הנדסת מים

20 מגזין המים הישראלי הנדסת מים חקירת תכנון שיפועי מערכות ביוב גרביטציוניות ע“פ הקריטריון התכנוני הנהוג כיום בארצות הברית Tractive Force ובאירופה, כקריטריון סף מינימאלי למניעת היסתמות קווים והשוואתו לקריטריון התכנון הנהוג כיום בישראל (שיפוע מינימאלי הנגזר ממהירות מינימאלית בזרימה בחתך מלא), מעוררת את השאלה שבנושא המאמר מאמר זה עוסק בחקירת תכנון שיפועי מערכות ביוב גרביטציוניות ע“פ הנהוג כיום בארצות הברית ובמדינות Tractive Force הקריטריון התכנוני נוספות, כקריטריון סף מינימאלי לניקוי עצמי (ע“י הזרימה) ומניעת היסתמות קווים, והשוואתו לקריטריון התכנון הנהוג כיום בישראל שהוא שיפוע מינימאלי הנגזר ממהירות זרימה מינימאלית בזרימה בחתך מלא. מטר לשנייה 0.61- במשך שנים נחשבה בעיני רבים מהירות מינימאלית של כ בזרימה בחתך מלא כמספיקה לקיום תנאי ניקוי עצמי בביוב סניטארי, וזאת ללא קשר לגודל החלקיקים ולעומק הזרימה בפועל. בשנים האחרונות, יותר ויותר מדינות מפותחות כדוגמת ארצות הברית ואנגליה, מאמצות את גישת ה ASCE – American Society of Civil המומלצת ע“י ה - Tractive Force - WEF – Water (הארגון האמריקאי של מהנדסים אזרחיים) וה - Engineers (הפורום הכללי העולמי) לצורך תכנון מערכות Environment Federation הולכת שפכים עבור תנאי ניקוי עצמי בביוב סניטארי. גישה זו מבוססת על הרעיון שעל מנת שצינור יהיה מסוגל להעביר מוצקים ביעילות, יחידת כוח ) הפועלת על חלקיק תכנוני בודד, חייבת להיות גדולה Tractive Force הגרר ( מהתנגדות החיכוך המקסימאלית שאותו חלקיקי יכול לפתח כנגד הצינור. בתנאים אלו, בכדי להשיג הובלת מוצקים בצינור, יש למנוע מהחלקיק התכנוני “להתיישב“ בצינור לצמיתות ולהפוך לשכבת משקע המובילה עם .] Mop FD -5,07[ הזמן להיסתמות הקו המאמר יציג סקירה כללית של התפתחות מערכת הביוב הסניטארית, ויתייחס לתכולת השפכים המועברת בקווי הביוב, ולבעייתיות של היסתמות האם הגיע הזמן לעדכון קריטריוני תכנון לקווי הולכת שפכים בישראל? * המחלקה להנדסת תעשיות מים, בית הספר להנדסה ע“ש אחי רכוב, המכללה האקדמית כנרת עמית סונינו* נאורס ג’נאדי* פרופסור רם שפינר*

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==