הנדסת מים
39 בכל החתכים, עלתה בתקופה ינואר- ביחס 45-20% ברמה של 2020 יוני וירדה 2019 לתקופה המקבילה בשנת . נתונים אלה מעלים 2021 חזרה בשנת אפשרות שתקופת השהייה בבית בזמן מגיפת הקורונה השפיעה משמעותית על כמות התלונות. כי אחוז התלונות לצד נתון זה, יש לציין, שנמצאו מוצדקותעל פי בדיקתרשותהמים, לא גדל והוא עמד על פחות מפרומיל הווה 1 .1.0%- אומר פחות מ . בדיקות בוררות במסגרת בירור 3 צריכות חריגות “בדיקות בוררות״ הוא השם המקובל לבדיקות, שנועדו לברר את תקינותם של מדי מים המודדים את כמויות המים המסופקות ובהתאם לקריאות מדי המים נערכים חשבונות המים של הצרכנים. בדיקות בוררות נעשית בדרך כלל בעקבות פניה של צרכן בתלונה על חיובי מים גבוהים, המעלה מבחינת הצרכן חשש לתקינות מד המים. א. תהליך העבודה במסגרת עבודת הצוות, נותחו נתונים לגבי בדיקות בוררות שבוצעו ונאספו לאורך השנים. הנתונים נלקחו מדיווחים שהעבירו המבדקות המאושרות על ידי רשות המים, (ד) לכללי מדידת 47 בהתאם לחובתן בסעיף - (להלן- 1988 מים (מדי מים), התשמ״ח כללי מדידת מים). כמו כן, נבחנו נוסח הפרסומים של ספקי המים לצרכנים לגבי האפשרות לערוך בדיקות בוררות והתקיימו מפגשים עם אנשי מקצוע בתחום. על פי הנתונים, מספר בדיקות הבוררות בדיקות בשנה כאשר 4000- עומד על כ מספר מדי המים שנשלחו 2020 בשנת קיצוני בצריכה המוצג באחוזים, כאשר שאינו משקף עליה כמותית בפועל בגידול, . התראות אלו, גם הן בתורן, משמעותית תורמות לחוסר האמון בספקים ובמערכת המדידה. עבודת הצוות הצביעה עוד על הצורך להעמיק את המעקב אחר תוצאות ,2018 והשלכותהרפורמהשנעשתהבשנת שאפשרה הכנסתם של מדי מים חדשים לשוק מדי המים, על בסיס רגולציה של מוסדות תקינה זרים ותוך ביטול הרשמיות של התקן הישראלי. נושא זהמטופל בעסודת הצוותים המקצועיים ברשות המים, העוסקים בהשלמת הליכי הרפורמה האמורה ובימים אלה הופצה לשימוע ציבורי טיוטת כללים מעודכנת למדידת מים המיישמת את המלצות הצוות. . הרקע להקמת הצוות 2 התקבלה ברשות המים 2019 בסוף שנת תמונת מצב, כי קיימת עליה בתלונות על חיובי מים חריגים. הדברים אף זכו להד תקשורתי במסגרת תכניות מדיה שונות. פנה הממונה על 2020 בחודש פברואר התאגידים לתאגידי המים בבקשה לערוך בדיקות השוואתיותשונות בהקשר זה, בכדי להבין אם אכן קיימת עליה בתלונות ועליה בצריכת המים. זמן קצר לאחר פניה זו, החלו שיבושים משמעותיים בעבודת המשק בשל התפרצות נגיף הקורונה. ההתפרצות הביאה בעקבותיה לשינויים באורח החיים של האוכלוסייה, שהשפיעו גם על הצריכה הביתית והובילו לעלייה יחסית בכמויות המים הנצרכות בבתים. ההד הציבורי שזכו לו תלונות הצרכנים הביאו להקמת צוות הבדיקה של רשות המים ולהקמת מספר צוותי בדיקה נוספים. בדיקת רשות המים כאמור, ברשות המים נצפתה עליה במספר , בעקבות הסגרים 2019 התלונות בשנת והשהייה בבית הסתמנה מגמת עלייה במספר התלונות במהלך תקופות הסגר החוזרות. כדי לברר אם קיימת מגמת שינוי, הושוו נתוני התלונות בחודשים ינואר-יוני . כמו כן נבחן 2021 ו 2020 ,2019 בשנים מהו אחוז הפניות שנמצאו מוצדקות, תוך חלוקת התלונות בין צריכה חריגה שאינה נבעתמנזילה, צריכה חריגה הנובעתמנזילה וצריכה חריגה בהפרשי מדידה. להלן תוצאות ההשוואה (ראה גרף פניות צריכה חריגה לפי שנים): ניתן לראות בבירור שכמות התלונות, .6000 לבדיקת בוררות עלה על מתבצעות במבדקת 53% – מירב הבדיקות מתבצעות במבדקת 22%- מי מרום, כ שח״מ והיתרה נחלקת בין מבדקות מד- תקין, ברוכי, מדי-שאן, מדי-ורד, מדי גת, רימונים וארד דליה. מתוצאות בדיקות בוררות 20%-25% בין קובעות כשלון של המדים בבדיקתהבוררות. מדובר, לכאורה, על אחוזים גבוהים של כשלון ביחס לספים שנקבעו. עם זאת, יש מהבדיקות מסתבר כי 5%- לציין כי רק בכ לחובת 10%- מדובר על סטיית הגבוהות מ מרבית המקרים הצרכן. נתון זה מלמד כי ב בהם מנסים לבדוק עלייה בלתי מוסברת במדידה של עשרות אחוזים - עלייה זו אינה נעוצה בתקינותו של המד. , כי מדובר בתוצאותשל ישלשים לב בנוסף, בדיקות בוררות שנערכו למדים שמראש ולאור נסיבות השטח, עלה חשד כי יכול ואינם תקינים. לפיכך, יבקשו חברי הצוות להדגיש כי אין מדובר בתוצאות של בדיקות בוררות רנדומליותשל מדים “רגילים״ ולפיכך הנתונים הללו אינם מהווים אינדיקציה באשר לתקינותם של המדים באופן כללי. לשם השוואה, מדובר למעשה בשליחת קבוצה של אנשיםשאינה חשה בטוב לבדיקה האם הם חולים. ברור שבמצב כזה ההמצא לגבי אחוז החולים במחלה אינו מעיד על שכיחות המחלה באוכלוסייה הכללית. ב. טווחי הסטייה המותרים בבדיקות . נעיר בהקשר זה, כי תלונה מוצדקת היא תלונה 1 שנמצא שהספק פעל לגביה שלא על פי הוראות הכללים. בדו״ח זה קיימות גם המלצות לשינוי חלק מהוראות הכללים, לרבות בנושאים העולים מן הפניות בנושא נזילה. גרף פניות צריכה חריגה לפי שנים
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==