הנדסת מים

62 127 | מגזין המים הישראלי הנדסת מים | על כוס מים “תחום המים, טיהורם, מים אפורים, מושבים ומותפלים הינו עולם טכנולוגי - עולם ומלואו”, כך מתאר בעיניים נוצצות אסף דוד, בוגר המחלקה לטכנולוגיות מים במכללה הטכנולוגית הנדסאים באריאל, המשמש כמנהל אזור ב”מי אביבים”, תאגיד המים של העיר תל אביב-יפו. “חיפשתי תחום עיסוק נדרש, טכנולוגי ומאתגר, ומסלול לימודים מעשי שאוכל לשלבו ביחד עם עבודה. כך הגעתי ללימודי טכנולוגיות מים באריאל, והתחלתי מסלול לימודים של שלוש שנים. המוטיבציה שלי להצליח הייתה עצומה. החוויה הלימודית הייתה מעולה – היינו קבוצה מלוכדת, והמרצים היו אנשי שטח מקצועיים, שידעו להוביל אותנו לקו הגמר!” “למי אביבים התקבלתי מיד עם סיום הלימודים, לתפקיד עוזר למנהל אזור. למדתי והכרתי את עבודת התאגיד השוטפת, ונחשפתי לטכנולוגיות חדישות בתחום. הממונים עלי כנראה ראו שאפשר לסמוך עלי, ועל המיומנות שרכשתי במהלך הלימודים - כיום אני משמש כמנהל אזור”. במסגרת תפקידו, אסף אחראי לפעילות התאגיד באזור יפו ודרום תל-אביב: בקרת שפכים, הקטנת פחת המים, שיקום תשתיות ישנות, חיבור מבנים חדשים למערכות המים והביוב, ביצוע עבודות תחזוקה, התמודדות עם תלונות על לחץ מים נמוך, חוסר ספיקה לדרישת כיבוי אש ועוד. ראש המחלקה לטכנולוגיות מים במכללה הטכנולוגית הנדסאים באריאל, מהנדסת מיטל בודה, מרחיבה: “תחום המים מתפתח בקצב מואץ בשנים האחרונות. מכיוון שכך, גם התכנים הלימודיים במחלקה מתעדכנים ומתרחבים, בכדי שהבוגרים ייצאו לשוק התעסוקה עם הידע הנדרש. הבוגרים שלנו נדרשים לידע מקצועי בתחומים מגוונים בתחום המים. רבים מן הסטודנטים מגיעים ללימודים מטעם תאגידי המים או חברות תשתיות שבהם הם מועסקים. רבים אחרים משתלבים בגופים ציבוריים או בחברות פרטיות עם סיום הלימודים. אנו מעוניינים להרחיב את הידע המקצועי, ולכן שואפים כי הסטודנטים יבצעו התמחות (סטאז’) כבר במהלך תקופת לימודיהם, להתאמה ולהתמחות מקצועית מתקדמת. בתום הלימודים מגוון התפקידים והאחריות גדלים, ובסיוע המעסיקים נפתחות לבוגרים שלנו דלתות לתפקידים נוספים”. יתרונה המשמעותי של המחלקה לטכנולוגיות מים באריאל היא הימצאותה בקמפוס אוניברסיטאי. סמיכות זו מאפשרת לסטודנטים להיחשף לפרויקטים מחקריים גם בתחום הקולחים והשפכים. עם דעיכת הקורונה, סיירו הסטודנטים בשטח, וביצעו מחקר לימודי במספר תחנות המדגימות את יישום החומר שנלמד בכיתה, הלכה למעשה. בתחנה הראשונה, מט”ש (מתקן טיהור שפכים) מעונות אוניברסיטת אריאל, למדו הסטודנטים אתשלבי הטיפול בשפכי מעונות הסטודנטים מרגע הגעתם למט”ש כשפכים גולמיים ועד להשבתם כקולחים להשקיה חקלאית מוגבלת. לאחר תהליך ראשוני שגרתי של הפרדה, הרחפה ושיקוע, מטופלים הקולחים בטכנולוגיה ייחודיתשל סנן ביולוגי (מצע מקובע) דיפרנציאלי משופעל. פעולה זו מביאה את השפכים לרמת טיהור מקבילה לרמה שלישונית - ללא היווצרות בוצה, שמהווה בעיה סביבתית במתקני הטיפול הנפוצים כיום (כדוגמתם ראו הסטודנטים בתחנה הרביעית במט”ש אזור התעשייה אריאל מערב). בתחנה השנייה ביקרו הסטודנטים בנחל סיף, אליו מוזרמים שפכים מאזור התעשייה אריאל מערב. הסטודנטים מדדו את חתך הזרימה, ותרגלו שימוש במעבדה ניידת לאפיון איכות המים בנחל. בתחנה השלישית ביקרו הסטודנטים במערת סיף בכדי להבין את מנגנוני חידור הנגר לתת הקרקע ולמי התהום. הסיור הודרך על-ידי ד”ר קובי אנקר, מרכז מסלול המים במחלקה להנדסה כימיתבאוניברסיטתאריאל. ד”ר אנקר גם מרכז אתהמחלקה למחקרי סביבה במו”פ מזרח שבאוניברסיטת אריאל. צילום קבוצתי של סטודנטים ובוגרים העובדים ב"מי אביבים" אסף דוד (מימין, עם וסט זוהר בגבו למצלמה) בעת ביצוע עבודות תשתית במסגרת עבודתו ב"מי אביבים"

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==