הנדסת מים

55 ארגון זר מגיע, שופך כסף ונוסע הביתה. זמן קצר לאחר מכן – הפרויקט ננטש ויוצא משימוש. “אנחנו רוצים להימנע מכך ולכן חשוב לנו שהרשויות והקהילה יהיו חלק מתכנון ובניית המערכותמשלב מוקדם. יותר מזה, אנחנו רוצים שיהיה ברור שהקהילה היא זאת שאחראית על הפרויקט. יש לנו מערכות. הנסיון מראה 8 בשטח כבר שמצב שלהן תלוי באופן ישיר במחויבות של מנהל בית הספר לשמירה ותחזוקה של רכיבי מערכות המים. מנהל בית ספר מתחלף מידי תקופה ולכן התלות הזאת איננה בריאה. בשנים האחרונות קיימנו עשרות פגישות עם הרשויות באזור, מרמת מנהיגי הכפרים, דרך ראשי המחוז ועד חברי פרלמנט. בנוסף, נבנה קשור הדוק עם רשויות המים המקומית. בפגישות הצגנו את הדרישות שלנו מהקהילה בנוגע לתחזוקת ותפעול המערכות. הם ביקשו ) MOU מאיתנו להכין מסמך זכרון דברים ( שבו נכתוב בצורה ברורה מה אנחנו מביאים לפרויקט, ומה אנחנו מבקשים שהרשויות והקהילה יביאו – לפני הבנייה, במהלכה, ואחריה. המסמך נשלח לפני מספר חודשים לראש המחוז, והוא חילק את הסמכויות בהתאם לראות עיניו. מעניין לראות שראשי המחוז נמנעים מלממן כסף ישיר לפרויקטים, אך הם שמחים להקצות כוח אדם, חומרי בניה, ועלויות עקיפות נוספות .במשלחת הנוכחית חתמנו על החוזה ועד כה שיתוף הפעולה יוצא מן הכלל. מוקדם לדעת אם ההסכם יחזיק לאורך זמן, אך זהו ללא ספק צעד מתבקש שיעזור לקהילה לתחזק את הפרויקט לאורך שנים״. לתפיסתנו, להגיע לבתי הספר ולבנות את מערכות המים זה רק חצי עבודה מדגישה יובל עשת. “תחשבו על ילדה שמגיעה בבוקר לבית הספר ורואה חבורה של “לבנים״ מסתובבים בין הכיתות ובונים מערכות מים. האם היא מבינה מה המטרה של המערכות? איך נכון לשמור עליהם? למה המים שבמערכת טובים? והכי חשוב - האם היא יכולה לשכפל את המערכת בבית שלה? כדי לענות על השאלות האלה, אנחנו מקדישים זמן רב במהלך השנה ובמהלך המשלחת בלהעביר תוכנית חינוכית בבתי הספר שבו אנחנו בונים מערכות. יתרה מזאת, כאשר אנחנו מגיעים לשטח אנחנו חוזרים לבתי ספר שבהם בנינו מערכות בעבר ומעבירים תוכניות חינוכיות נוספות. לאורך השנים בנינו מספר מערכי חינוך מעניינים וממוקדים שמסבירים בצורה ידידותית ואינטראקטיבית על חשיבות שתיית מים נקיים, ועל המערכות עצמן. הוצאנו ספר ילדים באנגלית ובסווהילית, שמספר את הסיפור של טיפת מים, מרגע היווצרותה בענן, דרך הגעתה למערכות, ועד לכוס המים שהילד שותה בקצה. הקריאה המשותפת עם הילדים מורידה את החשש שלהם מפני שימוש במערכות, ועוזרת להם להבין את החשיבות שבשמירה על עליהן. בנוסף לכך, הצוות מכין הכשרות טכניות למורים בבית הספר על מנת ללמד אותם כיצד לתקן את התקלות ואיך לתחזק את המערכות לאורך זמן.״ הצוות נשען על גיוס כספים מחברות, קרנות פילנתרופיות, שגרירות ישראל בקניה (שאחראית על טנזניה), ואוניברסיטת תל אביב. לדוגמא, לפני מספר חודשים נעשה פרויקט גדול עם מיקרוסופט ישראל, במהלכו עובדי מיקרוסופט תרמו כסף לעשייה, והחברה הכפילה את הסכום. גיא דן מרחיב: “העשייה בטנזניה ממחישה לנו את האימפקט הגדול שהפרויקטים עושים בקהילה המקומית. אנחנו כבר מסתכלים קדימה לעבר הרחבת הפעילות ונמצאים כבר בהכנות לקראת המשלחת הבאה . אנו 2022 שצפויה לצאת בספטמבר בעיצומו של גיוס סכום כסף משמעותי לקראת המשלחות הקרובות, שבהן אנחנו מתכוונים לבנות מערכות מים משודרגות במספר אזורים במחוז ולבצע מספר פרויקטים נוספים. אנחנו מזמינים חברות ואנשים שמעוניינים לתרום ולהיות שותפים בפרויקט ליצור איתנו קשר״. ewbta.com אתר אינטרנט: www.linkedin.com/ לינקדאין: company/afria-engineers- without-borders-tel-aviv טקס סיום בניית המערכת בבית הספר. חברי המשלחת. מימין לשמאל, שורה עליונה: נעם כוכבי, מיכל שחם, מור ווגשאל, אור פילק, אופיר ענבר, יובל עשת. יושבים: שרון ברקוביץ, אסף ניצן, גיא דן

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==