תחבורה חכמה

13 "לאחר תהליך של בדיקה, הבנו שהמטען הנכון ביותר למערכת של קילוואט. זה מטען 180 תחבורה ציבורית, לפחות במרחב העירוני, הוא של ענק, בגודל של מקרר, המחולק לשתי עמדות טעינה. גם בתוך המטען עצמו, יש גיוון ביכולות הטעינה" 8-9 קילוואט בטסלה. כלומר, הסוללה שלנו גדולה פי 80 או מסוללה רגילה. המשמעות היא צורך במטענים גדולים, שעות בלילה. זה 3-4 שנדרשים לטעון אוטובוס במהלך יוצר מורכבות גדולה מאוד בהקשר של ניהול הטעינה. "לאחר תהליך של בדיקה, הבנו שהמטען הנכון ביותר למערכת של תחבורה ציבורית, לפחות במרחב העירוני, קילוואט. זה מטען ענק, בגודל של מקרר, 180 הוא של המחולק לשתי עמדות טעינה. גם בתוך המטען עצמו, יש גיוון ביכולות הטעינה. לא בהכרח כל אוטובוס שמחובר, קילוואט, אולי המספרים יהיו שונים. כל 90- ייטען ב אוטובוס מקבל עדיפות שונה בהתאם לנתונים שלו – מה רמת הטעינה איתה הוא הגיע לעמדה, ומה הצורך שלו ליום המחרת". עוד סוגייה היא רמת הטעינה של הסוללה. "תקינות הסוללה ומשך חייה הם קריטיים כשמדובר בצי אוטובוסים", מסביר ברונשטיין. "מאחר שככל שהסוללה נטענת מהר יותר, היא מתחממת יותר ומשך החיים שלה מתקצר – הגבלנו את רמת הטעינה המרבית לאוטובוס קילוואט. הגבלה זו מאפשרת לה משך חיים ארוך 130- ל יותר ומאיטה את קצב ההתיישנות שלה. כך, הסיכוי שהיא תשרת את האוטובוס במשך כל תקופת ההפעלה שלו, גבוה יותר". תמיד היינו הראשונים לאמץ שינויים לשאלה מדוע החליטה דן להקדים את יעדי המעבר לאוטובוסים חשמליים, עונה ברונשטיין כי "דן תמיד היתה מאמצת מקדימה של שינויים, והיא נמצאת בקדמת הטכנולוגיה בתחומים רבים. כך למשל, אנחנו מהחלוצים בתחום הכרטוס החכם, ולפני כחצי שנה התחלנו פיילוט לתשלום בכרטיסי אשראי. היינו גם הראשונים שהתחילו הכתבה מטעם חברת דן ■ פרויקט הנתיבים המהירים: לחנות בחינם, לטעון את הרכב בזול ולהגיע לעבודה בשאטל חשמלי במקביל לחשמול צי האוטובוסים שלה, דן היא שותפה בפרויקט הגדול של הנתיבים המהירים באמצעות חברת הבת דן נתיבים, שברונשטיין הוא המנכ"ל שלה. "זה פרויקט המשלב הקמה של שני חניוני ענק בשולי המטרופולין – בשפיים מצפון, ובראשון לציון מדרום. בימים אלה מוקמים מקומות חניה לרכב פרטי. 10,500 החניונים, ובהם הקמת החניונים מתבצעת על ידי דניה ואלקטרה, ואנחנו אחראים על הקמת התשתיות לטעינה חשמלית, התאמת הטכנולוגיה וניהול החניונים, כולל מערכות טעינה לרכב פרטי וציבורי. בנוסף, הפרויקט כולל הקמה של נתיב רב תפוסה מראשון לציון ועד נתניה". "כשיושלם הפרויקט, כל בעל רכב פרטי יוכל להחנות אותו בחינם באחד החניונים, ואף לטעון אותו בעלות נמוכה מאוד – פחות ממה שהיה משלם על טעינה בביתו. משם הוא יוכל לקחת דקות 5 שאטלים שייצאו בתדירות גבוהה – כל בשעות השיא – לחמישה מרכזים: אזור הקריה, הבימה, כיכר המדינה, אזור התעשייה עתידים ואזור הבורסה ברמת גן. כך גם בחזרה לרכב בסוף היום. הנסיעה בשאטלים תהיה מהירה במיוחד, כי הם ישתמשו בנתיב רב התפוסה, המיועד לתחבורה ציבורית ולרכב עם שלושה נוסעים ומעלה. "דן אחראית על כל התפעול והתחזוקה של שנות הזיכיון – אנחנו קבלני 15 הפרויקט למשך הטכנולוגיה, גם באשר לחניון החשמלי, וגם להקמת הטכנולוגיה להפעלת הנתיב. הטכנולוגיה המיוחדת שלנו תדע לנטר את כלי הרכב, כך שאלה שמכילים שלושה נוסעים ומעלה לא יחויבו, בעוד בעלי תפוסה נמוכה – ידרשו לשלם אגרה. זו מערכת משולבת שמבצעת גם את ספירת הנוסעים ברכב וגם מטפלת בחיוב האגרה, בטכנולוגיה ייחודית וראשונה מסוגה בעולם. הפרויקט יושק בעוד פחות משנתיים, בנתיבי איילון". לדברי ברונשטיין, "בפרויקט הזה אנחנו נקים אוטובוסים 300 תשתית טעינה בסדר גודל של מכוניות פרטיות. כלומר, 3,000- חשמליים ועוד כ אחרי שהתמחינו כבר בניהול מערכות טעינה ברכב הציבורי, נמשיך להתפתח הלאה גם בתחום הרכב הפרטי. בעתיד הקרוב נראה את דן משתלבת בתחום תשתיות האנרגיה". לייבא אוטובוסים חשמליים, באמצעות חברת בת. "כשתכננו את חידוש הצי והחשמול שלו, ראינו לנגד עינינו כמה שיקולים מרכזיים. ראשית, עולם האנרגיה, הטעינה ואגירת החשמל, הוא נושא ליבה שמעניין אותנו ורצינו להתפתח בו. שנית, המרכיב העסקי – הבנו שמעבר לאנרגיה חשמלית מאפשר לנו לשפר את הביצועים העסקיים ואת היכולת הפיננסית שלנו. "בנוסף, אנחנו מפעילים תחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב כבר יותר ממאה שנים. אנחנו מכירים אותו ויודעים שהתושבים רגישים מאוד לאיכות הסביבה. אוטובוס חשמלי מרעיש פחות, ומזהם הרבה פחות, ורצינו להיות חלוצים בהקשר הזה – כחברה שמובילה את המהפכה החשמלית. ידענו שזה ישפר את התדמית שלנו, בעיקר אם נתמקד במעשים, ולא בדיבורים, וכך עשינו". ומה לגבי החזון לעתיד? "הגורם המשמעותי ביותר בתוכניות שלנו הוא התשתית. אם נצליח להמשיך לקדם משמעותית את תשתיות הטעינה שלנו, כמו שעשינו עד עכשיו, על בסיס יכולות הליבה הטכנולוגיות , נוכל להגיע גם לחשמול 2025 והאחרות, אני מעריך שעד מהצי. אבל עוד חזון למועד. קודם כל, אנחנו 70% של רוצים לסיים את המהלך המטורף מבחינתנו של מהצי שלנו", 45% הקדמה כה משמעותית של החלפת מסכם ברונשטיין. צילום: יח"צ דן

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==