תחבורה חכמה
האוטובוסים העירוניים בישראל עוברים לחשמל מסופי תחבורה ציבורית 300 ברחבי הארץ יותאמו לטעינת יגיע שיעורם 2026 אוטובוסים, ועד מכלל האוטובוסים 60%- ל מהאוטובוסים העירוניים בישראל יהיו 60% – כך קובעת תוכנית שאישרה 2026 חשמליים עד הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) לאחרונה. על 100%- , יושלם המעבר ל 2035 פי תוכנית זאת, עד אוטובוסים עירוניים חשמליים. בנוסף, כוללת מסופי אוטובוסים 300 התוכנית חשמול של ברחבי הארץ – כלומר, יתווספו בהם עמדות טעינה חשמלית עבור האוטובוסים, וכן מבני שנאים. באתר משרד התחבורה, נכתב כי "חשמול התחבורה הציבורית ישפר את חוויית הנסיעה, שתהפוך לשקטה וחלקה יותר, יצמצם את עלויות התחזוקה, יפחית את זיהום הרעש והאוויר של האוטובוסים. כמו כן הוא יאפשר הפעלת תחבורה ציבורית ידידותית יותר לסביבה, תוך התמודדות עם משבר האקלים. אוטובוסים חשמליים צפויים את גזי החממה הנפלטים 75%- להפחית בכ מתחבורה ציבורית". 2022- אלף מכוניות חשמליות נמכרו בישראל ב 28.5 דוח רשות המסים מעיד על עלייה עקבית במספר המכוניות החשמליות המיובאות לישראל – כשהרוכשים עדיין נהנים מהטבה במיסוי היו חשמליים – כך עולה מנתוני דו"ח רשות המסים לשוק הרכב. 2022- מכלי הרכב שיובאו לישראל ב 10.7% , כבר עלה שיעור המכוניות 2022 , ולפי כותבי הדו"ח, לקראת סוף 2021- ב 3.9% מדובר בעלייה משמעותית לעומת . זאת, במקביל להרחבה משמעותית במגוון הדגמים 20%- החשמליות מכלל כלי הרכב המיובאים, ליותר מ הזמינים לרוכשים הישראלים. 13.6 או 4.7% ; אלף מכוניות, היו היברידיים 62- , שהם כ 2021- מכלי הרכב שנרשמו לתנועה ב 21%- על פי הדו"ח, כ , היה שיעור המכוניות 2022- אלף, היו מכוניות חשמליות. ב 11.2 , כלומר 3.7% אלף היו מסוג "פלאג אין" ואילו אלף) ואילו 15.8( 6%- אלף), מכוניות הפלאג אין היוו כ 52.2( מכלל כלי הרכב שנרשמו לתנועה 19.5% ההיברידיות אלף. 28.5- מהשוק, כשמספרן הגיע ל 10.7% המכוניות החשמליות היו בנוסף, מזכיר הדו"ח את התמריצים שמעניקים ברשות המסים לכלי רכב בהם מותקנות מערכות בטיחות מתקדמות – כאשר שיעור המס עליהם נמוך יותר. בין המערכות המתקדמות הללו ניתן למצוא מערכות המזהות עייפות או היסח דעת של הנהג, מערכות בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, מערכות המזהות ילדים שנותרו ברכב, מערכת בקרת מהירות חכמה וכן מערכת המאפשרת התקנת מנעולי אלכוהול ברכב. מכלי הרכב החדשים היו בעלי 74%- , כ 2021- ב רמת אבזור בטיחותית גבוהה. גם המיסוי לכלי רכב "ירוקים" – חשמליים ,2024- והיברידיים – מוזכר בדו"ח. בעוד שהחל ב רוכשי רכב היברידי או רכב פלאג אין כבר ישלמו את המס המלא, הרי שרוכשי מכוניות חשמליות, במיסוי. 35% יוסיפו ליהנות מהנחה של מחירי המכוניות בארה"ב עולים – גם בשוק היד השנייה עלייה של עשרות אחוזים במחירי הרכב בארה"ב בשנים האחרונות מאלצת את האמריקאים להחזיק במכונית שלהם גם כשהיא מתיישנת – במקום לשלם ריבית עתק על רכישת רכב חדש או משומש שנה – זהו הגיל הממוצע של המכונית הפרטית בה מחזיקים הנהגים 12.5 האמריקאיים בימים אלה. מדובר בגיל גבוה יחסית, אך יש לכך סיבה טובה – התייקרות משמעותית של מכוניות, חדשות ומשומשות גם יחד. מגפת הקורונה פגעה בשרשראות האספקה ובייצור של סחורות ומוצרים רבים, והפגיעה בתעשיית הרכב היתה משמעותית במיוחד – עקב מחסור בשבבים, נוצר מחסור גדול לעומת ,24%- הביקוש. מאז המגפה, התייקרו המכוניות החדשות בארה"ב בלא פחות מ אלף דולר. 48 למחיר ממוצע של רוכשים שנוטלים הלוואה כדי לקנות את הרכב החדש שלהם, ישלמו בממוצע על ההלוואה. כתוצאה מכך, התשלום החודשי הממוצע עבור רכב 7% ריבית של דולר – וזה סכום שמשפחות רבות פשוט אינן יכולות 729 חדש בארה"ב הוא להרשות לעצמן, בוודאי לא בתקופה שבה האינפלציה מטפסת בעקביות וגוררת מעלה את שאר ההוצאות של משק הבית. הביקוש הגדול למכוניות התפשט כמובן גם אל המכוניות המשומשות – וגם בשוק זה, הביא לעליית מחירים, גדולה אף יותר. מכונית משומשת עולה לצרכן לעומת המחירים 40% אלף דולר בממוצע – אחרי עלייה של 29- האמריקאי כיום כ לפני המגפה. הריבית להלוואה על רכישת מכונית משומשת, מגיעה לרמה . כך, העלות הממוצעת של רכישת רכב משומש בארה"ב, טיפסה 11% – קטלנית דולר בחודש. 543- ל משתלב גם בתחבורה החכמה Chat GPT , מבית יצרנית הענק Haomo הסטארטאפ הסיני גרייט וול, השיק פלטפורמה תומכת לנהיגה אוטונומית המבוססת על בינה מלאכותית ג'נרטיבית ) עושים חיל בחודשים האחרונים – ונראה שהגיעו GLL מודלי השפה הג'נרטיבית ( , שמאחוריו עומדת יצרנית הרכב הסינית Haomo לכל מקום. באפריל, הסטארטאפ . זוהי מערכת תומכת לנהיגה DriveGPT הענקית גרייט וול, הציג לעולם את אוטונומית, המבוססת על מודל שכזה. המערכת משלבת למידת מכונה המוזנת מפידבק של בני האדם המשתמשים במערכת, יחד עם נתונים מנהיגה ידנית, כדי לשפר את יכולת קבלת ההחלטות בנהיגה אוטונומית. נראה כי בינה מלאכותית יוצרת יכולה לסייע בכמה היבטים לתעשיית הרכב החכם והאוטונומי. ראשית, מערכת כזו יכולה ליצור סימולציה של מצבי ואירועי נהיגה רבים, לחזות נתיבי נסיעה עתידיים של כלי רכב אחרים, וכאמור, לשפר את יכולת קבלת ההחלטה. כלומר, בינה מלאכותית יוצרת יכולה לאמן את מערכות הנהיגה האוטונומיות וכן מערכות סיוע לנהג אנושי, ובמקביל, לסייע בנהיגה בזמן אמת. בהמשך השילוב של בינה מלאכותית יוצרת בתחום הרכב, יש כמובן אתגרים – שהעיקרי שבהם הוא הצורך לוודא כי המידע שמספקים המודלים, נכון וניתן לסמוך עליו. כשתבשיל טכנולוגיה זו, היא תוכל לחסוך כסף וזמן רבים, המושקעים במבחני שטח לרכב אוטונומי. בנוסף, תוכל טכנולוגיה זו לשמש להתאמה אישית של חווית הנסיעה ברכב ולחזות את הצרכים והרצונות של הנהג והנוסעים, בהתבסס על ניסיון העבר. כדי להבין את הפוטנציאל האדיר – דמיינו שבזמן שאתם מבלים שעות בכבישים, יש לצדכם "עוזר רובוטי" שמסוגל לקרוא עבורכם מיילים, לכתוב תשובות, לערוך סידורים ושיחות טלפון וכן הלאה. 0 3 ‹ תחבורה חכמה ‹ חדשות / כלכליסט המחלקה המסחרית - תוכן פרסומי 2023 מאי
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==