הנדסת מים

26 מגזין המים הישראלי הנדסת מים תפעל במתכונת של תאגיד מים וביוב ותקבל רישיון הפעלה במתכונת דומה לתאגיד. המשמעות המרכזית הנה, שתורחב תחולת חוק תאגידי מים וביוב- גם אם באופן חלקי על מועצות אזוריות. זאת ללא קביעת כללים לפי המתכונת לחוק, וללא הצורך באישור של ועדת הכלכלה של 151 הנקובה בסעיף הכנסת לאישור כללים אלו. אחריותו של ספק שירותי ביוב הנה לסילוק ואיסוף שפכים בתוך תחום הרישיון של תאגיד מים (במקרה של תאגיד מים וביוב זה חופף לקו הכחול, שהוא גבולות הרשות/רשויות מקומיות המחזיקות במניותיו) ולעניין מועצה אזורית תחום הקו הכחול “ של יישובי המועצה. מבחינת חברת הביוב, השירות ניתן לספק שירותי הביוב במעמד של לקוח המקבל שירותי סילוק וטיהור שפכים. מי מקבל רישיון לפעול כחברת ביוב ? . חברת בת של תאגיד מים וביוב - זה רלוונטי כיום רק לחברת מבט“י 1 השייכת לתאגיד המים והביוב גיחון. . איגוד ערים לביוב - קיימים שישה איגודי ערים לביוב הרשאים לבקש 2 לחוק מאפשר כבר היום לאיגודי ערים 4 לקבל רישיון, יש לציין כי סעיף לביוב להפוך לתאגידי מים וביוב. מעמד זה רלוונטי לאיגודי הערים איגודן, איגוד ערים לביוב איילון, איגוד ערים חיפה, איגוד ערים כרמיאל ואיגוד ערים שרון דרומי. . חברה שהתאגדה בישראל - חברה שאמצעי שליטה בה מוחזקים על ידי 3 שני בעלי מניות לפחות שהם “ספקי שירותי ביוב“ ההנחה היא שהכוונה לחברה שתהווה גרעין בכל מרחב טיהור שפכים. העברת פעילות ורכוש תפעולי מחברה לספק תיקון החוק מאפשר לספק (שכאמור אחראי על איסוף שפכים ועל מתקנים אך ורק בתחום היישובים) להעביר את הרכוש התפעולי שלו. רכוש זה כולל, בין היתר מאספי ביוב מחוץ לתחומי היישובים, תחנות שאיבה לשפכים מחוץ לתחומי היישוב, מכוני טיהור שפכים וכל מתקן אחר שמצוי מחוץ לתחום היישוב. העברת הרכוש התפעולי תעשה במתכונת דומה של העברת הרכוש התפעולי (“נכסים“) מהרשויות המקומיות לתאגיד מים וביוב. תיקון החוק כולל פרק המסמיך את מועצת רשות המים והביוב לקבוע כללים לעניין העברת רכוש תפעולי (“נכסים“) וכן התחייבויות (בעיקרן – הלוואות להקמת מערכות ביוב) מתאגידי מים וביוב ומועצות אזוריות, לחברות ביוב. כמו כן, כולל תיקון החוק הסדרי מיסוי מיוחדים שעיקרם הקלה בחבות מס הנובעת מאירוע של העברת הרכוש התפעולי לחברות הביוב. גם תיקונים אלו נקבעו במתכונת דומה להקמת תאגידי מים וביוב “רגילים“. סעיפים מרכזים נוספים בחוק המוצע ט. לחוק תאגידי מים וביוב על תיקוניו החדשים, ספקשירות 13 בהתאם לסעיף ביוב יכול להגיש בקשה לחברת ביוב לקבלת שירותי הולכת שפכים וטיפול בשפכים באמצעותה, בכל מקרה בו שני הגופים לא הגיעו להסכמות בתוך ימים, תובא ההכרעה למועצת רשות המים, יש לציין כי הכרעת רשות 90 המים בכל מקרה לא תחייב ספק להצטרף לחברת ביוב. תיקון החוק כולל פרק שבו נושים קיימים שמימנו הקמה ופעילותשל מערכות לסילוק שפכים ומכוני טיהור, זכאים לקבל סיוע מאוצר המדינה. יש לציין כי הסיוע יינתן בשיעור שיקבע שר האוצר בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת. נושים בתחום הביוב (בעיקר בנקים והמדינה באמצעות אשראי ממשלתי) חייבים לפנות בתוך שישים יום מהיום שנקבע לפרעון ההתחייבות לקבלת סיוע מאוצר המדינה. לאחר מתן סיוע ממשלתי לנושים הם מחויבים לבצע המחאת החיובים לחברות הביוב, גם אם מסמכי האשראי אינם מאפשרים זאת. במסגרת תיקוני חוק תאגידי מים 2013 יש לציין כי תיקון דומה נעשה בקיץ וביוב לצמצום מספר תאגידי המים וביוב, נכון למועד כתיבת מסמך זה לא קבעה המדינה הסדרים כאמור של העברת התחייבויות ומתן “רשת בטחון“ לתאגידי מים וביוב. הרפורמה לא מתמודדת עם מקרים בהם מופעל מכון טיהור בשיטה של זיכיון לזמן קצוב, בשיטת התקשרות של בנה-הפעל-והעבר את מכון הטיהור לאחר תקופה קצובה ארוכת טווח. קיימים מספר תאגידי מים וביוב ורשויות מקומיות שמכוני הטיהור שלהם מופעלים בשיטה זו, לא ברור כיצד תיושם הרפורמה במקרים אלו. על פי הערכת חברת עלמא, יש חשש שיתייבשו מקורות המימון שאינם ממשלתיים וזאת עד לוודאות לעניין יישום הרפורמה. אין ביכולת החברה להעריך את מידת הישימות של הרפורמה, אך שינוי של חקיקה ראשית מחייב את הממשלה לפעול בהתאם להוראות החוק. כל שחקן משמעותי בענף חייב להכיר את הרפורמה. גם אם היא תיושם באופן חלקי, היא תהווה מפת דרכים לכיוונים אליהם רשות המים והביוב ומשרד האוצר מנווטים את משק הביוב. מסמך זה מבטא את עמדתו האישית של כותבו ואינו בהכרח מייצג עמדות של לקוחותיה של עלמא יעוץ וניהול (י.א.) בע“מ. - מפת מרחבי ביוב ארציים 1 איור

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==