הנדסת מים
מגזין המים הישראלי הנדסת מים 28 החוק מעניק לרשות המים סמכו י ות נרחבות, אבל אמור היה לאפשר גם מעורבות ציבורית בהליך ההחלטות של גוף זה. בפועל ממשיכה הרשות לשקף את האינטרסים של הממשלה ואילו בכל מה שקשור בשיתוף הציבור, החוק אינו מיושם. מבקר המדינה כבר עמד על כך ומן הראוי ליישום את המלצותיו ולאפשר לציבור להגיד את דברו ולהשפיע על קבלת ההחלטות. זה נכון לגבי ההיבט של הקצאת מים וגם לגבי מחירם חוק רשות המים תוקן לפני למעלה מעשר שנים ומטרתו היתה להסדיר ולייעל את פעילות רשות המים, להקים תאגידי מים, ליצור שקיפות בקביעת התעריפים ולשתף את הציבור בניהול משק המים כמוצר בעל רגישות ציבורית גבוהה. זאת בעקבות מה שכתב כבר המבקר בחוות דעת בנושא קביעת .16.11.09 מחיר המים על פי בקשת הועדה לענייני ביקורת המדינה ביום אלא שמאז רשות המים לא פועלת בשקיפות ואינה מיישמת מנגנונים הקבועים בחוק. כך קבעו עד היום מספר פקידים המהווים את הנהלת הרשות, כמה נשלם על המים. הם גם אישרו את הקמתם של תאגידי המים שבשנים האחרונות מתחילים להבין את נזקם הכלכלי לאזרח ועוד. מתקיים, למעשה, רק המנגנון שנוח 2006 מאז תוקן חוק המים בשנת לרשות המים לקבל על פיו החלטות. על פי החוק, לצורך יישום מדיניות מועצות. האחת, מועצת רשות המים 2 הממשלה בתחום המים תוקמנה והשנייה מועצת המים. מייצגים 6 פקידים שמהם 8- ההבדל ביניהן תהומי: במועצת הרשות יש כ הם נציגי ציבור שמינוים תלוי בשרים 2 את משרדי הממשלה הרלוונטיים ורק טז. בהקשר זה יש לציין כי כמעט לאורך כל 124 ) וסעיף 7( טו 124 לפי סעיף התקופה, בפועל רק נציג ציבור אחד השתתף בישיבות וכי במשך חודשים של פנחס 2017 ארוכים לא היה כלל נציג ציבור עד למינויו לקראת סוף שנת ולרשטיין. מבקר המדינה אף כתב בחוות הדעת המצוינת כי: “הוער לעיל, כי רק שניים מתוך שמונת החברים במועצת הרשות הם נציגי ציבור. לדעת מבקר המדינה, קביעת היחס בין נציגי הציבור לנציגי הממשלה ומספרם המועט של נציגי הציבור במועצת הרשות הממשלתית ביחס למספרםשל נציגי הממשלה, עלולים לפגוע באיזון שבין האינטרסים של הציבור לבין אלו של הממשלה, ולהגביל את יכולת נציגי הציבור להשפיע על החלטותמועצתהרשותהממשלתית באופן משמעותי“. חזההמבקראתשהתרחשכי המלצה זו מעולםלאתוקנה, 2009 כבראז, בשנת כך שלמעשה כל החלטות רשות המים התקבלו על ידי מועצת הרשות בלבד. יישום לצי צרכי הממשלה יא מעניק לרשות המים סמכויות דרקוניות ללא 124 פרק חמישי מסעיף טו קובע 124 פיקוח וקובעת את מחירי המים באופן שאינו גלוי לציבור. סעיף 4 , נציגים: מנהל הרשות 8- כי לרשות המים תהיה “מועצה“ המורכבת מ מנכ“לים של משרדי ממשלה (או נציגיהם..), הממונה על התקציבים באוצר ושני נציגי ציבור שימונו על ידי הממשלה- אחד לפי המלצת שר התשתיות הלאומיות ואחד לפי המלצת שר החקלאות. בסיכום חוות הדעת של מבקר המדינה קובע המבקר כי: “הרפורמה במשק המים והעלאת תעריפי המים היא ביסודה שאלה של מדיניות. קביעת מדיניות היא בסמכות הרשות המבצעת וכאשר היא כרוכה בשינוי חקיקה או אישור של הכנסת, הרי שזה בסמכות הרשות המחוקקת. במיוחד הדברים אמורים כאשר מדובר בשינוי מדיניות לפיה כל עלות המים, ובכללה נשיאה בנטל פיגורי ההשקעה בתשתיות, יוטל בעיקר על כלל הצרכנים הביתיים“. שנים חלפו ודבר מדבריו החשובים של מבקר המדינה לא מומשו וגם היום מדיניות זו ממשיכה להיקבע על ידי מועצת הרשות ברשות המים. קובע כי הממשלהתמנה “מועצתמים“ (בשונהמ“מועצתהרשות“) 125 סעיף שתייעץ לשר התשתיות הלאומיות בשאלות של מדיניות מים ובין היתר גם .39 - חברים ולא יותר מ 27- לעניין החקלאות והתעשיה ובה יהיו לא פחות מ על פי התיקון נציגי הציבור במועצת המים יהיו לא פחות משני שלישים מחברי חוק המים לא מיושם הציבור משלם עו"ד דודו קוכמן* *עו“ד דודו קוכמן, מזכ“ל תנועת כפרי האיחוד החקלאי
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==