"הארגון - המגזין החברתי של ישראל" | 74 | דצמבר 2024, כסלו תשפ"ה

חדשות דו ”ח מבקר המדי נה בעניין הנגשת התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלות מפרסם נתונים מדאיגים בכל הקשור לה נ גשת התח ב ו רה הציבורית בין הממצאים – מחסור באוטובוסים ומוניות מונגשים, צמתים ומדרכות לא מותאמים ועוד וכמו שציבור הנכים והאנשים עם מוגבלויות ודאי מרגישים היטב – המצב בשטח טעון שיפור גדול. חוקק 1998 עוד בשנת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אולם עד שנה 30 היום, כמעט אחר כך, טרם נקבעה בחוק חובת הנגשה בקווי האוטובוס הבין עירוניים. תוקן החוק, 2004 בשנת ונקבע כי שר הפנים יתקין תקנות דרכים נגישות. גם הדבר הזה טרם קרה. על־פי בדיקת המבקר, מתניהו אנגלמן, שיעור קווי האוטובוס הבין עירוניים המונגשים מבין כלל הקווים 2.6 הבין עירוניים עומד על אחוזים. בשנה הנוכחית מתוכננים לעבור הנגשה עוד אחוזים. המבקר מצא 4.3 עוד, כי שיעור הממצאים הלא תקינים בנושא נגישות הפנים (נגישות חושית) בקווי האוטובוס הבין עירוניים בקרב רוב מפעילי 2023־ התחבורה הציבורית ב אחוז. 10.5 הוא לחוק שוויון 2 ’ תיקון מס זכו י ו ת לאנש י ם עם ,2005 מוגבלות משנת קובע כי צמתים ומדרכות יתוכננו, ייבנו ויותאמו באופן שמאפשר נגישות לאדם עם מוגבלות, וכי שר הפנים יקבע את התאמות הנגישות הנדרשות. בביקורת קודמת טרם 2021 עלה כי במרץ התקין שר הפנים תקנות אלה . בסי ום ביקורת המעקב בדוח הנוכחי, יוני , נמצא כעת שהליקוי 2024 תוקן במידה מועטה. בעניין אסדרת הנגשת אוטובוסים בין עירוניים בחוק, עלה בביקורת קודמת, כי טרם נקבעה בחוק חובה להנגשה פיזית של אוטובוסים בין עירוניים. משרד התחבורה ציין בתגובה, כי הוא מגבש זה שנים הצעה לעדכון מקיף של תקנות שוויון לאנשים עם מוגבלות. כעת נמצא – שוב – כי הליקוי לא תוקן. בעניין ההנגשה עצמה, עלה בביקורת הקודמת, כי משרד התחבורה לא קידם את הנגשת האוטובוסים הבין עירוניים וכעת נמצא שהליקוי תוקן במידה מועטה בלבד. גם תוצאות הבדיקה בתחום הנגשת תחנות אוטובוסים לא מביאות איתן בשורה לציבור האנשים עם מוגבלויות. בביקורת הקודמת עלה, כי בשנת היו מונגשות פחות 2019 אחוז מסך התחנות 40־ מ (עירוניות ובין עירוניות), ונמצא כעת שהליקוי תוקן אף הוא רק במידה מועטה. נושא נוסף שבדק המבקר ה ו א כמ ו ת המ ו נ י ו ת המו נגשות: בביקו רת הקודמת חולקו רישיונות מוניות 950 ־ להפעלת כ מונגשות, כלומר יחס של 1,600־ מונית אחת נגישה ל אנשים עם מוגבלות – לעומת יחס של מונית לא אנשים 340־ מונגשת אחת ל ללא מוגבלות. מהממצאים כעת עולה כי חסרות בין מוניות מונגשות 800־ ל 300 בפועל כדי לתת שירות מלא לאנשים עם מוגבלות המתניידים בכיסא גלגלים, והמחסור אף צפוי ללכת ולגדול. ובכל זאת, על פי דו”ח המבקר, יש לי קו י ים שדווקא כן תוקנו: הכשרת נהגי אוטובוסים וכוח עזר רלוונטי והבטחת השירות במוניות מונגשות. לסיכום, ממליץ מבקר המדינה מתניהו אנגלמן למשרד התחבורה להשלים את הכנת תוכנית הנגישות לתחבורה הציבורית עד ולהסדיר את 2040 לשנת חובת ההנגשה בקווים הבין עירוניים בחקיקה. דו"ח מבקר המדינה בנושא הנגשת התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלות חושף: מקווי האוטובוס הבין עירוניים מונגשים 2.6% רק כאנשים עם מוגבלות חשוב לנו להגיד לנכים החדשים, , שהנכות לא תעצור אותם כפי שלא עצרה אותנו, מלהגיע לאן . ששואפים, חולמים ורוצים להגיע 2024 דצמבר | כסלו תשפ״ה 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==