הנדסת מים

42 מגזין המים הישראלי הנדסת מים סגורים ועליהם נוצר נוף עירוני חדש שמחייב גם תחזוקה מתמדת ויקרה לאורך שנים. במקום זאת יש להפוך אותם לאוצר ופנינה שימושית לאדם ולמרחב המבונה החדש, הנוצר בעיר וכולל טבע עירוני ייחודי למקום. דילמת הנחל הפתוח או הסגור ערים רבות בארץ ובעולם, מתמודדות עם השאלה מה עושים עם הנחל הזורם קבע או שהוא נחל אכזב, הזורם רק בחורף בעוצמה שיטפונית והעובר סמוך לבתי התושבים . במקרים רבים הנחל האכזב מוזנח רוב הזמן ומהווה מפגע וסכנה לציבור. הנה כמה דוגמאות לערים בארץ שבהן עובר נחל. קטע נחל איילון(תעלת האיילון) נמצא בתל אביב ו קטע נחל שלווה/ נעם בקריית גת. במרכז העיר חדרה עובר קטע של נחל הנושא את שם העיר ובראש העין עובר נחל רבה. נחל קנה המתחיל בשומרון ומתחבר לירקון עובר בדרך בג'לגוליה, ונחל אלכסנדר בקאלאנסווה. נחל גלים מגיע לטירת כרמל וברמת גן עובר קטע מנחל כופר. ביבנה עובר קטע הנושא את שם העיר ובנהריה יש את נחל געתון ועוד. קטעים מסוימים מנחלים אלו הם כבר היום נחלי בטון באופן חלקי. כלומר, תעלות בטון צרות וגבוהות העוברות בלב העיר, או שהם בחלקם מובלי בטון סגורים שעליהם פותח שצ“פ או בינוי עירוני. גם ברחבי העולם יש דוגמאות רבות לנחלים ונהרות עירוניים. כגון ערים כמו סיאול, לונדון, צ'סטר, פריס, אליקוט סיטי מרילנד ארצות הברית, פונצ'ל, בירת האי מדירה בפורטוגל, ליבורנו שבאיטליה ועוד. בשנים האחרונות השתנתה הגישה בעולם לנחלים ונהרות. בעקבות השתנות מזג האוויר העולמי וריבוי השיטפונות במרחב האורבני והפיתוח המואץ, במקומות רבים הגיעו למסקנה שיש לבדוק מחדש את כלל הנחלים העירוניים, ספיקתם, את הזיכרון ההיסטורי של מיקומם בשטח (נתיב זרימה טבעי והמערכת האקולוגית ועוד) והמרחב המבונה סביבם כולל התאמתו מחדש לצורכי הנחל. יש לעשות זאת תוך מאמץ עליון לפתוח ולהרחיב את מסדרון הנחלים באמצעות הריסת מובלים סגורים (ששימשו בעבר לכבישים, תשתיות ועוד) ופיתוח נחלים עירוניים מורכבים המאפשרים שילוב של ניהול וריסון שיטפונות מיטבי. זאת לצד פיתוח מרחב עירוני לנופש ופנאי. מקרה הבוחן של נחל שלווה בקרית גת ) של 3\ \ב 34 נחל שלווה ונחל נועם הם שני יובלים (נחלים משניים לפי תמ“א ),. הם מגיעים ממזרח ומדרום לעיר 3\ \ב 34 נחל לכיש (נחל ראשי לפי תמ“א קריית גת ועוברים אותה עד למפגש שלהם עם נחל לכיש בסמוך לצומת במקומות רבים הגיעו למסקנה שיש לבדוק מחדש את כלל הנחלים העירוניים, ספיקתם, את הזיכרון ההיסטורי של מיקומם בשטח (נתיב זרימה טבעי והמערכת האקולוגית ועוד) והמרחב המבונה סביבם כולל התאמתו מחדש לצורכי הנחל. יש לעשות זאת תוך מאמץ עליון לפתוח ולהרחיב את מסדרון הנחלים באמצעות הריסת מובלים סגורים (ששימשו בעבר לכבישים, תשתיות ועוד) ופיתוח נחלים עירוניים מורכבים 35 קווים אדומים מעל השכונה לפני כביש 2 תצלום אוויר של השכונה היום, הנחל הפתוח מסומן במסדרון בין

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==