הנדסת מים
22 126 | מגזין המים הישראלי הנדסת מים | במידה והמשרד ירצה לקבל סמכויות, כיצד ישפיע הדבר על מעמדה של רשות המים ועל יכולת הפעולה שלה כגוף בעל עצמאות מקצועית ? “בשנים האחרונות, הכרנו בעובדה כי יש ליצור הלימה בין אחריות לסמכות, ולהעניק לדרג המיניסטריאלי את הסמכות לקבוע צעדי מדיניות במשק המים. כיום, קיים פער בין האחריות, בה נושא השר האחראי על משק המים, לבין הסמכות במשק זה – שאינה קיימת כלל ועיקר. לאור זאת, גיבשנו מודל, אשר דומה במהותו למודל הקיים במשק החשמל, בו השר האחראי, במקרה זה שר האנרגיה, רשאי לקבוע מדיניות, ורשות החשמל מחויבת ליישם צעדי מדיניות אלו. באופן זה, השר יהיה אחראי כלפי הציבור. המצב החוקי הקיים, בו שר משאבי המים אינו רשאי לקבוע כיצד ייראה המשק ומהי המדיניות הנכונה אינו ניתן לחיותבלי מים, אף יותר מחשמל. לפיכך, נעשים מאמצים כל העת בכדי לשמור על תעריף מים נמוך. התעריף גם בנוי בצורה המעודדתאתהציבור לחסוך. כך, בגין הכמות מ״ק הראשונים לנפשלחודש, 3.5 – המוכרת נקבע תעריף נמוך משמעותית מתעריף החריגה. רוצה לומר, כל אחד יוכל לצרוך ככל שירצה, אך אם יעשה זאת בצורה מושכלת, חשבון המים יהיה נמוך. למרות הגידול המשמעותי בעלויות משק המים כגון הגדלה משמעותיתשל ההתפלה, אשר הינה יקרה הרבה יותר ממים טבעיים, גידול בהיקף תכנית הפיתוח ועוד, תעריף המים לא עלה בצורה משמעותית בשנים האחרונות. שנים לאחור, נראה כי תעריף 10 במבט של המים אפילו לא עלה בשיעור מדד המחירים לצרכן. כל זאת, בעקבות ייעול מתמיד של משק המים, צמצום בעלויות וההכרה כי המים הינם מוצר חיוני״. מדינת דרום אוסטרליה - מוקד ידע לאומי למים רענן עדין * את הבקשה להיפגש בישראל עם שר הסביבה והמים של מדינת דרום אוסטרליה קיבלתי בעת סיור במיכרה באוסטרליה. המחשבה הראשונה שצצה היא “איזה עולם קטן״, אך מהר מאוד נזכרתי בשעות הטיסה הרבות שמפרידות בין מדינותינו. למרות זאת, העניין שיש ב-״מים של ישראל״ באוסטרליה בכלל, ובדרום אוסטרליה בפרט, רב. מדינת דרום אוסטרליה ) שבמערב אוסטרליה למלבורן וסידני Perth ) מהווה גשר יבשתי בין פרת׳ ( South Australia ( שבמזרח - מיקום שממצב אותה לדעתם כמקום המושלם להקמת מוקד ידע לאומי למים. מוקד ידע זה יוכל לשרת את הערים הגדלות והצפופות, החקלאות המתרחבת והתעשייה הסובלת מבצורות חוזרות ונשנות ותחרות על מקורות המים. בין התעשיות המאותגרות בולטת תעשיית המכרות, שמתחרה עם המגזרים האחרים על משאבי המים מחד גיסא, ונדרשת להקטין משמעותית את השפעתה על הסביבה מאידך גיסא. במקרים מסוג זה הניסיון הרב שיש בישראל בניהול אינטגרטיבי של משאבי מים, טיפול בשפכי תעשייה למחזור ומגוון הפתרונות הטכנולוגיים שחברות ישראליות מיישמות בארץ ובעולם, עשויים להוות מענה הולם למצוקותיהם. כמעט כל אוכלוסיית דרום אוסטרליה מרוכזת בעיר הבירה אדלייד ויתרתה מבוזרת בעיירות קטנות - התפלגות אוכלוסיה שמאפיינת את אוסטרליה כולה. הביזור מהווה עבור אספקת המים והטיפול בשפכים אתגר גדול, וישראל, למרות הטיפול הריכוזי ברוב משאבי המים, זכתה למגוון חברות שפיתחו ויישמו פתרונות למשק מים מבוזר, וגם הן מעניינות את האוסטרלים. היוזמה לביקור ולחתימה על הסכם שת״פ עם מדינת דרום אוסטרליה נבנתה בעמל רב ע״י שגריר ישראל והנספח הכלכלי באוסטרליה, משרד האנרגיה בישראל ועוד, והושלמה ע״י המשרד למשאבי מים לאחר הקמתו. כולי תקווה שהפעילות הנמרצת של המשרד למשאבי מים תימשך, ההסכם ייושם ונראה יותר פתרונות ישראלים באוסטרליה. * רענן עדין בוגר תלפיות, יועץ בינלאומי לארגונים, חברות משקיעים וסטראטאפים בתחום המים ונשיא אג”מ האיגוד הישראלי למים סביר ויש לתקנו. לכן, אנו מקדמים מהלך לתיקון החוק, אשר יאפשר לשר, באופן שיהיה שקוף וברור, להחליט על מדיניות בתחומים מסוימים במשק המים, ורשות המים תהא מחוייבת ליישם צעדים אלו. אין בכך כדי לפגוע בהתנהלות המקצועית והעצמאית של רשות המים, בפרט בנושא התעריף. כאמור, יש מול עינינו המודל הקיים ברשות החשמל, שעובד בצורה טובה, ומאזן בין העצמאות של הגוף המקצועי, יכולתו לפעול בצורה מיטבית, לבין האחריות של הדרג הנבחר, שרשאי לקבוע כיצד ייראה משק זה, בתחומים שונים. יודגש, כי אין הכוונה להתערב בתעריפי המים, אשר ימשיכו להיקבע באופן בלתי תלוי ובאופן מקצועי כפי שנעשה היום, תוך בחינת כלל העלויות במשק״.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==