תחבורה חכמה
0 7 ‹ תחבורה חכמה ‹ אתגר החשמול / כלכליסט המחלקה המסחרית - תוכן פרסומי 2023 מאי גבי מערכות קיימות. "האפליקציה שלנו יכולה לשמש גם נהג פרטי וגם נהג בצי רכב, כדי שיידעו איך להתנהל מול הרכב, מתי לטעון, איפה תחנת הטעינה הרלוונטית White ועוד. את האפליקציה הזו חברות יכולות לרכוש כ- – כלומר, להוסיף לה את הלוגו והעיצוב שלהן", Label אומר אביב. "מוצר נוסף 'מתלבש' על מערכות קיימות לניהול ציי רכב, ומוסיף שכבה ייעודית לניהול כלי רכב חשמליים – למשל, מה מצב הסוללה, מה המסלול האידיאלי והאופטימלי לכל רכב, מה סך הטעינה שמתבצעת, איזה רכב כדאי להקצות לכל משימה מבחינה אנרגטית, ועוד. "פיתחנו גם כלי ייעודי עבור חברות ששוקלות להפוך את הצי שלהן לחשמלי, לפחות בחלקו. הכלי הזה יודע לנתח את נתוני ההתנהגות של כלי הרכב בצי הקיים כדי להמליץ כמה מכוניות להחליף, לאיזה סוג של רכב, מה העלות התפעולית של הרכב והטיפולים, כמה תחנות טעינה צריך לרכוש ואיפה להתקין אותן, ואפילו מתי ." Break even המהלך הזה יגיע לנקודת ה- החזון: לקדם את המעבר לרכב חשמלי , על ידי אביב – יזם עם 2017- הוקמה ב Make My Day , וניסן כץ, 8200 שנות ניסיות בתחום התוכנה, בוגר 20 גם הוא בעל ניסיון עשיר במיזמי הייטק, המשמש מנכ"ל החברה. "מהיום הראשון, המטרה שלנו היתה לעזור לאנשים לעבור להשתמש ברכב חשמלי. עם הזמן, זיהינו את השוק של ציי הרכב כשוק צומח, הדורש פתרון מיידי, ועשינו אדפטציה של המוצר – שמתאים כיום גם לנהגים עצמם, וגם לציי רכב", אומר אביב. עובדים, ובין לקוחותיה ניתן למצוא ציי רכב 15- בחברה כ מסחריים, חברות טלמטריה, רשתות של עמדות טעינה, יצרניות רכב ועוד – בפיזור גיאוגרפי נרחב, מישראל ואירופה ועד ארה"ב, דרום אמריקה והמזרח הרחוק. מיליון דולר, 4.3- השלימה החברה גיוס של כ 2021- ב כשהמשקיעים העיקריים היו שברון העולמית (בהשקעה Capital Nature ראשונה בסטארטאפ ישראלי), קרן הבריטית, המשקיע CBG המתמקדת באנרגיה ירוקה, . Next Gear וינסנט צ'נגוויז וקרן ההון סיכון הישראלית "שוק הרכב החשמלי נמצא בזינוק בעלייה, מגמה שרק מתגברת ככל שתאריכי היעד לסילוק מנועי הבנזין מהכבישים, מתקרבים", אומר אביב. "החזון שלנו הוא של התהליך הזה, שכבה מקשרת Enabler להיות שמאפשרת את ההפעלה של ציי רכב חשמליים באופן האפקטיבי ביותר, ללא חרדת טווח. בעתיד אנחנו מתכוונים לפעול גם לייעול הטעינה מול הגריד של רשת החשמל. ישנם כיוונים נוספים אליהם החברה מתפתחת". יותר מיליון מכוניות חשמליות נמכרו 10- מ מספרן 2023- – וב 2022- ברחבי העולם ב מיליון, לפי הערכת סוכנות 14- , לכ 35%- צפוי לגדול ב ). מקורו של הצונאמי IEA האנרגיה הבינלאומית ( החשמלי העולמי ברור – ממשלות שמות דגש חזק על השארת מנועי הפליטה המזהמים מאחור. מדינות , המכוניות החדשות 2030 רבות באירופה הצהירו כי עד שיעלו על הכבישים יהיו חשמליות בלבד. בארה"ב, 50% , על פי התוכנית של ממשל ביידן, עד שנה זו מהמכוניות החדשות שיימכרו, כבר יהיו חשמליות. Acumen במצב עניינים זה, לא פלא שחברת המחקר חוזה כי השוק העולמי של רכב חשמלי והיברידי צפוי .2026 מיליארד דולר עד 570- להגיע לשווי של קרוב ל , כבר יהיה מדובר בשוק 2028 להערכת החברה, עד מיליארד דולר. 810 של עם זאת, מכשול עיקרי שעדיין עומד בפני המכונית החשמלית במסעה לכיבוש העולם הוא "חרדת הטווח". הכוונה היא לכך שבציבור הרחב, עדיין יש חשש ואי ודאות כמה קילומטרים יוכלו לנסוע ברכב החשמלי, האם ימצאו עמדת טעינה כשיצטרכו אותה, והאם לא ייתקעו בדרך לאילת, או סתם למשרד, עם סוללה גמורה ובמרחק של קילומטרים מעמדת הטעינה הקרובה. חרדת הטווח קיימת גם בקרב מנהלים של ציי רכב. אלה חוששים מהאתגרים בניהול עמדות טעינה לכלי רכב רבים, מהצורך להקצות לכל משימה כלי רכב ברמת טעינה מתאימה וגם מעלויות החשמל הכרוכות בצי רכב חשמלי. עם האתגר הזה מבקשת להתמודד החברה הישראלית – שפיתחה אלגוריתם ייחודי וחדשני Make My Day המסוגל לנבא את מצב הסוללה בעת נסיעה. "האלגוריתם משולב במערכות מתקדמות של למידת מכונה ובינה מלאכותית, שמאפשרות לו לשקלל הרבה מאוד גורמים", מסביר כנען אביב, סמנכ"ל טכנולוגיות ראשי בחברה. "כך למשל, האלגוריתם בודק אם הרכב נוסע בעלייה או בירידה, מה המשקל שמועמס עליו – בין אם בנוסעים או במטען, מה סוג הרכב ועוד. בנוסף, הוא לומד את ההתנהגות של הנהג או הנהגת הספציפיים. בשקלול של כל אלה, אנחנו יכולים לנבא בדיוק רב מה יקרה לסוללה של הרכב במהלך היום. "על בסיס המידע הזה, אלגוריתם נוסף שפיתחנו מחשב מה הדרך היעילה ביותר להשתמש ברכב חשמלי – בין אם במכונית בודדת או בצי שלם. המערכת יודעת מתי יהיה צריך לטעון כל רכב ואיפה. כאשר יש צי רכב עם עמדות טעינה שלא מספיקות לכולם, המערכת יודעת לתעדף איזו מכונית תיטען קודם, בהתאם למשימות שהוקצו לה. אם למשל רכב מסוים צריך לנסוע מחר ק"מ, הוא צריך טעינה של 300 למרחק לפחות, לעומת רכב שייסע למרחק 70% .50% קצר יותר ועבורו די בטעינה של "המערכת יכולה לקבל את כל ההחלטות הללו, וגם יודעת לתזמן טעינה לשעות בהן החשמל יקר פחות, למשל בלילה. שני האלגוריתמים הללו שימשו אותנו לפיתוח סל מוצרים שמאפשר גם לנהג הפרטי וגם למנהלים של ציי רכב לחסוך הרבה זמן וכסף, לנהל את נסיעת המכוניות באופן יעיל ונוח, ולהשאיר את חרדת הטווח מאחור". White Label אפליקציית סל המוצרים של החברה כולל – אותם ניתן להוסיף על API כלי Make My Day תעודת זהות מספר | ניסן כץ וכנען אביב מייסדים: | 2017 שנת הקמה: www.makemydayapp.com | , בתל אביב 15 עובדים: חברות חוששות לעבור לצי רכב חשמלי – " " ואנחנו נותנים להן את הוודאות שהן מחפשות "חרדת הטווח" מגבילה את מגמת המעבר לכלי רכב חשמליים ומעכבת את הירידה של מנועי הבנזין המזהמים מהכבישים. חברת מפתחת אלגוריתמים שיודעים לנבא את מצב הסוללה Make My Day ומאפשרים ניהול אפקטיבי וחסכוני של ציי רכב חשמלי – בלי חששות מייסדי החברה, ניסן כץ (מימין) וכנען אביב Make My Day המטרה: לעזור לאנשים לעבור לרכב חשמלי. צוות Make my day התמונות באדיבות Make My Day הכתבה מטעם ■
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==