הנדסת מים

36 מגזין המים הישראלי הנדסת מים הבאים והסביבה שלהם אין זכות בחירה ואילו את ההשקעה צריכות לממש בהווה רשויות מוניציפאליות הנאנקות תחת מגבלות תקציב ויזמים פרטיים שמחויבים לרווח כספי למשקיעים. במונחים קונקרטיים יותר ניתן לתאר את הבעיה כך: השקעה בחלחול מים במרחב העירוני נופלת על בעלי המגרשים הפרטיים והעירייה בהווה, ומי שייהנה ממנה בעתיד היא קופת המדינה שתוכל לגבות מתאגיד המים היטל הפקה על מים שישאב ממי התהום. תאגיד המים ל 4 של אשדוד, עיר הבנויה על חולות מעל אקוות החוף, ישלם למדינה בין 6 ש״ח ל 1.3 ש״ח על כל מ״ק שישאב מהאקוויפר לעומת תשלום שבין 6 ש״ח על כל מ״ק שיסופק לו על ידי מקורות. היום אין לעריית אשדוד כל סיבה לפעול כדי להעשיר את האקווה שמעליה היא בנויה. הפתרון חייב להיות מתן תמריץ כלכלי לרשות המקומית בגין החדרת מי נגר, תמריץ שהרשות תוכל לגלגל בחלקו אל יזמים שיחדירו מי גשם במגרש הפרטי. אחראי אסטרטגיה תכנונית אתגרים יזם התכנית עריכת סקר הידרו-גיאולוגי לפני תחילת התכנון כדי לאתר את תוואי הזרימה הטבעי ואת מקדמי החלחול של תת הקרקע מוסדות התכנון מאפשרים לדחות את הבדיקה לסוף ההליך התכנוני, לעיתים עד לשלב היתר הבניה. עורך התכנית %)) הפרטי שבו לא מתוכננת בניה תת 15 מיקום כל השטח קרקעית, בחטיבת קרקע רציפה אחת הצמודה לשטח ציבורי. יעוד השטח המיועד לחלחול בתחום המגרש כשטח פרטי פתוח (לא גינת דירת גן). נדרש פיקוח בשלב הבניה ופיקוח שוטף על מניעת איטום השטח הפרטי הפתוח המיועד לחלחול. רשויות רבות אינן מתנגדות או אף מעודדות הפיכת שטח מחלחל במגרש הפרטי למגרש חניה אטום לחלחול. הדבר מתרחש מתחת לרדאר של מערכת התכנון, שכן סלילה ואיטום שאינו כרוך בשינוי הטופוגרפיה אינה מחייבת תכנית או היתר בניה. אדריכל נוף של הבינוי תכנון השטח שאינו כולל בינוי תת קרקעי באופן שיהיה נמוך מכל פיתוח אחר במגרש וגם נמוך מעט מהשטח הציבורי הגובל בו. השטח יכלול אדמה גננית מתאימה לספיגה וחלול של מים ולבית גידול לעצי צל בצמוד לגבול המגרש. העצים יצלו על השטח הפתוח ועל השטח הציבורי שצמוד לשטח הפתוח. נדרש פיקוח ציבורי על איכות הקרע והנטיעות בתחום המגרש הפרטי ועל תחזוקתם. קיימות רשויות שעדין מתנגדות ל״פלישה״ של צמרות עצים מהשטח הפרטי לציבורי למרות שזהו אמצעי ההצללה היעיל ביותר למדרכות באזורי מגורים. יועץ הניקוז הפניית מרזבי גגות ומשטחים מרוצפים שאינם באים במגע עם )1 ׳ אדמה או כבישים, ישירות לבורות החדרה. (ראה תרשים מס חישוב עומק וקוטר הבור, והכנת מפרט הנדסי מחייב לביצוע כדי .1:20 להבטיח חלחול של כל אירוע גשם בהסתברות של מיקום הבור בתחום המגרש או בשטח הציבורי הצמוד למגרש. הבור חייב להיות מופרד מהקרקע הסופגת שסביבו בבד גיאוטכני ושכבת חצץ למניעת סתימות. ועודפי מים שלא יספגו 1:20 גלישות מהבור באירועים נדירים מ בקרקע הגננית לאחר שיקוע, יועברו ישירות למערכת התיעול במרחב הציבורי. כאמור, לעיתים המידע על מוליכות הקרקע אינו קיים בשלב התכנון שבו נקבעת סכימת הניקוז. מוסדות התכנון יכולים במקרים כאלה לדרוש הקדמת ביצוע קידוח ניסיון שממילא יידרש בשלב הבא של התכנון. נדרש פיקוח ציבורי על בניית בור החלחול במהלך הבנייה. לא ניתן לבדוק את הקרקע שבהיקף הבור לאחר השלמתו ובוודאי שלא ניתן לתקן ביצוע שלא נעשה לפי התכנון. הנזקים שעלול לגרום בור לא תקין גדולים מהנזקים של העדר בור כלל. רשויות רבות עדין מתנגדות למיקום בורות חלחול של מרזבים פרטיים במרחב הציבורי, למרות שהדבר מאפשר להם פיקוח ותחזוקה טובה יותר ולמרות שללא בורות אלה יקבלו את המים ממילא במרחב הציבורי. אדריכל נוף של המרחב הציבורי תכנון כל המרחב הציבורי הבלתי מחלחל באופן שינוקז לרצועת )או מחופה rain garden( חלחול והשהיה רציפה פתוחה ) שמשמשת גם כבית גידול לעצי רחוב. constructed soil( רצועה זאת צריכה להיות מתוכננת באופן שתוכל לחלחל אירועי ) עודפי 2 ולהשהות אירועים גדולים מאלה. (ראה תרשים 1:20 המים באירועים קיצוניים, יתועלו לשטחים הציבוריים הפתוחים. )3 (ראה תרשים בתכניות לבנייה חדשה בהיקף משמעותי תכנון הנוף של המרחב הציבורי והמרחב הפרטי נמצא בידי מתכנן אחד ותיאום התכנון אפשרי. רשויות רבות מתנגדות לכל הנחיות מחיבות לגבי המרחב הציבורי כדי להשאיר חופש בידי מחלקות התשתית להקים מערכות רגילות וזולות. מהלך המים מהדרכים לשטחים הציבוריים הפתוחים נמצא בדרך כלל לפחות בשתי מחלקות עירייה שונות: דרכים וגנים ונוף. ביצוע דרכים אינו מצריך היתר בניה ולא קיים מנגנון יעיל לוודא התאמת הביצוע למסמכים מנחים בתכניות בינוי. א ד ר י כ ל נ ו ף ש ל ה ש ט ח י ם ה צ י ב ו ר י י ם הפתוחים תכנון השטחים הפתוחים באופן שיהיו נמוכים מהדרכים ומהמגרשים הצמודים אליהם. תכנון אגן היקוות נמוך מסביבתו כחלק מהתכנון הנופי של השצ״פ, באופן שיוצף לכמה שעות בעת אירועי גשם חריגים. ) למערכת התיעול העירונית. overflow( לאגן יש לתכנן מגלש )4 (ראה תרשים מספר פיתוח שטחים ציבוריים פתוחים אינו מצריך היתר בניה ולא קיים מנגנון יעיל לוודא התאמת הביצוע למסמכים מנחים בתכניות בינוי. קיים חשש ממים עומדים בשטחים ציבוריים. המים צריכים לשהות במקום בזמן אירועי גשם חריגים בלבד שבהם ממילא אין נוכחות בשצ״פים. להלן מתווה כוללני למרכיבי מערכת עירונית לניהול מקיים של מי נגר שאפשר להתאים לכל תכנון ופיתוח של בינוי שאינו נמצא מעל קרקע מזוהמת או בלתי מחלחלת:

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==