"הארגון - המגזין החברתי של ישראל" | 69 | ספטמבר 2023, תשרי תשפ"ד
בחוברת הסבר, המנגישים את תהליך הטענת כרטיס הרב -קו במכונת הטעינה. מטרתו של הכלי הייתה ללמד אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית על אופן השימוש במכונה להטענת כרטיסים וכתוצאה מכך, לאפשר להם לנסוע בתחבורה ציבורית באופן עצמאי, לחסוך כסף בגין הסעות מיוחדות ולהרחיב את מגוון ההזדמנויות לתעסוקה ופנאי. תהליך פיתוח הכלי הסרטון נבנה בהתאם לדרישות תקנות הנגישות הכוללות: הנגשה לשונית של המידע, התייחסות לקצב מסירת המידע, עיצוב ברור ושימוש בהקראה קולית. תהליך פיתוח הכלי כלל מספר שלבים: בשלב הראשון, נכתב תסריט לסרטון בהתאם לכללי הנגישות; בשלב השני, בוצעה התאמה גרפית של הסרטון; בשלב השלישי, אנשים עם מוגבלות שכלית- התפתחותית הנוסעים בתחבורה הציבורית, המשתמש י ם במכו נה להטענת כרטיסי רב-קו, התבקשו לענות על שאלון שפותח במסגרת המחקר. המשוב נועד לבחון האם הסרטון אכן סייע לאוכלוסייה להטעין את הכרטיס הרב- קו במכונה להטענת כרטיס הרב-קו. ממצאי המחקר ממצאי המשוב העלו שאנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית אינם מטעינים את כרטיס הרב-קו באופן עצמאי אלא נעזרים במטפל לשם כך. כמו כן, המשתתפים במחקר דיווחו כי נתרמו באופן משמעותי מהסרטון, שיידע אותם על השירות ואפשרויות השימוש במכונה. "אני עולה לאוטובוס ואין לי כסף בכרטיס אני יורדת ומתקשרת לאחותי בוכה. עכשי ו , ל י מדת א ו תי להשתמש במכונה. אני אוכל לנקב לעצמי". הממצאים הדגימו כי השימוש בכל י אפשר לאנש י ם עם מו גבלות שכלית- התפתחותית ללמוד על אופן השימוש במכונה באופן המותאם לצרכיהם. הפירוק של שלבי רצף השירות במכונה, כך שכל שלב נכתב בשפה פשוטה ובמשפטים קצרים, סייע להבנה של תוכן הסרטון. כמו כן, ההדגמה של דמות אנימציה המבצעת כל שלב בנפרד, בליווי של הקראה קולית, בקצב איטי, סייעו למשתתפים להבין מה השלב הבא שעליהם לבצע. ראיה לעתיד בעקבות ממצאים אלה ניכר, כי יש לפתח בעתיד סרטוני אנימציה נגישים נוספים כחלק מהליך ההנגשה הגלובלי הנדרש ברצף השימוש בתחבורה הציבורית. הסרטונים יותאמו לאנשים עם מוגבלות שכלית -התפתחותית ויונגשו בהתאם לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, שמטרתו: "להגן על כבודו וחירותו של אדם עם מוגבלות, ולעגן את זכותו להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים... תוך מיצוי מלוא יכולתו" (חוק שוויון זכויות לאנשים עם .)1998- מוגבלות, התשנ"ח *כותבת המאמר היא מרפאה בעיסוק ומורשת נגישות השירות. חוקרת מרצה ומפתחת דפי מידע, משחקים, חוברות סרטונים וכלים דיגיטליים נגישים, על מנת לסייע לאנשים עם מוגבלות לרכוש מיומנויות וכך להשתלב בחברה. המחקרים האחרונים שלה עוסקים "פיתוח כלי דיגיטלי להנגשת מידע בטיפולי ריפוי בעיסוק לילדים עם מוגבלות" "הנגשת השימוש בכרטיס הרב-קו עבור נוסעים עם מוגבלות שכל י ת התפתח ו תי ת באמצעות כלי דיגיטלי. מייל: orit957@gmail.com כלי חדשני בתחום התחבורה הציבורית 2023 ספטמבר | תשרי תשפ״ד 82
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==