"הארגון - המגזין החברתי של ישראל" | 67 | אפריל 2023, ניסן תשפ"ג

בשנים האחרונות גוברת המודעות בנוגע לחשיבות שיתוף ילדים עם מוגבלות ק ו ג נ י ט יבית בתהל י ך ההתערבו ת ו בקבלת החלטות הנוגעות אליו. מעורבות בקבלת החלטות בטיפול תורמת להעלאת המוטיבציה של המטופל לשיתוף פעולה. על- מנת לאפשר לילדים עם מוגבלות קוגניטיבית להבין את הנעשה בטיפול ולהיות שותפים בו, יש ליצור עבורם סביבה המנגישה את המידע באופן מותאם. לצורך כך, נעשה מחקר חדשני בתואר שני במדעי הבריאות והשיקום בקריה האקדמית אונו בהנחייתה של ד"ר מ י כל טנא רינדה שכלל פיתוח כלי דיגיטלי – המבוסס על סרטוני אנימציה נגישים המתארים את הנעשה בחדר הטיפולים. בסרטונים מתוארים פעילויות מתחומי המשחק והכתיבה עליהם עובדות המרפאות בעיסוק במהלך הטיפול. תחומי ההתערבות נבחרו בהסתמך על דיווחי מרפאות בעיסוק שהשתתפו במחקר וסקירת ספרות המראה כי אלו מוקדי ההתערבות בריפוי בעיסוק באוכלוסייה זו. הסרטונים מראים תחילה ילד המגיע לטיפולי ריפוי בעיסוק ומציג את המרפאה בעיסוק והנעשה בחדר ריפוי בעיסוק. בהמשך מתאר הילד באופן המותאם לילדים עם מוגבלות קוגניטיבית את העזרה שהמרפאה בעיסוק מעניקה לו על-מנת שילמד לשחק עם חבר ולכתוב את שמו. ממצאי המחקר הסרטונים נבנו בהתאם לכללי הנגישות תו ך ה ת י י חס ו ת לקש י י ם השפתיים והקוגניטיביים של ילדים עם מוגבלות קוגניטיבית בכדי למקסם את יכולת הבנת המידע המוצג בהם. ממצאי המחקר מעלים כי שימוש בסרטונים מאפשר למרפאות בעיסוק להסביר את הנעשה בטיפול ומעלה את המוטיבציה של הילדים לשיתוף פעולה כפי ילדים 15 שנמצא בקרב שהשתתפו במחקר. בנוסף, נראה כי ההתאמה של קצב וסגנון הדיבור בסרטונים, כך שהם מדובבים מתוך נקודת המבט של הילד ובקצב דיבור איטי המעוררים הזדהות בקרב הילדים, שביקשו לחקות את הפעילות בה צפו. לבסוף, בכדי לאפשר למרפאות בעיסוק שימוש מיטיבי בכלי הדיגיטלי פותחו פרוטוקול שימוש בסרטונים וחוברת המלצות העוסקות בתחום הנגשת מידע במרחב הטיפולי. "בפעם הראשונה הסברתי לילדים שאני מרפאה בעיסוק והם נמצאים בחדר ריפוי בעיסוק" מרפאות בעיסוק שהתנסו בסרטונים דיווחו כי לראשונה הסבירו לילדים את תפקידן ואת המטרות הטיפוליות, ובכך אפשרו להם להבין ולהשתתף בקבלת ההחלטות בטיפול. המחקר מהווה פלטפורמה חדשנית בנושא הנגשת המידע למטופלים באמצעות כלי דיגיטלי. מחקר חדש פורץ דרך: פיתוח כלי דיגיטלי להנגשת מידע בטיפולי ריפוי בעיסוק לילדים עם מוגבלות קוגניטיבית מאת: אורית בן שושן* כלי דיגיטלי מסוג סרטוני אנימציה נגישים מסייע למטפלים להסביר לילדים עם מוגבלות קוגניטיבית את הנעשה בטיפול ובכך תורם להעלאת המוטיבציה לשיתוף פעולה *אורית בן שושן כותבת המאמר הינה מרפאה בעיסוק מורשת נגישות השירות. חוקרת ומפתחת דפי מידע, משחקים, חוברות וסרטונים נגישים וכלים דיגיטליים וחומרים נגישים, על מנת לסייע לאנשים עם מוגבלות לרכוש מיומנויות, וכך להשתלב בחברה. המחקרים האחרונים שלה עוסקים "בפיתוח כלי דיגיטלי להנגשת מידע בטיפולי ריפוי בעיסוק לילדים עם מוגבלות קוגניטיבית" ומחקר נוסף "הנגשת השימוש בכרטיס הרב-קו עבור נוסעים עם מוגבלות שכלית התפתחותית". ניתן להתרשם מהעשייה שלה בתחום וכנסים/ ימי עיון בהם השתתפה בלינק לאתר האינטרנט /https://orit-ben-shoshan.my.canva.site שלה 2023 אפריל | ניסן תשפ״ג 70

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==