תחבורה חכמה

ז וכרים את הימים בהם היינו מחליפים פלטינות ברכב, פותחים את החלון בסיבוב ידית, ממלאים דלק עם פיה – ומערכות הבטיחות כללו את חגורת הבטיחות בלבד? הרבה דברים השתנו מאז. מערכות התחבורה המודרניות משולבות באלקטרוניקה בהיקף נרחב – בין אם מדובר בכלי הרכב עצמם, במערכות האיתות, הטעינה והתקשורת, ובמיוחד בטרנד החדש – המכוניות החשמליות. מטבע הדברים, המערכות הללו חייבות להיות אמינות ובטוחות מאוד, כאשר כל תקלה בתכנון המעגלים האלקטרוניים יכולה לגרום לאסון.  הישראלית, מסביר, כי BQR עמית אשלג, מנכ"ל חברת של מערכת אלקטרונית Debug "בדרך כלל, תהליך ה- מתבצע באמצעות בדיקות מקיפות על אב טיפוס. בשגרה, גילוי שגיאות תכן כאלה על אב טיפוס דורש אלפי שעות של הרצה, כאשר אם מתגלה תקלה, נדרשות עוד מאות שעות אנליזה כדי למצוא את המקור שלה".  , BQR כדי להתמודד עם אתגר מרכזי זה, חברת   המתמחה בהנדסת אמינות שנה, בדגש על 30- זה כ ) המאתר fiXtress , פיתחה סימולטור ( PCBs עולמות ה- תקלות חבויות במעגלים אלקטרוניים על בסיס הסכמה החשמלית, לפני בניית אב טיפוס. בעזרת הסימולטור , ניתן לאתר שגיאות כאלה תוך ימים בודדים, BQR של וזאת בשלב הסכמה החשמלית.   לדברי אשלג, "הרעיון המרכזי הוא איסוף נתוני רכיבי ), ניתוח מגבלות הרכיבים (מתח, PCB המעגל החשמלי ( זרם, טמפרטורה, מגבלות חיווט) והרצת סימולטור אלקטרוני, המדמה את הזרמים וההספקים בכל נקודה במעגל. כך, ניתן לאתר את שגיאות התכנון בכרטיסים".  עוד אומר אשלג, כי "שגיאות התכנון מתחלקות לכמה סוגים: קצב תקלות גבוה לרכיבים מסוימים, עקב מאמצים חשמליים גבוהים שיכולים לשרוף רכיבים; או רמת מתח לא נכונה בכניסות ויציאות לשבבים, שפוגעת בלוגיקת המעבדים השונים בכרטיסים. תקלות אלו נוצרות בשל טמפרטורת העבודה של הרכיבים ותצורת העבודה של המכלולים.  "פעמים רבות מעגלים מתוכננים לעבוד בתחום לא נומינלי. די בכך שנשנה את אחד מרכיבי הקצה כרגש או כרטיס מתאם, וכל המעגל יגיב בצורה שונה. Multi  יודעת לעבוד בסביבת fiXtress תוכנת , וכך לגלות שגיאות תכן שבאופן רגיל ניתן Board לגלות רק בשלב האינטגרציה של הכרטיסים. סטיות תכנוניות כאלו נגרמות פעמים רבות משינוי מכלולים – מה שמתרחש פעמים רבות אחת לשנייה".   PCB במעבר מגרסת תעשיית הרכב אימצה בשנים האחרונות את SAFETY - הכולל ניתוחי ISO 26262 תקן הבטיחות ברמת תקלות המערכות והשפעתם על התנהגות מערכות הרכב. לדברי אשלג, סימולטור איתור השגיאות  הוא חלק מרכזי בניתוח זה, כחלק מניתוחי fiXtress האמינות הנדרשים לרמת המערכת.  "עד היום השלמנו בהצלחה אלפי פרויקטים, כמעט בכל התעשיות – כמו תעופה, חלל, רכב, אנרגיה ועוד. למעשה, המוצר שלנו מתאים לכל מוצר הכולל מעגלים אלקטרוניים", מסכם אשלג. "באמצעות גילוי מוקדם של טעויות תכנון, וביצוע תכנון רובוסטי המתאים לתנאי סביבה קשים כמו אילו הקיימים בעולם התחבורה – אפשר גם להוריד במידה ניכרת את עלויות הפיתוח". במעגלים אלקטרוניים תקלות חבויות לאתר תוך ימים ספורים – עוד לפני בניית אב-טיפוס ריבוי המערכות המשלבות רכיבים אלקטרוניים בתעשיית הרכב דורש איתור מהיר של תקלות בזמן התכן. המערכת הישראלית, עושה זאת ביעילות ואמינות BQR שפיתחה BQR הכתבה מטעם חברת ■ הכתבה מטעם רונן ליבוביץ ■ BQR באדיבות 11 ‹ תחבורה חכמה ‹ בקרת איכות תחבורה חכמה ‹ הסברה בתנועה / כלכליסט המחלקה המסחרית - תוכן פרסומי 2023 מאי www.bqr.com לפ רטים נוספים: rlpr.co.il לפרטים נוספים: כ ולנו משתמשים בתחבורה חכמה, גם אם איננו יודעים זאת. תחבורה חכמה מוגדרת על ידי משרד התחבורה האמריקאי כשימוש בטכנולוגיות חדשות ומתפתחות במטרה להפוך את התנועה שלנו לנוחה יותר, חסכונית יותר ובטוחה יותר. התחבורה החכמה משלבת טכנולוגיה מתקדמת שמשנה את האופן שבו אנו נעים, מתחברים ומתקשרים בינינו. באמצעות התחבורה החכמה נצמצם את השימוש ברכב פרטי ונעבור לחלופות תחבורה ירוקות וחסכוניות יותר. אנחנו נמצאים בתחילת המהפכה שכבר משנה את פני החברה האנושית. עם זאת, המושג תחבורה חכמה עשוי להישמע ערטילאי לרבים מאיתנו. שוק התחבורה החכמה, לפי מחקר מיליארד דולר 285- שפורסם בארה"ב, צפוי להגיע ל לקידום תחבורה חכמה הסברה חכמה נדרשת התחבורה החכמה משנה את החברה האנושית. כדי שהמהפכה תצליח נדרשת הסברה ממוקדת ואישית שתסביר את הערך המוסף שיש באימוץ הטכנולוגיות רונן ליבוביץ | החדשניות , ועדיין חלקו סמוי מהעין. התחבורה החכמה 2030 עד אינה רק מכוניות אוטונומיות ואפליקציות שמסייעות לנו להגיע ממקום למקום. התחבורה החכמה היא גם פתרונות מבוססי ענן שמגבירים את היכולת לנתח נתונים בזמן אמת ומסייעים בניהול מערכות חניה וייעול התנועה בכבישים. יישום מוצלח של תחבורה חכמה מחייב שיתוף פעולה בין גורמים שונים של בעלי עניין – מקבלי החלטות בדרג המדיני, עובדי ציבור בכירים, חברות פרטיות ומכוני מחקר. מעל הכל, יישום מוצלח של תחבורה חכמה מחייב לגייס ציבור רחב שיביע בה אמון. טכנולוגיית התחבורה החכמה היא מורכבת. לא פשוט להסבירה לציבור. לכן, צריך לנהל את התדמית של התחבורה החכמה באמצעות הסברה ממוקדת וכמעט אישית. מדובר באתגר למנהלי יחסי ציבור ושיווק שנדרשים להתאים את המסר באופן כמעט פרטני. מילים גדולות לא יסייעו כאן, אלא הדגש על הערך המוסף שכל אחד מאיתנו יקבל מאימוץ החלק שמתאים לו בתחבורה החכמה. קברניטי התחבורה החכמה מגוונים ומפוזרים בין תחומי פעילות שונים ואזורים גיאוגרפיים מרוחקים. עם זאת, הם, ביחד או בנפרד, חייבים לייצר הזדהות עם המוצר שלהם או האסטרטגיה שהם מובילים ולהעניק השראה לקהל היעד שלהם לאמץ את השינוי אליו הם מובילים. כמובן שהבסיס לכך חייב להיות אמון - בתדירות הרכבות ובשעות המדויקות של הגעת האוטובוסים לתחנה, במפת הפקקים שהאפליקציה מציגה, ברמת האמון של הנסיעות השיתופיות ועוד. ככל שנראה עוד ועוד סיפורי הצלחה באמצעי המדיה השונים, כך תגבר רמת האמון. לכן אנחנו צריכים להיות מוקפים בסרטוני טיקטוק ואינסטגרם, בציוצים בטוויטר, בכתבות מגזין בערוצי החדשות השונות ובמחקרים שישקפו את העתיד וישקפו את הערך המוסף לקהל היעד באימוץ התחבורה החכמה. חשוב מאוד לשמור על שקיפות ולדווח גם על תקלות כדי להגביר את תחושת האמינות בקרב הציבור שיש מי שעוקב ודואג לתקן במקרה הצורך. התנהלות שכזו תייצר שיח הסברתי חיובי סביב תחבורה חכמה ובקידום מערכת בטוחה שתסייע לכל משתמשי הדרך להגיע בשלום ובמהירות למחוז חפצם. הכותב הוא מנכ"ל ומייסד חברת ייעוץ התקשורת 'רונן ליבוביץ תקשורת'. רונן ליבוביץ

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==