הנדסת מים

16 מגזין המים הישראלי הנדסת מים 1994 לצורך חיבור העיר למערכת המים הארצית, הקימה “מקורות“ בשנת מערכתמים נוספת לירושלים כגיבוי למערכות הקיימות – “המערכת הרביעית לירושלים“. המערכת נועדה להמשיך ולתגבר את אספקת המים לעיר הבירה, מיליון מ“ק בשנה. 50- ומספקת כ מאז קום המדינה דואגת “מקורות“ לאספקת משאב החיים, המים, לירושלים. מערכות המים שהקימה ביססו למעשה את עצמאותה של בירת ישראל ובהמשך – את שגשוגה. המערכת החמישית לירושלים הגידול באוכלוסייה וקצב הפיתוח המואץ של ירושלים הציבו אתגר חדש: מתן 2065 מענה לעלייה התלולה בצריכת המים בעיר, אשר צפויה להגיע עד שנת מיליון מ“ק ביום. צריכת המים בירושלים ובסביבותיה עומדת כיום על 1.65- ל אלמ“ק ביום. כדי לענות על צרכיה העתידיים של העיר ולאפשר את 340- כ המשך פיתוחה, מוקמת “המערכת החמישית לירושלים“. מדובר בפרויקט אסטרטגי ובשל חשיבותו הוא הוגדר על ידי הממשלה כמפעל תשתית לאומי. “המערכת החמישית לירושלים“ תצטרף למערכות הקיימות ותאפשר להגדיל באופן משמעותי את כמויות המים המסופקות לעיר, במקביל לתגבור אספקת המים למפעלים שכנים ולרשות הפלסטינית, בהתאם להסכמים מדיניים. המערכת תאפשר את השגת היעדים הבאים: הגדלת כמויות המים המסופקות לאזור ירושלים בהתאם לתחזיות הצריכה גמישות תפעולית באספקת המים ממקורות שונים אשר יאפשר לנהל את משק המים, בחירום, בתקופת בצורת ובשוטף, מתוך ראיה אינטגרטיבית רחבה תוך שיקום ושמירה על האוגר הטבעי במדינה. שיפור אמינות אספקת המים לירושלים וסביבותיה ביובל הקרוב צמצום שאיבת המים מקידוחים באזור ההר והשבת המים לטבע ושיקום אקוויפר ההר. חיסכון רב באנרגיה באמצעות תחנות משנה לאספקת חשמל תוואי המערכת החמישית שני קטעים מרכיבים את “המערכת החמישית לירושלים“ – מזרחי ומערבי. את בנייתהקטע המערבי, 2013 בשלב ראשון השלימה “מקורות“ במהלך שנת היוצא מחולדה, שבאזור רחובות ומסתיים בצומת אשתאול שבהרי ירושלים. אינץ', המחבר בין מערכות 54 אינץ' וקו רוחב בקוטר 80 קטע זה כולל קו בקוטר המים השנייה והרביעית לירושלים, בציר שער הגיא-צומת אשתאול. לאורך הקטע הקימה “מקורות“ בריכות אגירה למים, שתי תחנות שאיבה מרכזיות ותחנת משנה לאספקת חשמל. בנוסף, כדי להתגבר על תוואי השטח, הוקמה מערכת מיוחדת להפרדת אזורי לחץ בהר בתוואי אבו גוש-הר אדר-מבשרת ציון, הכוללתקווי מים ובריכתמים. עם השלמתהקטע המערבי נמשכתהקמת הקטע המזרחי של המערכת החמישית. קטע זה יתחיל בחיבור לקטע המערבי בצומת אשתאול ויסתיים בעמק מוצא, מקום החיבור למערכת העירונית ק“מ, 13 של ירושלים. הקטע המזרחי כולל גם הקמת מנהרת מים באורך . המערכת החמישית 2021 ראשונה מסוגה בארץ, והקמתו תושלם בשנת לירושליםתחובר ל“מוביל הארצי החדש“ (לקליטתהמיםהמותפלים והעברתם למערכת המים הארצית) ותספק ממנו מים מותפלים גם לירושלים. את המים המותפלים, שמקורם בחמישה מתקני ההתפלה שלאורך ים התיכון – אשקלון, אשדוד, שורק, פלמחים וחדרה - תקלוט המערכת ותעלה אותם לבתים בירושלים בטכנולוגיה חדשנית. אתגרים טכנולוגיים והנדסיים “המערכת החמישית לירושלים“ הינה מגה פרויקט בשרשרת של פרויקטים בקנה מידה עולמי, שאותם מתכננת ומנהלת “מקורות“. עלותו נאמדת ומורכבותו מחייבת תכנון הנדסי מדויק, שימוש ₪ מיליארד 2.5- בלמעלה מ בטכנולוגיות מהמתקדמות בעולם, מערכות משוכללות לקליטה ולאספקה של המים, ורמת ביצוע גבוהה. מדובר בין השאר באתגר טכנולוגי-הנדסי, שכמוהו טרם יושם בישראל. במסגרת הקטע המזרחי של המערכת נחצבת בהר בימים אלו מנהרה ראשונה מסוגה בארץ להולכת מים הכרייה נעשית אשר תוכננה ויוצרה TBM (Tunnel Buring Machine( באמצעות מכונת 4- ק“מ ובקוטר של כ 13.5- במיוחד לצורך הפרויקט. מנהרה זו, באורך של כ אינץ', . כריית המנהרה תתבצע 102 מטר שבתוכה יותקן צינור פלדה בקוטר משני כיוונים. האחד מכיוון מערב (אשתאול) והשני מכיוון דרום, באמצעות “מנהרת צד שורק“, מנהרה זמנית אשר תתחבר לציר המנהרה הראשית ותכליתה לשמש כמנהרת מילוט בזמן הכרייה וכן לקצר את לוח הזמנים של ונמצאת בעומק משתנה 3%-1% הפרויקט. המנהרה נכרית בשיפוע הנע בין מטר בחלק העמוק. במהלך הכרייה נתקלו 350 מטר בחלק הרדוד ועד 30 בין הכורים בשתי מערות נטיפים אשר גרמו לעיכוב בלוח הזמנים של הפרויקט. המנהרה החדשה מוגדרת כ“מנהרת לחץ למים“. ההחלטה על הקמתה התקבלה כדי למזער את הפגיעה בשמורות הטבע שבסביבה. לצורך תכנון מאגרים בהקמה במסגרת הקמת המערכת החמישית הכניסה למנהרה

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==