הנדסת מים

46 133 | מגזין המים הישראלי הנדסת מים | חשד לאי תקינות של מד המים המותקן בנכס, ניתוחן של הפניות ועריכת פניה ישירה לספקים לקבלת מידע על המקרים הללו. ספקי 2 - תאגידים ול 12- - נערכו פניות ל מים לא מתאוגדים בהם נצפה מספר גדול יחסית של פניות ציבור שהגיעו לטיפול רשות המים, בדרישה לקבלת נתונים בנוגע לריבוי הפניות. - בחירת מדגם של פניות חריגות מהפניות לעיל ושל פניות שפורסמו בתקשורת, לטיפול הצוות. - ביצוע בדיקות שטח של צוות הבדיקה במדגם הפניות החריגות לעיל. הבדיקותשנעשו העלו כי ברב המוחלט של המקרים שנחנו העלייה בצריכה שנצפתה על ידי הצרכנים בחשבונות המים שיקפה עליה בשימוש, אלא שעל פי רוב מדובר היה בשימוש שהצרכנים לא היו מודעים לו – מערכת השקיה שממשיכה לפעול בחורף, נזילות ממערכת המים המשותפת של הדיירים, דליפות למערכת הניקוז של הבניין ועוד. במספרמקריםבודדיםלאאותרה הסיבה לעליה בצריכה וניתנו הנחיותלהמשך הבירור. עוד עלה מהבדיקה, כי יש מקום להכין מפרט מקצועי לאופן שבו נכון לבצע בדיקה לבירור עליה בחשבונות, בייחוד חשבונות בגין הצריכה המשותפת. המפרט יקל על הצרכנים לאתר נזילות וצריכה לא מכוונת של מים. נבדקו ונותחו תלונות על צריכה חריגה, שנבחנו לגופן על ידי מהנדסי הצוות לאחר ביקור ממצה בכל אחת מהן. מסקנות צוות הבדיקה מבדיקות השטח לבירור תלונות הביקורים באתרים שלגביהם התקבלו תלונות חוזרות על צריכות גבוהות לימדו, כי ברוב המוחלט של המקרים, קיימת צריכה בפועל של המים ואין מדובר בשיבוש מדידה. הצריכה על פי רוב אינה צריכה מכוונת. לעתים מדובר במערכת השקיה שממשיכה לפעול בעונת החורף, לעיתים נזילות מתשתית השקיה, לעיתים מדובר בתקלותבמערכותהמיםשל מתחמי מגורים גדולים ועוד. ממצאים אלה והעובדה כי בשלבי הבירור של התלונות הללו, לא אותרו הממצאים שיש האמורים, הביאו את הצוות למסקנה, מקום לייצר מפרט מסודר של בדיקותשטח שראוי לעשותן, על מנת לברר תלונות על צריכה חריגה, בייחוד כאשר מדובר בצריכה המשותפת. את הבדיקות האמורות מומלץ לבצע בטרם החלטה על שליחת מד המים לבדיקת בוררות. . מסקנות צוות המשימה 10 . הממצאים של צוות המשימה מראים, 1 כי צריכת המים של הצרכנים, ככלל משוקפת בצורה תקינה במדי המים, המותקנים על ידי ספקי שרותי המים. עם זאת, בדיקות השטח לבירור תלונות על צריכות חריגות שביצעו מהנדסי הצוות הביאו אותנו למסקנה, שהליך בירור הצריכות החריגות ובדיקות הבוררות בתוכו, עפ״י הכללים, אינו נותן מענה המביא לבירור מקצועי מלא של התלונה ולפיכך יש לתקנו תוך הכנת מפרט מקצועי לאופן שבו נכון לבצע בדיקה לבירור עליה בחשבונות, בייחוד חשבונות בגין הצריכה המשותפת. תיקון הכללים יסייע להגעה למקור הבעיה, למניעת בזבוז מים, להקטנת חשבונות המים וכתוצאה מכך להעלאת אמון הצרכנים. . ברוב המוחלטשל המקרים והתלונות על 2 צריכות חריגות וקפיצות לא מוסברות בחשבונות המים, נמצא כי הם אינם נובעים מתקלות מדידה. במרבית התלונות שנבדקו דובר בצריכה ממשית בפועל של מים בנכסי הצרכנים. מורכבות המערכת הפנימית הקשתה על איתור הסיבה לעליה בצריכה, אך נמצאשמדובר בצריכה בפועל של המים בנכסי הצרכנים. . לצד זאת נמצא, כי קיימות בעיות 3 מסוימות בתהליכי העבודהשל הספקים, של היצרנים והמבדקות וברגולציה הקיימת: לא מאותרות במועד הסיבות לעליה 3.1 בצריכה שנרשמת בחשבונות המים ובחלק מהמקרים, הצרכנים אינם מצליחים, על אף נקיטת מאמצים סבירים, לברר מהם הגורמים לעליה בצריכה. בהעדר מענה מספק, אין בידי הצרכנים את המידע הנדרש על מנת לטפל בגורמים לאותה צריכה נוספת, שקיימת בנכסיהם והאמון שלהם במערכת המדידה ובספקי השירותים מתערער מאוד. ההוראות הקיימות בכללי אמות 3.2 המידה לשירותשקבעה רשות המים מחיבות משלוח התראה לצרכנים על גידול קיצוני בצריכה בהתבסס על השוואה יחסית/אחוזית אל מול צריכותקודמותבנכס. במקרים רבים, בפועל מדובר בגידול משמעותי באחוזים אך לא גידול המשקף עליה כמותית משמעותית. התראות אלו גם הן, בתורן, תורמות לחוסר האמון בספקים ובמערכת המדידה. . עבודת הצוות הצביעה עוד על הצורך 4 להעמיק את המעקב אחר תוצאות והשלכות הרפורמה שנעשתה בשנת , שאפשרה הכנסתם של מדים 2018

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==