הנדסת מים

18 135 | מגזין המים הישראלי הנדסת מים | הישראלי הולכת ומשתפרת, ומתקדמת לכיוון במקצועיות, בניהול מקצועי, וברמת השירות הניתן לצרכן. תאגידים פועלים בתחומן של למעלה 56 רשויות מקומיות כך שישנם 160 - מ תאגידים הפועלים בתחומן של מספר 2018 רשויות – תאגיד רב רשותי. בשנת קבעה וועדת ביטן - וועדה המשותפת לוועדת הכלכלה והפנים כי מספר תאגידי תאגידי 56 , לעומת 30 המים לא יעלה על מים כיום וחובת התאגוד תחול על כלל הרשויות. מרכז השלטון המקומי והתאגידים עצמם, מתנגדים ליישום מהלך זה בכפייה. לשם כך, צוות משותף למשרדי הממשלה, רשות המים ומרכז השלטון המקומי, פועל לגבש הסכמות בכדי לפתור את סוגיית תאגידי המים. המטרה היא לסיים את הליך התאגוד, כך שהרשויות שטרם הקימו במספר, ייכנסו תחת תאגידים 23 , תאגיד קיימים. במקביל, תאגידים אשר ניצבים בפני קשיים שונים, חלקם קשיים אובייקטיביים, אשר גורמים לתאגיד להתנהל בצורה פחות יעילה, יעברו לניהול של תאגיד מוביל. עמדת רשות המים, בוודאי שבכל הנוגע להוראות החוק, הינה ברורה וחד משמעית – יש חוק במדינת ישראל ועלינו לקיימו. המטרה של רשות המים היא לתאגד את אותן הרשויות המוניציפאליות שטרם התאגדו וכמובן לקדם את צמצום מספר התאגידים בהתאם לחוק. זאת, כמובן כפוף בהתחשב בהחלטת השר/השרה החדשים שיכנסו לתפקידם בקרוב. מחירי המים לחקלאות לחוק המים קובע, כי הכללים 27 תיקון לחישוב תעריפי המים יתבססו על עקרונות אחידים ארציים, על העלויות הנדרשות בקשר להפקת המים והספקתם ועל נוסחאות קבועות. אין יותר מצב שבו ישנם מספר תעריפים שונים והבדלים בין איזורים חקלאים שונים בארץ , כמו כן בוטל תעריף לאזור נסמך מים שפירים (נעדר חלופה). הדבר הביא לעליית מחירי המים לחקלאים ברחבי הארץ. משק המים הביתי מסבסד את מחיר המים . הסבסוד מוערך 7-6 %- לחקלאות בכ מלש״ח בשנה. אין ספק 300-400- בכ שיש לשמור על חקלאות יציבה בישראל – לחקלאותחשיבות גדולה בבטחון התזונתי, בשמירה על קרקעות ויצירת ריאות ירוקות וטבע, פרנסה למגזר החקלאי ועוד. כמובן שישנה חשיבות רבה בשימושבשפכים כמי מקרה תאגיד מי אונו – בשורה לצרכנים כידוע, תעריף המים והביוב הנגבה מהצרכן אמור לשקף את כלל עלויות המשק ובתוכן גם את הרווח התפעולי של התאגיד אשר מאפשר את ניהול משק המים והביוב בתחומו הוא פועל. הרשות 100%( המקומית היא הבעלים של תאגיד המים והביוב הפועל בתחומה מניות) וככזו, היא זכאית לקבל מהתאגיד דיבידנדים. השאת רווחים היא נכונה ולגיטימית, העברת כספים אלו אל הרשות המקומית משמעה העברת תקציב לצרכי ציבור ולטובת הצרכנים. אישור החלוקה מותנה בעמידת התאגיד בחובותיו על פי חוק ועמידתו בהיקפי ההשקעות וחידוש תשתיות כפי שנקבע בתוכנית תשתיות שנתית לכל תאגיד וכן עמידתו בחובת התיאגוד האיזורי. תאגיד המים מי אונו קיבל בחודש ספטמבר שנה זו את אישור רשות המים לשתף את כלל הצרכנים של התאגיד באופן ישיר ברווחיו. זוהי הפעם הראשונה שבה תאגיד מים מחזיר כסף ישירות לאזרחים ולא מעביר אותם כדיבידנד לרשות המקומית המחזיקה בתאגיד. כל משק בית בתאגיד ייקבל החזר ממוצע של חשבון דו חודשי אחד מתוך שישה במהלך השנה. רשות המים מנסה לייעל את המשק כדי להקטין עלויות לצרכן. תאגיד מים שפועל בצורה יעילה – הכוונה שהפרוייקטים שלו וכוח האדם מנוהלים בצורה טובה, יכול להרוויח כסף. החזר הרווחים לצרכן תלוי ביציבות הפיננסית של התאגיד והשלמת ההשקעות הדרושות בתשתיות וביעילות הנדסית. בשל ההחלטה שהתקבלה בוועדת ביטן בה נקבע שאין לחלק דיווידנדים לרשויות המקומיות כל עוד לא הושלם התיאגוד האיזורי, בחר תאגיד מי אונו לחלק הכסף לצרכנים. אנו מברכים על ההחזר שמבצע תאגיד מי אונו לתושביו. הדבר מעיד על ניהול מקצועי, יעיל ושעורי פחת מזעריים של משק המים העירוני. זוהי בשורה אמיתית. צרכני התאגיד זוכים ליהנות מפירות ההצלחה של התאגיד בתחום הרשות בו הוא פועל. – כן יירבו. כאמור, כיום החוק מגביל את חלוקת הדיבידנד לתאגידים שטרם השלימו את מהלך התאגוד האזורי. אין פסול בחלוקה זו, כיוון שגם היא מגיעה לבסוף לטובת תושבי הרשות. > 20 המשך בעמוד

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==