תחבורה חכמה

2023 כלכליסט המחלקה המסחרית - תוכן פרסומי / מאי תחבורה ציבורית › תחבורה חכמה › 12 מ משלות רבות ברחבי העולם קיבלו בשנים האחרונות החלטות שישפיעו מהותית על תעשיית הרכב – כאשר קבעו כי בשנים הקרובות, חלק ניכר מהמכוניות החדשות שיימכרו, יצטרכו להיות חשמליות. צעדים אלה מתבצעים במטרה לצמצם את פליטות גזי החממה – הפוגעים באטמוספירה ולפי מדענים, תורמים לאפקט ההתחממות הגלובלית. בישראל, לפי תוכנית שהוצגה מכלי הרכב 23%- , כ 2025- , אחד היעדים הוא שב 2018- ב החדשים שיימכרו יהיו חשמליים. לתחבורה הציבורית, עם זאת, הוצג יעד שאפתני הרבה יותר – שקובע כי , כל אוטובוס חדש שיירכש, יהיה חשמלי. 2025- החל ב חברת דן, המפעילה אוטובוסים במטרופולין תל אביב, המרכז והדרום, קיבלה את האתגר בברכה – ואף החליטה להאיץ את הקצב. "אנחנו החלטנו להציב לעצמנו יעדים מאתגרים יותר, ומשרדי האוצר והתחבורה קיבלו זאת בברכה", אומר יורי ברונשטיין, סמנכ"ל תשתיות ופרויקטים בדן ואבי מהפכת 10%- החשמול בחברה. "בכל שנה, כ מצי האוטובוסים שלנו מתחדש. , החלטנו שכל אוטובוס חדש 2021- ב שנרכוש, יהיה חשמלי". ,2022- "את תהליכי הרכש התחלנו ב מכלל 10%- כ 2023 כך שעם סיום אוטובוסים היו אמורים 1,400 צי בן . עם 140- להיות חשמליים, כלומר, כ אוטובוסים 300 , יש לנו כבר 2023 זאת, עוד לפני מחצית , נגיע לצי 2023 – קצב כפול ויותר מהמתוכנן. עד סוף מכלל הצי שלנו. 45% – אוטובוסים חשמליים 650 של מדובר במספרים עצומים, וכמובן שהם דורשים התאמות תפעוליות בקנה מידה אדיר". על מנת לשרת את הצי החשמלי המתרחב שלה מיליון שקלים, דן הקימה את החניון 100- בהשקעה של כ 6 החשמלי הגדול ביותר בארץ והיא צפויה להקים עוד חניונים שישמשו להטענת האוטובוסים החשמליים לצד הליכי ניהול ובקרה שוטפת. שניים מהחניונים הנוספים יוקמו בחולון והשאר בבני ברק, תל אביב, רמת גן ופתח עמדות טעינה יוטמעו בכל החניונים. 650 . תקוה החניון שהוקם בבני ברק מצויד במערכות חשמול וטעינה חדישות ומתקדמות עם טכנולוגיה המאפשרת ניהול תשתית טעינה משוכללת. הטעינה מנוהלת על ידי מערכת מתקדמת שפותחה במיזם משותף של חברת דן וחברת שימקוטק המתמחה בטכנולוגיות לציי רכב ואוטובוסים, וזו מאפשרת שליטה מלאה על מהלך הטעינה ויכולת תיעדוף על סמך קריטריונים תפעוליים. אוטובוסים במקביל" 200 "הטענה של כדי לתמוך במספר הגדול של כלי הרכב החשמליים שרוכשת דן, היא עוסקת זה כמה שנים בפיתוח תשתית הולמת, ואף מהווה חלוצה ממנה חברות אחרות לומדות את הנושא. "פיתחנו יכולת להקים חניונים רבי קיבולת, אוטובוסים ומאפשרים 200 ואפילו 150 ,100- שמתאימים ל הטענה שלהם במקביל. יחד עם שותפינו לדרך, חברת שימקוטק, פיתחנו מערכת חכמה שיודעת לנהל את יכולת הטעינה – וגם את צריכת האנרגיה", מסביר ברונשטיין. "המערכת מבוססת על הנחת עבודה שקיים מחסור אנרגטי, כך שאין יכולת טעינה מקסימלית לכל האוטובוסים יחד. לכן, אנחנו משקללים את תמונת המצב של הסוללה בסיום יום העבודה, מול הצורך בטעינה ליום המחרת בהתאם לסידור העבודה אליו משובץ האוטובוס. התהליך מבוסס על למידה מתמשכת ולקחים שאנחנו מפיקים כל הזמן. "הטעינה, אם כך, נעשית בהתאמה לצרכים של כל אוטובוס וגם למרכיב נוסף. כשפנינו לרשות החשמל לא ביקשנו טעינה מקסימלית במהלך כל היום, אלא הגדרנו שהצורך שלנו באנרגיה במהלך היום נמוך יותר, ובלילה גבוה יותר. מימשנו לראשונה את ההחלטה של רשות החשמל לחבר חניון בצורה דיפרנציאלית – עם הבדל בין היום ללילה. הטעינה מנוהלת באמצעות מערכת טכנולוגית שיודעת להתאים בין רמת האנרגיה שאנחנו מקבלים מחברת החשמל, לבין הצרכים המבצעיים שלנו ביום העבודה שלמחרת". "יום שלם בלי צורך בטעינות ביניים" חלק נוסף בפאזל המסובך הוא הסוללה של האוטובוסים החשמליים. "לפני שהזמנו את האוטובוסים, השלב המקדמי כלל בין היתר בדיקה של גודל הסוללה שנדרש לטובת האוטובוס. ערכנו ניתוחים והתאמות כדי למצוא את הסוללה שהקיבולת שלה תאפשר לאוטובוס לצלוח יום עבודה שלם בלי צורך בטעינות ביניים. "המטרה שלנו היא לא להפריע למערכת התפעולית שלנו במהלך היום, אנחנו רוצים להימנע מכך שהנהגים יעסקו בסוגיות האנרגיה במהלך היום. לכן קבענו שהטעינה תיעשה בלילה בלבד", אומר ברונשטיין. "ההחלטה הזו חייבה אותנו לבצע אנליזות לגבי צריכה גם ביום עמוס. הנחנו שאנחנו הולכים לאירוע קיצון בהקשר של כמות הנסועה במהלך היום, ובהתאם לכך בנינו את מודל האוטובוס הנדרש. "מרכיב חשוב נוסף הוא העובדה שאנחנו מתפעלים אוטובוסים עירוניים במטרופולין עמוס מאוד. הנחת העבודה היא שהאוטובוס לא תמיד נוסע הרבה, יש גם הרבה עמידה. במטרופולין תל אביב, בשעות מסוימות, קמ"ש. כך שבמשך שעות 12 המהירות של האוטובוס היא רבות האוטובוס אמנם במנוע פועל, אבל לא נוסע – אלא עומד ברמזור או בפקק, או נוסע לאט מאוד. גם מרכיב זמן העבודה של האוטובוס וגם מרכיב שעות הנסיעה הובאו בחשבון במסגרת המודל שלנו. , אבל היא לומדת AI "המערכת שלנו אמנם לא מבוססת כל הזמן, ומיישמת את תהליכי הלמידה. אנחנו לומדים את זמן הנהיגה, את מאפייני הנהיגה של כל נהג, את מאפייני צריכת הסוללה, וגם מאפיינים של עונות השנה – בחורף, למשל, משתמשים פחות במזגן, אבל בקיץ זה פרמטר משמעותי מאוד. התובנות שעולות מהשטח, משולבות במערכת באופן יומיומי". מזו של רכב פרטי 9 סוללה גדולה פי אחד מתהליכי הלמידה וההתאמה הוקדש לעמדות הטעינה של האוטובוסים. "מה שעבור רכב פרטי נחשב כעמדת טעינה מהירה, עבור אוטובוס הוא למעשה טעינה רגילה – בגלל הפער בקיבולת הסוללה. לאוטובוסים קילוואט – לעומת סוללה 423 החשמליים שלנו סוללה של קילוואט ברוב המכוניות החשמליות הפרטיות, 50-60 של יורי ברונשטיין צילום: יח"צ מהפיכת דן מובילה את בישראל החשמול כחברה פורצת דרך, דן שמה לעצמה יעד להחליף את כל צי האוטובוסים אוטובוסים חשמליים בדן, 650- שלה לחשמליים. עד סוף השנה יהיו כ ולצורך כך הקימה החברה את החניון החשמלי הגדול בישראל, שמשלב טכנולוגיה מתקדמת וטעינה חכמה. חניונים דומים צפויים לקום בשנים הקרובות במטרופולין דן שיהפוך לחשמלי וידידותי לסביבה חניון חשמלי של דן בבני ברק

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==