הנדסת מים

41 את התועלת של האנרגיה 90%– בכ שנחסכה. נוצר גידול בהיקף הנסיעות עקב העלות הנמוכה יותר של השימוש בדלק. משמעות הגידול בנסיעות היא גם תוספת משמעותית של זיהום אוויר וגזי חממה. מתברר אם כן שאין די בשימוש בטכנולוגיה ובתמריצים כלכליים כדי לנטרל השפעות סביבתיות. יש לנקוט צעדים מתקנים, כמו הוספה מלאכותית של מגנזיום למים מותפלים, או פיתוח שיטות לחיסכון והתייעלות שיביאו להפחתה ממשית בצריכת משאבים, בלא אפקט הריבאונד. למשל: שיפור התחבורה הציבורית, ומעבר לכלי רכב חשמליים המתבססים על ייצור חשמל באמצעות אנרגיות נקיות. מדובר במשימה שאיננה פשוטה כלל, אבל ההכרה במגבלות הפתרונות הקיימים ובכך שהטכנולוגיה אינה נותנת מענה מלא, היא צעד ראשון והכרחי בניסיון למצוא משהו מוצלח יותר. במחקר שבוצע במרכז גילת נבדקו רמות החנקן המשמש כדשן בפרדסים. לממצא זה חשיבות רבה, כי הוא מאפשר לחקלאי להעריך אם הגידול חקלאי קיבל חומרי דשן בכמות מתאימה. החוקרים השתמשו במאגרי מידע רב־שנתיים על ריכוזי החנקן. הם מצאו שבחלק מהמקרים היתה עלייה הדרגתית בריכוזי החנקן, הנמשכת כבר כעשור — בדיוק בשניםשבהן השימושבמים מותפלים התרחב. העלייה התחילה בפרדסים באזור הדרום, והמשיכה לאזור המרכז. ההסבר לכך לדברי ד״ר ערן רווה, חוקר במרכז המחקר “גילת״, הפועל מטעם “מכון וולקני״, הוא שריכוז גבוה של מלח במים מצמצם את היכולת של צמחים לקלוט חנקן. כשריכוז זה ירד בעקבות ההתפלה, גדל שיעור קליטת החנקן. בחלק מהמקרים החנקן מתקרב לרמה המוגדרת כרעילה לצמח. אם החקלאים אינם מודעים למגמה זו, הם עלולים ליצור מצב של עודף דשן בצמחים, שחלק ממנו יגיעו בסופו של דבר לסביבה, “אפקט הריבאונד״: טכנולוגיות יעילות יותר מביאות לעלייה בשימוש בהן בגלל העלות הכלכלית הנמוכה יותר ויגרום לזיהום של מקורות מים. גם התייעלות יכולה להביא לתוצאות סביבתיות בלתי צפויות, בגלל התופעה המכונה “אפקט הריבאונד״: טכנולוגיות יעילות יותר מביאות לעלייה בשימוש בהן בגלל העלות הכלכלית הנמוכה יותר. השימושהעודף יוצר שוב עומס סביבתי כמו במקרה של מכוניות, שצריכת הדלק שלהן פחותה עקב התייעלות באופן פעילותן, ולכן גובר השימוש בהן. במקור נועדה התייעלות זו להביא בין היתר לצמצום פליטת הזיהום לסביבה. ״Environmental Pollution“ כתב העת פירסם מחקר שנערך באוניברסיטת בן-גוריון ונבדקה בו השפעת אפקט הריבאונד על פליטת זיהום מכלי רכב בישראל. כל זאת בעקבות יישום מדיניות ממשלתית, שקבעה תמריצים כלכליים לרכישת כלי רכב בעלי יעילות אנרגטית גבוהה (ניצול חסכוני יותר של דלק), ורמות נמוכות יותר של זיהום. הממצא המרכזי של המחקר הוא, שאפקט הריבאונד קיצץ

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==