"הארגון - המגזין החברתי של ישראל" | 70 | דצמבר 2023, טבת תשפ"ד

טובה נכל המחזורים. ואיך צעירים שמתניידים בכסא גלגלים וזקוקים לטיפול סיעודי, ישתתפו במכינות עם מבנים שרובם ישנים ולא מונגשים? בעזרת תמיכה של הקרן "לפיתוח שירותים לנכים" של הביטוח הלאומי, ביצענו לפני כשלוש שנים פרויקט הנגשה ברמות שונות במכינות גליל עליון, מיתרים לכיש, עז שלמה, חביבה רייק, קשת יהודה, עין פרת, רבין, חנתון, בינ"ה והעמ"ק - מה שמאפשר נגישות לחניכים שזקוקים לה. ההתמודדות עם הצורך בנגישות לא מסתיים במרחב הלימודי, וממשיך גם בטיולי השטח: באחד המחזורים הראשונים בתכנית, השתתף חניך עם שיתוק מוחין שעבר שנה מאוד משמעותית באחת מהמכינות של הקרביים המורעלים. בפגישת ההיכרות איתו ועם הוריו, כשעלה נושא אתגר ההליכה בטיולים, הציע אביו ברצינות גמורה להביא חמור עליו בנו ירכב. הנוכחים בחדר צחקו, אבל במבט לאחור זו אולי אחת המוטיבציות שלנו בתכנית לאורך השנים: כמעט הכול אפשרי אם יש את הרצון והחשיבה מחוץ לקופסה. אגב, אותו חניך שאת הטיולים המאתגרים במכינה עשה עם טרקר (כסא גלגלים ייעודי לשטח), סיים את השירות הצבאי כקצין באגף המבצעים באחת מיחידות המודיעין. האתגר הגדול: אינטראקציה חברתית לצד האתגרים הפיזיים עמם מתמודדים אנשים עם מוגבלויות במסגרת שדורשת גם יכולת פיזית, יש עוד סוג של מכשול נפוץ מאוד והרבה יותר קשה לפיצוח. השונות בצורת החשיבה של צעירים על הרצף, שמייצרת פער מהסביבה במיוחד בתחום החברתי, ה י א א ח ד האתג ר י ם ה ג ד ו ל י ם ל א ו ר ך השנים. לפער הזה פנים רבות ומגוונות, והוא מתבטא בצורות שונות באינטראקציה החברתית. למשל, מה עושים כשחניך מתקשה ליזום שיחה? מה עושים כשחניכה מפרשת סיטואציה דרך צורת חשיבה ייחודית? ומה יעשה חניך שקופא במצב בו מקפיצים את החניכים לטיול לא מתוכנן בשש בבוקר? מסתבר שלכל דבר יש פתרון, ושעם קצת יצירתיות והכנה - הכול אפשרי. במסגרת כל כך אינטנסיבית, אין מנוס אלא לספר לשאר החניכים על השונות והקשיים עמם חניכי התכנית מתמודדים ולבקש מהם הבנה, סובלנות ועזרה. החניך מצדו, יבקש מהקבוצה לפנות אליו כשהוא מתקשה. החניכה תבקש שיאירו ויתווכו לה את הבנת הסיטואציה ולחניך שקפא יספרו על הטיול ערב מראש, והוא מצדו יתחייב שלא לספר לשאר החניכים ואף יצטרף לצוות המכינה כדי להעיר את חבריו בבוקר. למרות סיפורי ההצלחה הרבים לא הכול ורוד ולאורך השנים היו גם מקרים פחות מוצלחים, אותם למדנו כחלק מבניית מודל העבודה של נ ו . אחד מהקריטריונים העיקריים להצלחה, ו א ו ל י העיקרי שבה ם , הוא שיתוף פעולה מלא ש ל ח נ י ך התכנית עם צוות התכנית והמכינה. הרי בסוף, כל מגבלה מתבטאת בפער תפקודי כלשהו מהסביבה, וכדי לגשר על הפער הזה חייב החניך להכיר במצב, להציג אותו בפני הסביבה ולדעת מה לבקש על מנת לצמצם ולהתגבר על הפער שקיים. אחד מהמקרים בהם שיתוף הפעולה הזה לא התקיים הוא זה שהתרחש לפני שנה, כשחניך התכנית סירב לשתף את חבריו לחדר באתגרים עימם הוא מתמודד. מכיוון שלא נעשתה עבודה לצמצום הפער, עם הזמן הוא הפך למתח והוביל לקונפליקטים עם חברי החדר עד למצב בו לא ניתן היה לגשר בין החניכים והוא נאלץ לעזוב את המכינה. מקרה נוסף הוא של חניכה כבדת שמיעה, שבחרה בניגוד להמלצות שלנו ללכת למכינה הפועלת במבנה ישן מאוד ללא הנגשה אקוסטית - כזה שגם לחניכים ללא לקות שמיעה קשה לשמוע את הדיונים שמתנהלים בו - שנאלצה להתמודד במהלך השנה עם מצבים רבים בהם הייתה מנותקת מדיונים או משיחות קבוצתיות. לספר לחניכים על הקשיים ולבקש מהם הבנה, סובלנות ועזרה. ולמרות האתגרים הרבים, אם בתחילת הדרך היינו צריכים להסביר לצוותים במכינות מדוע חשוב שישתתפו חניכים עם מוגבלויות, בשנים האחרונות מבקשים יותר ויותר צוותים לקבל למכינה חניכים מהתכנית. ואם אפשר, אז שיהיה חניך בכל שלוחה. ואת ההבנה הזאת רצוי ואפשר ליישם בכל מסגרת אחרת, ובכלל בחיים. כי בני אדם הם שונים ומגוונים ולכולם מקום וחשיבות בפסיפס האנושי. את כל הליווי והמעטפת הזו מעניקים אנשים יקרים שהתכנית בליבם, ובמימון מלא של משרד הרווחה שהגדיר את התכנית כפורצת דרך בתחומה. *זאב סלע, עו"ס ומנהל ידע, עובד בתכנית "שיבולים" מאז . בתפקידו 2017 הקמתה בשנת הראשון ריכז את תחום פיתוח הידע ובניית ההכשרות בתכנית, ומנהל אותה בשלוש השנים האחרונות. השילוב של צעירים עם מוגבלויות במכינות הפך לסיפור הצלחה חלוקים בדעות לא חלוקים בלב! 2023 דצמבר | טבת תשפ״ד 46

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==