הנדסת מים

51 כביש האורך המזרחי של ישראל, העובר 90 כביש בכל איזור ים המלח הוא עורק התחבורה הראשי של האזור, משמש את תושבי האיזור, תיירים ומשתמשי הדרך החוצים את המרחב. בנוסף, רצועת הדרך הנה ״חוט השדרה״ של המרחב לאורכה פרושים קווי חשמל, מים, תקשורת, ביוב ועוד. קיים קשר ישיר בין שמירה ורצועת התשתיות 90 על רציפותתיפקודיתשל כביש לאורכו ובין היכולת לקיים את יישובי האיזור ותשתיות התיירות המרכזיות הקיימות בו. מפגש אגרסיבי בין נחלי האיזור ורצועה הכביש גורמת בכל חורף לפגיעה קשה בתשתיות המרחב. היכולת להמשיך ולקיים חיים במרחב ים המלח קשורה בקשר הדוק 90 ביכולת לשמור על תיפקוד רציף של רצועת כביש בנקודות המפגש בין הכביש ובין הנחל בהן מתרחשת התחתרות אגרסיבית ופגיעה בתשתיות. ״עסקים כרגיל״ – תרחיש הבסיס קצב הי ר י דה של מפלס ים המלח מו ערך מטר לשנה. על פי הערכה זאת מפלס ים המלח 1- ב - מטר מתחת לפני הים. 440 על 2025 יעמוד בשנת ירידת מפלס הים גוררת שינויים תמידיים במיקום קו החוף ומשפיעה על יציבות תשתיות כמו מבנים, כבישים, גשרים, שטחי חקלאות ואתרי תיירות. התהליכים הקורים היום בים המלח צפויים להמשך ואין צפי לשינוי המגמה הנוכחית. ניתוח תהליכים גיאופוליטיים במרחב ותהליכי קבלת החלטות בישראל, הביאו את רשות ניקוז ים המלח לפעול מתוך נקודת הנחהשל חלופת ״עסקים כרגיל״. כלומר, בטווח הנראה לעין לא ינקטו כל פעולות ממשיות לייצוב מפלס הימה. תרחיש זה מכתיב את ניהול הסיכונים ועקב כך את סדר העדיפויות ודרכי פעולה. כלומר, תשתיות הנבנות במרחב והחשופות למרחב נחל נדרשות למתקני 90 התחתרות נחל רחף תחת כביש תשתיות מי קולחין חשופות עקב התחתרות הנחל

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==