הנדסת מים

39 אחר בישראל, הוא לא השפיע באופן מהותי על פעילויות הליבה של התאגיד. הפרויקט מנוהל בנפרד מהפעילות השוטפת של התאגיד, כאשר הממשקים שלי כממונה על הפרויקט, עם הנהלת התאגיד וכלל אגפי החברה מבוצעים נקודתית בצמתי החלטות, הן בפעילות עם האגף לביוב בכל היבטי התכנון והביצוע, עם אגף הכספים בכל ממשקי המימון, מחלקות המכרזים, הביטוח, הלוגיסטיקה והייעוץ המשפטי. ברמת המדינה, אנו שותפים בצוות ליוויי בין משרדי המנוהל על ידי רשות המים תוך העברת דיווחים שוטפים לכלל משרד הממשלה הרלוונטיים. דירקטוריון התאגיד מעודכן על הפעילות באופן שוטף ומשמש כגורם העליון של מערכת קבלת ההחלטות. מנכ“ל התאגיד משמש כיו“ר ועדת ההיגוי ומקיים ישיבות צוות היגוי עם השותפות לפרויקט – חברת מבט“י ורשות ניקוז ים המלח. ועדת ההיגוי מקבלת דווחים שוטפים ומספקת פתרונות לעניינים מהותיים. הניהול על כלל מכלולי ההנדסה מבוצע על ידי - יזום פרויקט, תכלול הפרויקט על מרכיביו השונים, ממשקים עם גורמי חוץ (תיאום, שיתוף פעולה, קבלת הנחיות), בקרת תכן, ניהול ספקים. ניהול תכנון והביצוע מנוהל באמצעות מנהל הפרויקט תוך בקרה שלי עליו. הניהול הפיננסי מבוצע על ידי אגף הכספים ותפקידם לנהל את המימון, התקציב, התזרים, והעברות תקציביות. ניהול מכרזים מבוצע על ידי וועדת מכרזים והתקשרויות באמצעות מחלקת מכרזים ויעוץ משפטי. הביטוח הוכן במשותף עם מחלקת ביטוחים ויועץ הביטוח. בנוסף, כמובן שאנו נעזרים ביעוץ משפטי שוטף. מהן הבקרות על הפרויקט? בפרויקט זה הקמנו מערכת בקרה פנימית ובקרה של גורמי חוץ לא תלויים, כזו שתאפשר עבודה רציפה ללא עצירותתחת מסגרת ברורה. ברמה ההנדסית, הבקרה על התכנון הייתה וידוא עמידה במימוש יעדי הפרויקט. המתכננים למדו להכיר כי התכנון שלהם אינו “ראה וקדש“. מרכיבי התכנון נבדקו, ביקרנו והערנו הערות עד לקבלת תוצרים מוסכמים. ניהלנו את התכנון באופן הדוק תוך בקרת התכן ועמידה בדרישות הרשויות השונות. כל מרכיב של הפרויקט עבר שיפוט הנדסי לפחות פעמיים. ראשית נערךשיפוט הנדסי פנימי באגף הביוב ובנוסף שמנו דגש מיוחד עם אתגר חציית נחל אוג, שבמקביל לתכנון התשתית במקטע זה, הוכרז כשמורת טבע. מעבר לתכנון ההנדסי של חציית הערוץ העמוק על גשר תשתיות, נדרשנו לתכנן את התשתית כך שמקרה תקלה תצומצם בפגיעה בשמורה - תוך הקטנת כמויות שפכים שניאלץ להזרים לערוץ. הפתרון כלל תכנון כלל מקטע ממוגף קצר מאוד בתחום השמורה, כאשר במקרה תקלה ניאלץ להזרים ערוץ הנחל כמות שפכים קטנה מאוד. העבודה במקטע זה כללה גם טיפול והסדרת מתקנים ישנים שבוצעו בעבר בערוץ נחל קדרון. בלב שמורת מצוק ההעתקים שבערוץ הנחל מעט לפני הירידה לים המלח סמוך לישוב אבנת, הוקמו בעבר בריכות שיקוע ששימשו כראש המערכת של מכון טיהור שפעל ליד אבנת. המכון פורק בעבר ואילו הבריכות נותרו שוממות. במסגרת התיאומים עם מרחב יהודה של קמ“ט שמירת טבע בוצע שיקום נופי לבריכות תוך כדי שיטוחן והשבת השטח למצבו הטבעי. מקטע קדרון צפוני נמצא בביצוע. הושלמו מ“מ 1,000 ק“מ צנרת בקוטר של 14- כ ק“מ על פי תכנית העבודה). 17 (מתוך הממשקים במקטע זה כללו תיאום עם המנהל האזרחי, פיקוד מרכז וחטיבת הבקעה. - שדרוג והרחבת מט“ש אוג 6 מקטע 30,000 מכון טיהור אוג המטפל כיום עד מק“י יידרש לטפל בכלל שפכים אגן קדרון בנוסף על שפכי אגן אוג. בשלב הנוכחי יוגדל מק“י. 110,000 המכון וישודרג לטיפול ב מהו אופן ניהול הפרויקט בתוך התאגיד ומה הייתה השפעתו על הפעילות השוטפת? הפרויקט נע ב“מסלול הירוק“ של התאגיד. מרבית תאגידי המים פועלים בעיקר בתחום הרשות המוניציפלית. פרויקט קדרון רובו ככולו נמצא באזורים הנמצאים מחוץ לתחום השיפוט של ירושלים הנמצאים באחריות רשויות שונות. התאגיד עבר תהליך למידה לפעילותמחוץ לשטח ירושלים, תוך התאמת ממשקי ניהול וביצוע עם מכלול הרשויות השונות. למרות גודלו של הפרויקט, שהוא הגדול ביותר שביצע תאגיד הגיחון מאז ועד היום, ולדעתי לא 1996 היווסדו בשנת בוצע בהיקף כזה על ידי כל תאגיד מים עבודות השיקום בוצעו תחת פיקוח צמוד של מרחב יהודה של קמ“ט שמירת טבע ברשות הטבע והגנים, כך שכיום כמעט ולא ניתן לראות תשתית גלויה על פני הקרקע. על חשבון העצים שפונו, שתלנו כמאה עצי שיזף הגדלים במדבר יהודה במטרה להוות נקודות צל למטיילים הרבים הפוקדים את הנחל. הממשקים במקטע זה כללו תיאום עם המנהל האזרחי, פיקוד מרכז וחטיבת הבקעה. לאחר שנה 2021 פרויקט זה הסתיים במאי וחצי של עבודות תשתית. – בין בקעת הורקניה למט“ש 5 מקטע אוג: מאסף קדרון צפוני מקטע זה הוא המשכו של המאסף המזרחי נמצא בתחום המנהל האזרחי ובו שטחי אש פעילים של צה“ל. העבודה כוללת הנחת ק“מ בקוטר 17 מאסף ביוב מפלדה באורך מ“מ במשטר זרימה בלחץ מלא, עד 1,000 לחיבור התשתית למט“ש אוג. הצינור מיועד כתשתית הולכה ליצור חשמל הידרואלקטרי כמתואר בהמשך. היות ומאסף זה תוכנן כמאסף יחיד ללא יתירות,. כאן, במקרה ותיווצר תקלה במאסף, תוכנן המקטע הארוך חולק למספר מקטעים עם מגופים חוצצים בניהם עם נקודות הגלשת שפכים לאזורים שאינם בעלי השפעה על ערכי טבע. מיקום נקודות הגלישה תואמו מראש עם מרחב יהודה של קמ“ט שמירת טבע.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==