הנדסת מים

43 במרבית המקרים מערכות הביוב הפרטיות לא גורמות למפגע סביבתי ולכן ללא כלים וסמכויות מתאימות יהיה קשה לחייב בעל נכס, לתקן את מערכת הביוב הפרטית, כאשר היא מאפשרת חדירה של מי ניקוז לתוכה באמת פתרונות ניקוז. אם רוצים באמת לבצע הפרדת מערכות, הגיע הזמן לבחון את פתרונות הניקוז אותן מאפשר ומאשר השלטון המוניציפלי לחלקות פרטיות כמו לשטחים ציבוריים. לדוגמא, פתרון של בור חלחול שהיום הוא אחד הפתרונות “האהובים” על המערכת, הנו פתרון גרוע מאד במרבית המקרים ואחרי תקופה הוא למעשה הופך מפתרון למטרד. ד. אחת הבעיות הקשות בכל תכנית היא שמדובר על מערכות פרטיות בשטחים פרטיים שהם שני גורמים קריטיים להצלחת כל תוכנית. התוכנית מציגה פתרון שלמעשה יכול לנטרל במידה רבה את התנגדות התושבים ובכך מאפשר את הצלחת הפרויקט. בכל פתרון אחר ללא קבלת סמכויות מתאימות (חוקיות ומשפטיות) לטיפול הנדרש להפרדת מערכות ניקוז, בצורה מהירה ויעילה הדרך היחידה לטיפול בתושבים המסרבים לנתק את מערכות הניקוז מהביוב הנה הגשת תביעות משפטיות שהנה דרך ארוכה מאד, מתישה מאד ושההצלחה תלויה בספק אם בכלל. ה. התוכנית לא כוללת את השלבים הנדרשים עם סיומה, שהם גם פיקוח שאותן חלקות שבהן בוצע ניתוק של מערכות ניקוז מביוב לא התחברו שוב וגם לוודא שחלקות חדשות לא מבצעות חיבורי מערכות ניקוז לביוב. המשמעות היא שאחת לכמה שנים יהיה צורך לחזור על התוכנית, כאשר אז העלויות תהיינה קטנות בהרבה. ו. חישובי אומדן העלויות מתבססים על הנחות. מכאן שעלות הביצוע בפועל יכולה להיות קטנה מהאומדן בדיוק כפי שהיא יכולה להיות גם גדולה מהאומדן. ז. לפני שמתחילים בביצוע של כל תוכנית שהיא, היה חשוב להקים ועדת היגוי שגם תדון בתוכנית ובמשמעויות שלה, אבל גם תדון בנושא פתרונות ניקוז לחלקות פרטיות וציבוריות. היום ברור שהפתרונות הקיימים לא מספקים מענה לכל בעיות הניקוז בשטחים פרטיים. ח. כל האומדנים הכספיים המפורטים בתוכנית, מבוססים על הנחות ולכן רק לאחר ביצוע הסקר וביצוע תכנון מפורט ניתן יהיה לקבל אומדן מדויק יותר. מבקש להודות לחברת רזניק מערכות תשתיות בע”מ על חלקה בהכנת ובניית התוכנית להפרדת מערכות ניקוז מביוב. הניקוז לביוב הצולבים. אין ספק שדרך מערכות הביוב הלא תקינות מתבצעת חדירת מי ניקוז למערכות הביוב. האם יותר או פחות מחדירת מי ניקוז בחיבורים צולבים? אלו הן שאלות שבשלב זה אין עליהן תשובות וזה לכשל עצמו דורש סקר, אבל אין ספק שניתוק חיבורי הניקוז ממערכות הביוב בלבד לא יסיים אתתופעת חדירת מי ניקוז למערכות הביוב. במרבית המקר י ם מערכ ות הבי ו ב הפרטיות לא גורמות למפגע סביבתי ולכן ללא כלים וסמכויות מתאימות יהיה קשה לחייב בעל נכס, לתקן את מערכת הביוב הפרטית, כאשר היא מאפשרת חדירה של מי ניקוז לתוכה. המאפיינים של מערכות ביוב לא תקינות כפי שהם עולים בממצאי סקרי השטח: - שוחות שבורות - שוחות לא אטומות - מכסי שוחות שבורים - קווי ביוב שבורים מהנתונים שנאספו עד עתה ניתן להסיק מערכות ביוב 710- שבהרצליה יש כ פרטיות לא תקינות ברמות שונות ועוד מכסי שוחות פרטיות שבורים או 600- כ לא אטומים. אומדן טיפול בתיקון מערכות תיקון מערכת ביוב פרטית הוא באחריות בעל הנכס ועל חשבונו ולכאורה אין שום צורך בהתערבות חיצונית. בדיוק כמו שיש פיצוץ על קו מים פרטי, בעל הנכס מתקן את הצינור על חשבונו ולא מחכה שמי שהוא יתקן עבורו את הצינור, כך היה צריך להיות גם עם מערכת הביוב הפרטית. אבל זה אינו המצב ולכן במקרים רבים אם רוצים שמערכות הביוב הפרטיות יתוקנו יש הכרח להתערבות חיצונית. בחלק מאותם מקומות בהם מערכות הביוב הפרטיות לא תקינות, מתגוררים תושבים שאין להם את היכולת הכספית להשקיע בתיקון לכן במקרים אלה צריך לבנות את המנגנון למימון התיקון בשיתוף עם הרגולציה והעירייה. סיכום ושינויים נדרשים א. ללא שינוי החוק ומתן סמכויות מתאימות בהתאם לצרכים השונים לביצוע הפרדת המערכות, כל פעילות בתחום תגרום רק לדבר אחד: בזבוז כספי ציבור. ב. ללא מתן פתרון ניקוז בכל חיבור צולב בין מערכת הניקוז למערכת הביוב, התוכנית תיכשל. ג. פתרונות הניקוז הניתנים היום לחלקות פרטיות, במקרים רבים מדי, הם לא

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==