"הארגון - המגזין החברתי של ישראל" | 68 | יולי 2023, אב תשפ"ג

"כל נער צריך רק מבוגר אחד שיאמין בו" חלומו של כל אדם עם מוגבלות להפוך מנתרם לתורם מומו נקוה צריך רק מבוגר אחד שיאמין... "זו לא קלישאה שכל נער צריך רק מבוגר אחד שיאמין בו", מסבירה ציפי נחשון-גליק, עובדת- סוציאלית ומנכ"לית מרכז "חכמת נשים". "יש מקרים של נערים שהתקשו בלימודים ועוזבים מסגרות 30% . ובורחים מהבתים מהמקרים של התעללות מינית מתבצעים על- ידי בן משפחה. לילד שנפגע אין אמון באנשים הקרובים שלא שמרו עליו, ואז הם מגיעים למצבי סיכון. צריך לעזור להם לייצר קשר ולבנות אמון מחדש. יש מקרים של אבא אלכוהוליסט ואמא שנפגעת מאלימות. יש ילדים שמוצאים מהבית בצו בית-משפט. אבל זה קורה לא רק במשפחות עניות ולא מתפקדות. יש גם בתים שכן מתפקדים אבל שאין בהם חמימות וקשר ובלי כוונה מזניחים את הילד והוא מרגיש שלא שמים לב אליו. אבל הילד זועק לאהבה, קשר וחמימות - ומישהו שיראה אותו. הם צמאים לקשר ולאהבה בסיסית של בית. אלו ילדים ששמעו בבית משפטים כמו 'אתה לא שווה, לא יצא ממך כלום'. אנחנו אומרים להם "אתה כן שווה, אתה ראוי, יש לך סיכוי, אנחנו פה בשבילך". שמעון אבוחצירא, מנהל מחלקת נוער בסיכוי בחטיבה לחינוך וקהילה בקק" ל שהפך את הטיפול בנוער למשימת חייו, מבהיר שלכל נער יש כישרון וגם סיבה שגרמה לו לנשור ממסגרות, כמו הפרעת קשב, או מצוקה. "אנחנו מנסים למצוא במה הוא טוב, ולתת הזדמנות. הילד יוצא מהתוכנית עם חווית הצלחה, עם תעודה, עם חברים, עם תחושה שהוא בסדר, עם הוכחה שהוא כבר הצליח במשהו ויכול להצליח גם בעתיד". המטרה המרכזית שלנו היא שהנער יהפוך מ"שורד למנהיג" מנער מוחלש ולא מוצלח מבחינתו, לנער שיכול להדריך ילדים אחרים ולהוביל אותם בפעילות או בסדנא , אנו רואים את השינוי שנעשה כשנער פתאום מוביל קבוצה כמה כוח יש לו , כמה אור יש לו בעיניים וכמה הוא עושה את זה טוב , אנחנו רק מאפשרים לו לעשות את זה הכישרון הוא אצלו". יודע 17- יעקב דוד בן ה שהתוכנית שינתה לחלוטין את מסלול חייו. "החוויה הייתה מדהימה, זה נתן לי הרבה. זה כמו מקום עבודה שאני כל בוקר נוסע אליו, במקום להסתובב ברחובות", הוא מספר. "למדתי הרבה דברים חדשים שלא חשבתי שאי- פעם אעשה, כמו בישול, צילום, נגרות, ורכיבה על אופניים. אפילו לקחו אותנו למסע לפולין ללמוד על השואה". אביעד טבריס, מדריך בתוכנית של קק"ל מטעם עמותת מרחבים מוסיף, כי רואים בתעסוקה כלי חינוכי. "זה לא קשר של עובד-מעסיק אלא הרבה מעבר, נוצר קשר אישי מאוד משמעותי בין הצוות לחניכים", הוא מתאר. "תוך כמה חודשים רואים חבר'ה שפתאום מצא ו מק ו ם שהם מרגישים בו משמעותיים, שיש להם ערך, שזו לא סתם עוד עבודה זמנית. הם מצאו משהו שהם אוהבים לעשות, לבנות, ליצור, לטייל, להדריך. הם מפתחים לראשונה חוש אחריות ועצמאות, ומסוגלים לעמוד מול קבוצה שלמה של מבוגרים ולהוביל". בקק"ל מתכננים בעתיד להעמיק את הפעילות ולהרחיב את פרויקט הח ו ו ת החקלא י ו ת . "מדובר בהשקעה גדולה של משאבים. השאיפה שלנו היא להגיע לכמה שיותר בני-נוער בכמה שיותר רשויות. לצערנו בערים רבות יש צורך גדול מאוד, המספרים מאוד גדולים, והדרך עוד ארוכה", אומר אבוחצירא. "אבל אחרי שהילד פתאום מגלה שהוא טוב במשהו שהוא יכול לקחת הלאה ושהוא משמעותי, זה מתגלגל גם כשהוא חוזר הביתה לשכונה, ושם הוא ממשיך להשפיע על מעגלים נוספים במשפחה ובשכונה". בשיתוף קק"ל. 2023 יולי | אב תשפ״ג 52

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==