42 מגזין המים הישראלי הנדסת מים בתכנון הוא כי יש לבכר איחוד תשתיות על פני יצירת תשתיות חדשות. כך היתה נמנעת הפגיעה בערכי הטבע החיוניים, כמו גדות נחל קישון וחוף קריית חיים. יתרה מכך, משאב הקרקע הוא משאב בחסר, ההולך ונעלם עם הפיתוח. ניתן היה להשתמש בשטחים אלה עבור פארק הקישון כחלק מיצירת ריאה ירוקה במפרץ ולשימושי תיירות ונופש במקום לייעדם למחסנים לוגיסטיים ואחסנת מכולות. חזון פארק מורד נחל קישון - הריאה הירוקה של מפרץ חיפה מורד נחל קישון זורם בתחום המטרופולין החיפאי ומחבר בין ערי הקריות לעיר ההר בלב מפרץ חיפה. על מנת לשמור את השטחים הפתוחים הייחודים בסביבת מורד הקישון, יזמה רשות נחל הקישון תכנית מפורטת לפארק מורד דונם. התכנית אושרה 900 - נחל קישון שמתוכנן להשתרע של שטח של כ למתן תוקף בוועדה המחוזית לתכנון ולבניה בחיפה. הקמתו של הפארק הינו יעד מרכזי אותו מבקשת הרשות לממש באמצעות החלטת ממשלה רב שנתית מתוקצבת (כפי שנעשה בפארקים במרכז הארץ ובדרומה). הפארק המתוכנן יכלול מרכז מבקרים לשיקום נחלים ובתי גידול לחים, אשר יוקם בלב הפארק. הוא מיועד לשרת הן את הציבור הרחב והן קהל של תלמידים וסטודנטים שילמדו על הקישון ויוכלו לבצע באמצעות המרכז עבודות ומחקרים בנושא נחל קישון ותהליך שיקומו. הפארק ישלב שטחי פנאי ונופש עם שימור בתי גידול לחים ייחודיים. גדת הנחל הצפונית תפותח באופן אינטנסיבי ותכלול שבילי הליכה ורכיבה, מתחמי ספורט, אמפיתאטרון פתוח, מרכז מבקרים וכיו“ב. בגדת הנחל הדרומית ישוחזר נוף המלחה ההיסטורי ונוף הביצות ומרבדי הנרקיסים שאפיין את מפרץ חיפה בעבר. במרחב זה יוקמו מסתורי מצפור לעופות מים, שבילי הליכה צפים ופארק צפרות לאומי והפיתוח בו יהיה מינימאלי. כל זאת, על מנת להמשיך ולשמור על ערכיותו האקולוגית של המקום. באזור זה תתאפשר גישה למטיילים והולכי רגל בלבד. הפארקים הקיימים והמתוכננים לאורך הנחל יצטרפו לפארק לינארי שבו כל פארק ישמר את הייחודיות של מקטע הנחל בו הוא נמצא. הפארקים יחוברו זה לזה בשבילי טיול ורכיבת אופניים ויקושרו ליישובים הגובלים, כחלק מתפיסת הרשות לרציפות והנגשת הציבור אל משאבי הטבע. הקרב על פארק מורד נחל קישון מול פיתוח נמל המפרץ למורת רוחנו, על אף ההישג החשוב של שמירת ערכי הטבע, עדיין מדובר בשטח מצומצם יחסית לפארקים האחרים בארץ. גם הוא נמצא בסכנה בגלל חברת נמלי ישראל פיתוח ונכסים בע“מ (חנ“י). בימים אלה הגישה החברה ערר כנגד תכנית הפארק שאושרה והרשות, יחד עם הועדה המחוזית לתכנון ולבניה והחברה להגנת הטבע, נאבקים כנגד כוונותיה לעכב את אישור התכנית ולהתלותה בקיום תכניותיה למרחב לוגיסטי שיהיה צמוד לפארק הנחל. תכנית נמל המפרץ פוצלה למספר תכניות, שכל אחת מהן הובאה בנפרד לאישור מוסדות התכנון. כתוצאה מכך נמנעה הראייה הכוללת, המצרפית המתבקשת, אשר מתכללת את כל השימושים הנכונים והרצויים במרחב. כפועל יוצא, עלול מפרץ חיפה להפוך למחסן הצפוני ולחצר האחורית של מדינת ישראל שבו יהיו מבני אחסנה לוגיסטית ואחסנה פתוחה של מכולות. זאת, בשעה שאפשר היה לאתר מקומות מרוחקים יותר ונכונים יותר לפעילות זו ולשחרר את המפרץ מעוד תשתיות מזיקות ופוגעניות, לטובת שימושים עירוניים הולמים (נופש ותיירות, מגורים, מסחר וכדומה). מימוש תכניות הנמל יביא להימצאותם של חומרים מסוכנים בקרבה לאזורי מגורים ובילוי. בתחום הנמל החדש מתוכנן לקום נמל דלקים הכולל מכלי אחסון של דלקים. בנוסף, תיצור פעילות הנמל עומסי תנועה כבדה (משאיות, רכבות) במרחב העמוס גם כך ותוסיף לזיהום האוויר של המפרץ. נמל המפרץ וגשרי התפעול שלו יפגעו בכניסה וביציאה של סירות דייג ויאכטות ממעגנת הדייג שביט בקישון לים. מבני האחסנה הענקיים יחסמו את הנצפות והנראות אל הנחל וממנו ויפגעו בנוף ובמראה הייחודי של הנחל לכרמל ולים. רשות הנחל שומרת על מרחב הנחל מול אילוצי פיתוח ותשתיות ופועלת לשיקום אקולוגי של הנחל, לרבות השבת מינים שהיו חלק מהמערכת הטבעית של הקישון בעבר שרון נסים מנכ“לית רשות נחל הקישון נחל הקישון
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==