנולוגיים, שירותי תמלול ותרגום לשפת הסימנים, וייעוץ והדרכה בתחומים שונים. הליך החקיקה החל בחודש פברואר, והוא זכה לתמיכה נרחבת בכנסת, הן בקואליציה והן באופוזיציה. החוק עבר מצביעים 42 ברוב של בעד, ללא מתנגדים או נמנעים. לאחר שייושם במלואו, רוב האנשים עם מוגבלויות שנמצאים באחריותו של משרד הרווחה צפויים להתגורר בדירות בקהילה. בהתאם, המעונות וההוסטלים של המשרד יעברו לפעול במודל שונה, שבו יתגוררו 24- בכל מסגרת לא יותר מ דיירים. מנכ"לית המשרד, סיגל מורן, אמרה "בזכות ההתגייסות של חברי הכנסת, הצלחנו להשלים הליך חקיקה מורכב במהירות שיא. כבר התחלנו להיערך ליישום החוק, ואת התוצאות אנחנו נראה בשטח בחודשים הקרובים". משרד החינוך יתקצב פיילוט של הכשרת סייעות משלבות לשיפור רמתן המקצועית. מירי נבון, אחראית המנהל הפדגוגי במשרד החינוך, בישרה על כך ביום ראשון, בדיון בוועדת המשנה לעניין חינוך משלב לתלמידים עם מוגבלות, בראשותה של היו”ר, ח”כית שירלי פינטו (ימינה). אם הפיילוט יצליח, מצבן של הסייעות המשלבות עשוי להשתפר, ואיתו גם מצבם של התלמידים המשולבים בישראל. סקר שנערך על ידי עמותת איתך-מעכי ועמותת אלו”ט בסוף השנה שעברה בקרב סייעות, רובן סייעות 316 אישיות עם ניסיון של שנתיים ומעלה, העלה כי כמעט כל הסייעות ) השיבו 97%( שענו לסקר שלדעתן סייעת שילוב חייבת לעבור הכשרה ייעודית לפי סוג המוגבלות, והצרכים של התלמיד שאיתו עובדת. סייעות רבות ציינו שבמצב הנוכחי, הן מרגישות חסרות אונים ולא מקבלות כל הדרכה או ליווי מקצועי שייתן להן כלים לעבוד עם התלמיד שלהן. מהסייעות הסכימו 90% כי יש להגדיר תנאי סף מהסייעות 24% . להעסקתן השיבו שתואר או תעודת הוראה צריכים להיות תנאי להעסקה. ליותר מחצי מהן, אין תעודה או 32%- תואר בכלל. רק ל מהן יש תעודה מקצועית יש 15%- כלשהי, ורק ל 79% , תואר בחינוך. כמו כן מהסייעות השיבו שהיו מעדיפות להיות מועסקות על ידי משרד החינוך. מהסייעות קיבלו 17% רק הכשרה כלשהי כשנכנסו לתפקיד, כגון קורס עזרה ראשונה, הדרכה של ההורים, תעודת מטפלת מוסמכת, מתי”א וכדומה. כמחצית מהסי י עות שקיבלו הכשרה, הוכשרו ללא עלות או במימון רשות מקומית, עמותה או ההורים. כרבע מהן שילמו בעצמן על ההכשרה. רוב הסייעות שהוכשרו עשו זאת על חשבון זמנן הפנוי. פיילוט ראשון להכשרת משלבות לתלמידים עם מוגבלות רגע לפני שהכנסת התפזרה: חוק זכויות הרווחה לאנשים עם מוגבלויות אושר: "זו מהפכה" חנייה בחניית נכים ללא תו נכה דינה ש"ח 1,000 קנס בסך נקודות חובה! 4 בצירוף מומו נקוה 2022 יולי | תמוז תשפ״ב 9
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==